خود را دوباره بشناسیم

برای بسیاری از انسان‌­ها، دانستن ترسناک است. همه به دنبال یافتن تصویری از «جهان»، «محیط»، و «خود» هستند اما تمایلی ندارند که این تصویر، با آنچه گمان می‌­کنند دنیا یا خودشان هستند، تفاوت اساسی داشته باشد. دانستن همه چیز درباره «جهان»، «محیط» و «خود»، می­‌تواند موجب استرس و شاید ناراحتی و اندوه ما شود!

برای خود ناشناخته‌­ایم

دوست دارید چند سال زندگی کنید؟ دوست دارید در سال­‌های باقی‌مانده از عمر خودتان به چه آرمان­‌ها و آرزوهایی دست پیدا کنید؟ آیا بخشی از آرمان­‌های شما به این موضوع مرتبط است که جهان، پیرامون یا محیط و خود را بشناسید؟ آیا یکی از آرزوهای شما این هست که بتوانید خودتان را بدان صورت که هستید، بشناسید؟ از خود چه شناختی دارید؟ آیا اگر برای شناخت خود، مقیاسی بر مبنای عدد 100 داشته باشیم، گمان می‌­کنید به چه نسبتی از این عدد خودتان را می‌­شناسید؟ 20، 50، 80 یا 100 در 100؟  

اگر بتوانیم خود را بشناسیم، دشوارترین و کلیدی­‌ترین مرحله در ساختن راهی را طی کرده­‌ایم که برای رسیدن به  رشد و توسعه بر روی آن قدم می‌گذاریم.

شناخت خود؛ یا شناخت دوباره خود

شاید تاکنون خود را به عنوان انسانی جمع­‌گرا – برون­‌گرا یا فردگرا – درون­‌گرا شناخته باشیم. اما مانند هر موضوع دیگر شناخت، این امکان وجود دارد که در این نوع شناخت نیز، دچار خطا شده باشیم. خطاهای شناختی متعدد‌اند.

ورود به ارتباطات گسترده، بزرگترین شانس ما برای دوباره شناخته شدن­مان است. به‌­ویژه در فضای مجازی، که با افراد کم‌­تر آشنا یا حتی ناشناخته رو به رو هستیم، فرصتی برای پیوستن و برقراری ارتباط وجود دارد که در آن می‌­توان خود را دوباره شناخت. شاید با گذر عمر و گسترش شبکه ارتباطات؛ آن جهان، محیط و خودی که تاکنون می­‌شناخته­‌ایم برای ما غریب و ناآشنا باشد.

پردیس توسعه انسانی و مسئله خودشناسی

در پردیس توسعه‌انسانی، بی محابا، خود را در معرض دید، ارتباط، و بازشناسی، از سوی شما قرار می­‌دهیم. ترس خودشناسی را پنهان نمی­‌کنیم اما در برابر بهره‌­ای که از شناخته شدن خود از زاویه نگاه دیگری می‌­بریم، ایستادن­تان در برابر آینه را ترجیح می­‌دهیم. در برابر آینه شما ایستادن را فرصت کمیابی برای رشد و توسعه خود می­‌دانیم. بعید است انسان تنها، قادر باشد تا خود را بشناسد و دست یافتن به رشد و خودشکوفایی برای انسانی که خود را نمی­‌شناسد، ناممکن است …

اگر شما نیز دوست داشته باشید تا خود را دوباره بشناسید، پردیس توسعه انسانی، این امکان را دارد و به­‌طور اختصاصی چنین فرصتی را برای شما ایجاد می­‌کند که خود را از دریچه چشمان تیزبین و موشکاف پردیس دوباره بشناسید.

پردیس توسعه انسانی

عنوان اثر:
پشتیبانی توسعه ­آفرین فردی
تولید کننده محتوی:
دکتر محمدرضا آهنچیان
ویراستار:
مهندس هما فرجادیان
تأیید کننده نهایی:
دکتر محمدرضا آهنچیان
این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.
Translate »