آشنایی با نرم افزارهای مدیریت و توسعه منابع انسانی

نرم-افزار-مدیریت-منابع-انسانی-1536x776_3831

آشنایی با نرم افزارها به ما کمک می کند تا در انجام امور شخصی یا سازمانی خود با سهولت و اطمینان بیشتری عمل کنیم. توسعه منابع انسانی، یکی از بخش های اصلی مرتبط با مدیریت منابع انسانی است که اهمیت آن در سازمان ها و شرکت های بزرگ و کوچک دنیا، به خوبی شناخته شده است. اکنون تقریبا هیچ یک از دارندگان کسب و کار نیست که آموزش و توسعه منابع انسانی را جزو کلیدی ترین بخش های خود در نظر نداشته باشد. در این بخش، از آمادگی نیروهای انسانی برای انجام وظایف و مسئولیت های خود تحت هر شرایطی حمایت و برای آن برنامه ریزی و اقدام صورت می گیرد. برنامه ریزی برای آماده نگه داشتن منابع انسانی، بر مبنای بازخوردهای مستمر و ارزیابی عملکرد سیستماتیک انجام می شود و شامل ده ها فعالیت بزرگ و کوچک می شود.

وسعت عملیات، از طراحی تا اجرا و ارزشیابی از برنامه های توسعه منابع انسانی باعث شده است که مدیران منابع انسانی از نرم افزارهای تخصصی که به این منظور طراحی شده است استقبال کنند. «پردیس توسعه انسانی» در این مقاله، ابتدا درباره برخی نکات پایه و کلیدی برای تصمیم گیری و انتخاب نرم افزارهای مدیریت و توسعه منابع انسانی اطلاعات ویژه ای را در اختیار شما قرار  داده و پس از آن، مهم ترین نرم افزارهای مرتبط با مدیریت و توسعه منابع انسانی را معرفی کرده است.

اهمیت فناوری های نو در سازمان

مدیریت منابع انسانی، انسان ها یا افراد را با مدیریت سازمان پیوند می دهد. اهمیت این پیوند آن قدر بالا است که مدیر منابع انسانی باید اطمینان داشته باشد برای رشد و توسعه انسانی به منظور تقویت و تسهیل ماندگاری و بهره وری در سازمان، به آخرین فناوری­ ها مجهز است. بهره مندی از نرم افزارهای نوین مدیریت و توسعه منابع انسانی تسهیل کننده فرایند به کار گماری، استخدام، نگهداری، بهره گیری، و توسعه منابع انسانی در سازمان است.

نرم افزارهای مدیریت و توسعه‌ی منابع انسانی که فرایندهای مدیریت و توسعه منابع انسانی را سریع‌تر و راحت‌تر می‌کند موجب افزایش کارایی کسب و کار می‌شوند و با یکپارچه کردن همه عناصر، امکان دسترسی راحت به اطلاعات کارکنان را فراهم می‌کنند.

هدف از کاربرد نرم افزارهای مدیریت و توسعه منابع انسانی

اگر از هدف خود در هر تصمیم و برای هر اقدامی آگاه باشید، در آینده با اطمینان بیشتری گام بر می دارید. هدف شما برای استفاده از نرم افزارهای مدیریت و توسعه منابع انسانی ممکن است از یک شرکت به شرکت دیگر متفاوت باشد و یا در شرکتی واحد، از زمانی به زمان دیگر تغییر کند. اما در هر صورت، هنگام تصمیم به تهیه و استفاده از یکی از نرم افزارها، هدف های خود را دقیقا مشخص کنید. ما در اینجا هدف های رایج که در بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا، مبنای منطقی تصمیم برای تهیه نرم افزار مدیریت و توسعه منابع انسانی است را برای شما فهرست کرده ایم. شما می‌توانید به این فهرست نگاهی بیندازید و ببینید هدف شما از تهیه نرم افزار چیست؟ شما می توانید به هدف های این فهرست اضافه کنید: مهم این است که به هدف گذاری شما کمکی کرده باشیم.

کارکردهای نرم افزارهای مدیریت و توسعه منابع انسانی

نمودار زیر به سادگی همه انتظاراتی که از یک نرم افزار مدیریت و توسعه منابع انسانی دارید را نشان می دهد.

پرسشنامه ارزیابی از ضرورت استفاده از نرم افزارهای مدیریت و توسعه منابع انسانی

چرا باید نرم افزارهای مدیریت و توسعه منابع انسانی را بشناسید و از آن‌ها استفاده کنید؟ اهمیت و ضرورت استفاده از این نرم افزارها کدام است؟ چه دلایلی می تواند از تصمیم شما برای استفاده از این نرم افزارها حمایت کند؟ آیا واقعا به یک نرم افزار تخصصی برای مدیریت و توسعه منابع انسانی خود نیاز دارید؟

برای آسان تر کردن کار شما در پاسخ به این سوالات اساسی، پرسشنامه زیر را طراحی کرده ایم. به این پرسشنامه صادقانه و با دقت پاسخ دهید. پرسشنامه می تواند توسط بیش از یک نفر پاسخ داده شود تا درباره جامعیت نگاه اعضای کلیدی اطمینان داشته باشید. برای مثال کارشناس توسعه منابع انسانی، کارشناس آموزش، مدیر آموزش و بهسازی منابع انسانی، مدیر منابع انسانی شرکت، و حتی مدیر عامل شرکت یا رییس سازمان می توانند پرسشنامه را تکمیل کنند تا برای نتیجه گیری، میانگین نمره به دست آمده از هر تعداد پرسشنامه، مبنای تصمیم قرار بگیرد.

دسترسی به پرسشنامه با کلیک بر روی نسخه های پی دی اف یا ورد پرسشنامه در زیر امکان پذیر است. در اینجا تکمیل پرسشنامه به صورت آفلاین است؛ در نتیجه خودتان باید آن را به آسانی و به کمک یک ماشین حساب محاسبه و نمره گذاری کنید. نمره هایی که به دست می آید در 3 گروه قابل طبقه بندی است که در زیر برای شما توضیح داده شده است.

نسخه PDF پرسشنامه

نسخه WORD پرسشنامه

راهنمای نمره گذاری و تفسیر پرسشنامه ضرورت استفاده از نرم افزارهای مدیریت و توسعه منابع انسانی

  1. چشم انداز سازمان/شرکت را در نظر داشته باشید.
  2. استراتژی مدیریت منابع انسانی سازمان/شرکت را در نظر داشته باشید.
  3. رویکردها و اولویت های توسعه منابع انسانی سازمان/شرکت را در نظر داشته باشید.
  4. نگاهی کلی به سوالات پرسشنامه بیندازید.
  5. گویه ها را یک به یک و با دقت بخوانید.
  6. در هر گویه، گزینه مورد نظر خود از بین 3 گزینه را علامت بزنید (توجه داشته باشید که پرسشنامه آفلاین است).
  7. به گزینه «زیاد» نمره 3، به گزینه «تا حدی» نمره 2 و به گزینه «کم» نمره 1 بدهید.
  8. نمراتی که به هر یک از 15 گویه پرسشنامه داده اید را جمع بزنید.

تفسیر:

اگر نمره به دست آمده بین 15 تا 25 است، تهیه نرم افزار ویژه ای برای مدیریت و توسعه منابع انسانی برای شرکت شما در اولویت قرار ندارد.

 اگر نمره به دست آمده بین 26 تا 35 است، می توانید سیستم مدیریت و توسعه منابع انسانی کنونی شرکت را ارتقا و به روز رسانی کنید و خطاهای آن را به حداقل برسانید.

اگر نمره به دست آمده بین 36 تا 45 است، تهیه نرم افزار ویژه ای برای مدیریت و توسعه منابع انسانی برای شرکت شما دارای اولویت، و یک تصمیم منطقی است.

نکات کلیدی در تصمیم گیری برای انتخاب نرم افزار

وقتی اطمینان پیدا کردید که شرکت یا سازمان شما به نرم افزار مدیریت و توسعه منابع انسانی نیاز دارد، قبل از اینکه درباره نوع نرم افزار تصمیم بگیرید به 3 سوال زیر توجه کنید و آن را در حوزه مدیریت منابع انسانی مورد بررسی قرار دهید:

  1. اطمینان یافته ایم که به یک نرم افزار مدیریت و توسعه منابع انسانی نیاز داریم، اما دقیقا نیازهای ما در این رابطه چیست و اولویت آن کدام است؟
  2. آیا در انتخاب نرم افزار، اولویت ما پاسخگویی به نیازهای مدیران شرکت و مدیریت منابع انسانی است یا کارکنان و یا هر دو؟
  3. از آنجا که نرم افزارها برای پاسخگویی به شرکت های دارای اندازه های مختلف طراحی شده اند، آیا شرکت ما در آینده از میزان نیروهای انسانی کنونی خود می کاهد یا به تعداد آن‌ها خواهد افزود؟

شاخص های انتخاب نرم افزار متناسب

بعد از اطمینان از لزوم تهیه نرم افزار مدیریت و توسعه منابع انسانی، اکنون باید بدانید که چگونه بهترین نرم افزار توسعه و مدیریت منابع انسانی را انتخاب کنید؟ برای راهنمایی شما، چند مورد از شاخص های کلیدی را در اینجا معرفی می کنیم اما توصیه ما این است که در این رابطه جستجوی دقیقی در بازارهای ایران برای یافتن معتبرترین شرکت های طراح یا تولید کننده نرم افزارهای مدیریت و توسعه منابع انسانی به عمل آورید.

  • مطابق با استانداردهای جهانی یا ملی مدیریت و توسعه منابع انسانی کار کند
  • قابلیت سفارشی سازی و مقیاس پذیری داشته باشد
  • استفاده از آن برای کاربران شرکت شما آسان و امکان پذیر باشد
  • قیمت آن بر حسب خدمات بسته بدون پشتیبانی و بسته دارای پشتیبانی و طول مدت پیشتیبانی متناسب باشد
  • قابلیت ادغام در سیستم اداری و اتوماسیون شرکت شما را داشته باشد.

با وجود شناخت کامل شما از نرم افزار مورد نظر، باز هم بهتر است هنگام خرید محصول مورد نظرتان سوالات زیر را از شرکت فروشنده بپرسید و نسبت به سندیت و اعتبار پاسخ آنان اطمینان کسب کنید. در این صورت می توانید خرید مطمئن تری داشته باشید.

  1. آیا نرم افزاری که انتخاب کرده ام در همه پلتفرم‌ها کار می‌کند؟ اگر نه در پلتفرم شرکت من کار می کند؟
  2. آیا از نظر شما، این نرم افزار متناسب ترین انتخاب برای رفع نیازهای شرکت من در امور مدیریت و توسعه منابع انسانی است؟
  3. آیا قابلیت های این نرم افزار، با اندازه یا سایز شرکت من متناسب است؟
  4. ارزیابی شما بر اساس فروش نرم افزار و بازخورد سایر خریداران، از نظر کاربرپسندی چگونه است؟ آیا نتیجه قابل عرضه ای در اختیار دارید که به ما اطلاعات بیشتری بدهد؟
  5. آیا این نرم افزار فقط برای روی سیستم کامپیوتری کار می کند یا برای استفاده در موبایل هم سازگار شده است؟
  6. آیا این نرم افزار در اموری که به طور غیرمستقیم به مدیریت و توسعه منابع انسانی مربوط است مانند استخدام، حقوق و دستمزد و نظیر اینها هم قابلیت استفاده دارد؟

معرفی 6 نرم افزار برتر و عالی مدیریت و توسعه منابع انسانی

از نگاه پردیس توسعه انسانی، معرفی نرم افزارها فقط تا تاریخ تهیه مقاله، برای معرفی آن‌ها، کاربرد و معنی دارد. با سرعتی که در طراحی و تولید نرم افزارهای جدید مشاهده می شود و با توسعه و بهبودی که نرم افزارهای موجود در بازار دارند، مزیت ها و معایب هر نرم افزار در برشی از زمان، قابل اعتنا است.

با وجود این واقعیت، معرفی نرم افزارهای برتر جهانی در امور مدیریت و توسعه منابع انسانی می تواند به عنوان راهنمای کلی مورد نظر باشد و به طور طبیعی شما در تاریخ تهیه نرم افزار باید به آخرین تحولات و نوآوری ها توجه داشته باشید. علاوه بر این یادآوری می نماید که این نرم افزارها، در سطح جهانی طراحی و تهیه شده اند و برای استفاده در کشور، نمونه های بومی سازی شده آن‌ها، مشکلات عملیاتی شرکت را کمتر خواهد کرد.

  1. نرم افزار Rippling     

یکی از بهترین نرم افزارهای موجود برای خودکار کردن وظایف منابع انسانی،Rippling  است. ریپلینگ ساخت ایالت متحده آمریکا است و برای سازمان‌هایی با تعداد حداکثر 200 عضو مناسب است. این برنامه که می‌تواند از ظرفیت های جدید سیستم پرداخت حقوق و دستمزد استفاده کند به دلیل امنیت خود معروف است. همچنین می‌تواند ذخیره اطلاعات دیجیتالی شما را در امور حضور کارکنان، مسیر شغلی و آموزش های آنان، و پرداخت آسان تر کند. ریپلینگ با ارائه یک سیستم واحد برای همه عملیات مدیریت و توسعه منابع انسانی به شرکت‌ها کمک می کند تا بهره وری خود را افزایش دهند و با ساده سازی گردش کارهای مختلف فرایندهای کاری این حوزه را برای شما آسان می کند.

 

  1. نرم افزار Freshteam

Freshteam بخشی از شرکت بزرگ Freshworks است که راه حل هایی برای مدیریت و توسعه کارکنان ارائه می‌دهد. یکی از بهترین ویژگی های این نرم افزار ردیابی متقاضیان و پی گیری روند جذب برای شرکت شما است. اگر شرکت شما به طور منظم افرادی از جمله پیمانکاران و کارمندان نیمه وقت را استخدام می‌کند این نرم افزار یک گزینه عالی برای شما است. Freshteam در مقایسه با سایر ابزارهای منابع انسانی به صرفه است و به شما اطمینان می دهد که نیروهایی که به کار گرفته اید چگونه و با چه کیفیتی مشغول کار هستند، در نتیجه نیازهای آن‌ها به توسعه و بهسازی را در اختیارتان قرار می دهد.

این نرم افزار ساخت ایالت متحده آمریکا است و برای سازمان‌هایی با تعداد حداکثر 500 عضو مناسب است؛ جالب است که اگر کمتر از 50 کارمند داشته باشید می توانید از Freshteam به صورت رایگان استفاده کنید. Freshteam وظایف منابع انسانی را ساده می کند زیرا این امکان را فراهم می سازد تا ارتباطات در میان برنامه ها بدون نیاز به خروج از سیستم عامل انجام شود؛ به علاوه از آنجا که از امنیت کافی برای ذخیره اطلاعات کارمندان و متقاضیان برخوردار است بستر مناسبی برای مدیریت توسعه در مشاغل دیجیتالی است.

 

  1. نرم افزار com

Monday.com یکی از معروف ترین نرم افزارهای مدیریت و توسعه‌ی منابع انسانی در جهان است که به مشاغل اجازه ارتباط و همکاری بهتر از هرجای دنیا را می‌دهد. این نرم افزار قابلیت استفاده توسط مشاغل دیجیتال با کارکنان یا تیم های کاری از راه دور و کارکنان و تیم هایی که در یک فضای اداری فیزیکی کار می‌کنند را دارد. از طریق Monday.com می توانید پروژه ها را از طریق سیستم منحصر به فرد آن بهبود ببخشید و فرصت‌های طلایی برای مدیریت و توسعه کارکنان و مدیران شرکت فراهم کنید.

Monday.com این امکان را به نیروهای انسانی و به تیم‌های کاری می‌دهد تا کارآمدتر کار کنند. یکی از دلایل محبوبیت این نرم افزار آن است که همه اطلاعات و سایر داده ها را به روش بصری سازماندهی و ارائه می‌کند.  افراد و تیم ها می توانند فعالیت هایی که هر کس به آن مشغول است را به صورت بصری مشاهده کنند؛ از آن‌ها یاد بگیرند؛ و در نتیجه هماهنگ تر عمل کنند. در این صورت، افراد هم کارهای بیشتری را به شکل هماهنگ انجام می‌دهند و هم از کار خود نیز لذت می‌برند.

 

  1. نرم افزار BambooHR

BambooHR یک نرم افزار عالی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط است که در ایالت متحده آمریکا طراحی و تولید شده است. این نرم افزار به مدیریت و توسعه استعداد کارکنان بسیار اهمیت می‌دهد. BambooHR به طور باورنکردنی کاربرپسند است و همین موضوع پذیرش آن را آسان می‌کند و یک امتیاز به شمار می آید.

علاوه بر این، نرم افزار BambooHR قابلیت انجام و پشتیبانی از وظایف و کارکردهای مهم منابع انسانی را دارد و به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات نیروهای انسانی خود را به روش منحصر به فردی، سازماندهی کنید. اگرچه امکانات مدیریت و توسعه منابع انسانی آن کمتر ازMonday.com  است اما این نرم افزار، به سادگی به بسیاری از مشاغل دقیقا همان خدماتی را ارائه می‌دهد که بتوانند نیاز خود را بر طرف کنند و برای انجام آن نیازی به پیچیدگی بیش از حد ندارند.

 

  1. نرم افزار Paycor

Paycor   به طور رسمی یک سیستم مدیریت و توسعه سرمایه انسانی است که برای مدیریت وظیفه های اصلی منابع انسانی ایدآل است.  Paycorبه صورت بصری طراحی شده است و تمام فرایندهای تجاری را بهبود می‌بخشد و به عنوان یکی از بهترین ابزارها برای کمک به مقیاس بندی شرکت های دیجیتال شهرت دارد.

 از سال 2005 تاکنون، این نرم افزار در طول سال‌ها رشد کرده و تکامل یافته است و در حال حاضر ویژگی های ممتازی برای مراحل به کار گماری تا توسعه و بهسازی منابع انسانی شرکت شما را دارا است.

 

  1. نرم افزار Hibob

Hibob یکی از خلاقانه ترین نرم افزارها و برنامه ای عالی برای مدیریت موثر تیم‌های کاری است. این ویژگی ممتاز، مشارکت تیمی را تشویق می‌کند و به شرکت ها امکان می‌دهد تا افراد از هم یاد بگیرند و در ضمن میزان رضایت آنان افزایش پیدا کند. Hibob برای تجزیه و تحلیل اطلاعات منابع انسانی و ارتقای توانمندی‌های کارکنان خدمات ارزشمندی ارائه می‌دهد. این نرم افزار کمک می کند تا فرایندهای روزمره شرکت به صورت خودکار تنظیم شود؛ اطلاعات سازماندهی شود؛ و مشارکت اعضا و همکاری آنان در سراسر سازمان گسترش یابد.

مقایسه نرم افزارها

انتخاب ابزار مناسب جهت مدیریت و توسعه منابع انسانی فرایند پیچیده ای است چرا که برای اتخاذ بهترین تصمیم، به برنامه ریزی و ارزیابی‌های دقیق نیاز است. برای دست یافتن به مناسب ترین انتخاب از میان نرم افزارهای فراوانی که برای مدیریت و توسعه منابع انسانی وجود دارد، لازم است مطالعه کافی داشته باشید، برنامه دقیقی تهیه کنید، با متخصصان توسعه منابع انسانی مشورت کنید، نیازهای تحولی سازمان خود را به درستی ارزیابی کنید، نیازهای منابع انسانی تان به رشد و توانمندی را تشخیص دهید، و راه حل های موجود برای تامین این نیاز ها در نظر داشته باشید.

باهم ­آموخته­ های پردیسانه

از این مقاله باید بار دیگر به این نتیجه رسیده باشیم که نقش منابع انسانی در تحول سازمان‌ها انکارناپذیر است؛ رسالت مدیریت و توسعه‌ منابع انسانی در سازمان این است که از سرمایه های انسانی سازمان برای موفقیت و تعالی آن بهره برداری کنیم. استفاده از نرم افزارهای مدیریت و توسعه منابع انسانی تضمین می‌کند که بهره گیری از منابع انسانی مورد نیاز سازمان، از مرحله استخدام، تا فعالیت و ارزیابی عملکرد و مهم تر از همه، مدیریت و توسعه منابع انسانی، به درستی و مطابق با چشم انداز سازمان و استراتژی تحول آن صورت می گیرد. با وجود اهمیت استفاده از نرم افزارها، کلیدی ترین آموخته ما این است که در ارزیابی برای انتخاب و خرید هر نرم افزار مدیریت و توسعه منابع انسانی به ده ها متغیر که در این مقاله معرفی شد توجه داشته باشیم تا ضریب ریسک تصمیم، به کمترین میزان خود کاهش یابد.

منابع:

  • https://www.softwareworld.co/top-human-resource-software/
  • https://www.g2.com/categories/core-hr
  • phpeoplehum.com
  • tecnologyadvice.com
  • https://peoplemanagingpeople.com/topics/hr-software-companies/
  • https://www.g2.com/best-software-companies/top-hr

https://hrservice.ir/the-need-for-human-resource/

دکتر محمدرضا آهنچیان
تولید کننده محتوی:
دکتر محمدرضا آهنچیان
پردیس توسعه انسانی
این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌ های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »