در سال 1402 چه دانشگاهی را برای تحصیل انتخاب نکنیم؟

22_1706

به روزهای حساس و مهم آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در سال 1402 نزدیک می‌شویم. لازم است شما هم به عنوان دانش‌آموز دبیرستانی، یا فارغ‌التحصیل سال‌های گذشته، درباره این سوال فکر کنید که بهتر است چه دانشگاهی را برای تحصیلات آکادمیک خود انتخاب کنید؛ و از سوی دیگر از انتخاب چه دانشگاه‌هایی صرف‌نظر کنید؟ اگر از من بپرسید چرا در مرحله اول، که ما در حال آماده شدن برای آزمون هستیم، باید درباره دانشگاه محل تحصیل‌مان فکر کنیم؟ پاسخ می‌دهیم، انتظار شما از موفقیت، عامل مهمی در انگیزش شما برای فعالیت است. اگر بخواهید در دوره کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شوید، سطح انگیزش شما برای کوشش در روزها و هفته‌های باقیمانده تا کنکور خیلی با وضعیتی تفاوت خواهد داشت که بخواهید در دوره کارشناسی رشته مهندسی کامیپوترِ یک دانشگاه کوچک و تازه تاسیس در یک شهر دور پذیرفته شوید. چنین نیست؟

بنابراین الان زمان آن فرارسیده است تا به این سوال پاسخ دهید: “انتظار دارم در چه دانشگاهی پذیرفته شوم که انتظارات مرا از یک دانشگاه، زندگی دانشجویی، و تحصیل در محیط آکادمیک تامین کند”؟ هرچند حتی خیلی پیش از این، شما باید به این موضوع فکر می‌کرده‌اید و برای آن پاسخ قانع‌کننده‌ای می‌داشتید، الان هم دیر نیست. گرفتنِ این ماهی از آب، به معنی فکر کردن و تصمیم گرفتن درباره دانشگاه ایده‌آل‌تان، هنوز تازگی و ارزش زیادی برای شما در بردارد.

شاید شما هم به دانشگاه ایده‌آل خود فکر کرده‌اید و تحصیل در آن دانشگاه را بر تحصیل در رشته خاصی ترجیح می‌دهید. من به این موضوع نمی‌پردازم. بلکه بر اساس دانش و تجربه خود به شما برخی نکات مهم را در این باره می‌گویم که بهتر است چه دانشگاهی با چه ویژگی‌هایی را برای تحصیل انتخاب نکنید؟ این موضوع کاملا قابل درک است که هر دانشگاه برای گروهی از داوطلبان امتیاز ویژه خود را دارد. بنابراین انتخاب نهایی با شما است؛ من در اینجا فقط شاخص‌های دانشگاهی را معرفی می‌کنم که به طور معمول داوطلبان و دانشجویان، تحصیل در چنان محیط و شرایطی را نمی‌پسندند.

«پردیس توسعه انسانی» در کنار شما است که در چنین مواردی دانش و تجربه غنی تیم خود را برای کمک به تصمیم‌گیری منطقی، در اختیار شما قرار دهد. در صورت لزوم با ما در تماس باشید.

زندگی آکادمیک، برای چند سال، مهم‌تر از زندگی شخصی می‌شود

زندگی دانشگاهی یا آکادمیک بخشی از زندگی است که دانشجو در طول دوره تحصیلی خود در دانشگاه می‌گذراند. زندگی آکادمیک زندگی روزمره شما در دانشگاه است که معمولاً شامل فعالیت‌های تحصیلی و اجتماعی در فضای دانشگاه، در زمانی است که با همکلاسی‌ها و استادان سپری می‌کنید. در طول زندگی دانشگاهی، شما به عنوان دانشجو خود را برای زندگی آماده می‌کنید که در آن فعالیت‌های زیر بسیار بیشتر از زمانی که در دانشگاه نبودید، در جریان است:

  • مطالعه یا درس خواندن
  • پژوهش و مطالعات مرتبط با درس یا مطالعات آزاد
  • فعالیت‌های اجتماعی، علمی، ورزشی
  • تلاش برای پول در آوردن و گذاشتن اولین پایه‌های استقلال اقتصادی

زندگی دانشگاهی، مخصوصاً در دوره کارشناسی، بهترین و شادترین دوران زندگی شما است. در این زندگی، در مقایسه با دوره‌های بعدی، نگرانی و اضطراب کمتری را تجربه می‌کنید. اگر محیط دانشگاهی در این دوره از غنای کافی برخوردار باشد و شما بتوانید به درستی از محیط و امکاناتِ آن استفاده کنید، شالوده موفقیت آینده خود را بنا کرده‌اید.

ممکن است دو اتفاق رخ دهد که شما نتوانید از ظرفیت این دوره مهم زندگی برای آینده درخشان خود، سنگ بنای مستحکمی بگذارید:

  1. دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید، نتواند محیط غنی و مساعدی برای رشد در فضای آکادمیک در اختیار شما قرار دهد؛
  2. شما نتوانید به درستی از امکانات و شرایط مساعد زندگی آکادمیک، سکویی برای پیشرفت خود بسازید.

هر گردویی گرد است اما هر گردی گردو نیست!

در تشبیه به ضرب‌المثل بالا، می‌توان گفت: هر فضای آموزشی و علمی، دانشگاه نیست! طبیعی است که اگر یک فضای آموزش عالی، شباهت کمی به دانشگاه داشته باشد، هیچ دانشجویی شامل شما، نمی‌تواند از زندگی آکادمیک خوبی بهره‌مند شود.

زندگی آکادمیک به دلیل عوامل مختلفی از جمله اندازه دانشگاه، کیفیت و کمیت فضاهای عمومی، خوابگاهی و رفاهی، مکان یا محل استقرار دانشگاه در کشور، و موقعیت آن در شهر، شهرت دانشگاه، و شاخص‌های نظیر اینها می‌تواند برای شما نتایج متفاوتی ایجاد کند. به شاخص‌های زیر توجه کنید و آگاه باشید که زندگی آکادمیک بین دانشگاه‌ها با هم تفاوت‌های زیادی دارد.

1. برنامه درسی و برنامه‌های تحصیلی: با وجود متمرکز بودن نظام آموزش عالی ایران، دانشگاه‌های بزرگ، اختیاراتی دارند که با استفاده از آنها ممکن است ساختارهای برنامه درسی و شرایط منحصر به‌فردی برای برنامه‌های درسی خود داشته باشند. محتوای پوشش داده شده در دوره‌ها، واقعی بودنِ دروس اختیاری در برنامه درسی، امکانات و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی، انعطاف‌پذیری در الزامات برنامه، کیفیت کلاس‌ها و فضاهای آموزشی دانشگاه، تفاوت‌های بزرگی را بین دانشگاه‌ها رقم می‌زند.

2. فرصت‌های پژوهشی: فرصت‌های پژوهشی بسته به ثروت و غنی بودنِ منابع دانشگاه متفاوت است. برخی از دانشگاه‌ها ممکن است امکانات تحقیقاتی، بودجه، و پروژه‌های بزرگ و گسترده‌ای داشته باشند که فرصت‌های بیشتری را برای دانشجویان خود فراهم می‌کند. در این دانشگاه‌ها دانشجویان از همان دوره کارشناسی، این امکان را دارند تا در پروژه‌های تحقیقاتی مشارکت کنند و یا در کنار اعضای هیئت علمی کار کنند.

3. تخصص و شهرت اعضای هیئت علمی. دانشگاه‌ها از نظر ترکیب هیئت علمی، حوزه‌های تخصصی و علایق پژوهشی متفاوت هستند. تخصص و شایستگی‌های علمی و دانشگاهی استادان بر محتوا و کیفیت آموزش و همچنین در دسترس بودن استاد تأثیر می‌گذارد.

4. فرهنگ پردیس دانشگاهی: هر دانشگاه فرهنگ و فضای دانشگاهی منحصر به‌فرد خود را دارد که بر اساس پیشینه و قدمت، مکان استقرار دانشگاه، و ویژگی‌های فرهنگی و اقتصادیِ بدنه دانشجویی آن شکل می‌گیرد. عواملی مانند باشگاه‌های دانشجویی، فعالیت‌های فوق برنامه، حضور تیم‌های ورزشی، و رویدادهای فرهنگی متنوع، می‌تواند به‌طور قابل توجهی بر تجربه دانشجویان از زندگی آکادمیک تأثیر بگذارد.

5. ساختار و منابع: برخی دانشگاه‌ها بزرگ و مشهورند اما ساختار آنها به هر دلیلی معیوب و دارای اشکالات عملیاتی است که دانشجو را در چرخه تصمیمات و اقدامات بوروکراتیک اسیر می‌کند. علاوه بر ساختار، در دسترس بودن و کیفیت امکانات و منابع مانند کتابخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز کامپیوتری و فضاهای مطالعه می‌تواند تصویر کاملاً متفاوتی از دو دانشگاه را در اختیار دانشجویان‌اش قرار دهد. هرچه ساختار منظم‌تر باشد و منابع بیشتری موجود و در اختیار دانشجو قرار داده شود، غنای زندگی دانشگاهی شما در حال حاضر بیشتر و احتمال موفقیت شما در آینده بالاتر خواهد بود.

6. شهرت و اعتبار: به هر حال از شهرت و اعتبار دانشگاه نمی‌توان گذشت! حتی اگر بدانید که یک دانشگاه، ساختار منظمی ندارد و اخیراً منابع خوبی در اختیار دانشجویان خود قرار نمی‌دهد، شهرت و اعتبار دانشگاه، به ویژه در سطح جهانی، یک مشوق و عامل انگیزشی قوی است که شما تحصیل در آن دانشگاه را ترجیح دهید. شهرت یک دانشگاه در سطح ملی و بین‌المللی، می‌تواند برای دانشجویان خود تجربه دانشگاهی غنی‌تر و برای آینده آنها فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد کند.

به‌عنوان دانشجوی کارشناسی چه شهرهایی را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب نکنم؟

در حالی که انتخاب شهر برای تحصیل در دانشگاه، در نهایت به ترجیحات و شرایط شخصی شما بستگی دارد، عواملی وجود دارد که ممکن است هنگام تصمیم‌گیری درباره شهر دانشگاهی خود نتوانید از آنها چشم‌پوشی کنید. من در اینجا چند شاخص را معرفی می‌کنم که شما می‌توانید با مراجعه به آنها، از انتخاب برخی شهرها، به عنوان شهر محل استقرار دانشگاه خود اجتناب کنید.

شهری که برای آموزش و یادگیری شما فرصت‌های محدودی دارد را انتخاب نکنید. برخی از شهرها ممکن است گزینه‌های محدودی برای موسسات آموزش عالی داشته باشند یا ممکن است فاقد دانشگاه‌های معتبر در زمینه مورد علاقه شما باشند. شاید شما در شهری تحصیل کنید که یک دانشگاه دارد یا شهری که چندین دانشگاه در آن فعال هستند. فضای شهری می‌تواند مستعد فعالیت‌های علمی و آکادمیک باشد. در دنیا از شهرهایی که به‌عنوان شهر دانشگاهی شناخته می‌شوند توسط داوطلبان استقبال بیشتری صورت می‌گیرد.

شهری که بازار کار ضعیفی دارد را انتخاب نکنید. شاید شهری را انتخاب کنید که در آن چندین دانشگاه فعال است اما دارای بازار کار ضعیفی است که بر آینده شغلی شما و سایر دانشجویان تاثیر دارد. اگر برای شما یافتن شغل مناسب اهمیت دارد بهتر است به جای توجه به هر عامل دیگر در تصمیم‌گیری برای دانشگاه محلِ تحصیل خود، شهری را انتخاب کنید که دارای استعداد اشتغال‌زایی بالاتری است. برای مثال می‌توانید درباره صنایع و شرکت‌های فعال و بزرگ در شهر تحقیق کنید. بررسی کنید که آیا زمینه‌های صنعتی، کشاورزی، و خدماتی فعال در شهر، با اهداف شغلی شما مطابقت دارند یا خیر؟

شهری که احتمال ایجاد شدن نگرانی‌های ایمنی و امنیتی برای شما وجود دارد را انتخاب نکنید. ایمنی جنبه مهمی است که باید در انتخاب شهر برای تحصیل در نظر بگیرید. در مورد میزان جرم و جنایت، ثبات اجتماعی، و امنیت کلی شهری که در نظر دارید در آن تحصیل کنید، تحقیق نمایید. اگر شهری دارای نرخ بالای جرم و جنایت یا نگرانی‌های ایمنی باشد، ممکن است بر آرامش و آسودگی خاطرِ شما تأثیر منفی بگذارد و توانایی شما را برای تمرکز بر تحصیل‌تان کم کند.

شهری که زندگی در آن برای شما و خانواده‌تان، هزینه بالایی ایجاد می‌کند را انتخاب نکنید. شهرهایی با هزینه‌های بالای زندگی، در طول تحصیل می‌تواند چالش‌های مالی زیادی ایجاد کند. هنگام انتخاب شهر دانشگاهی، به شاخص‌هایی مانند قابل تحمل بودن هرینه‌های مسکن، حمل و نقل و هزینه‌های روزانه در شهر، هزینه خورد و خوراک، بهداشت و درمان، و نظایر اینها توجه داشته باشید. مخصوصاً اگر دوست ندارید در خوابگاه‌های دانشجویی زندگی کنید یا دانشگاه شما به میزان کافی قادر به پوشش دانشجویان در خوابگاه‌ها و دادن سرویس غذا و درمان نیست، خیلی با حساسیت و مراقبت شهر و دانشگاه خود را انتخاب کنید.

جمع‌بندی

زندگی‌های آکادمیک با هم متفاوت‌اند؛ گاه این تفاوت‌ها از زمین تا آسمان است! چشم بسته درباره شهر و دانشگاه محل تحصیل خود تصمیم نگیرید و گرفتار موج‌ها و فشارهای اجتماعی و خانوادگی نشوید. هنگام ارزیابی شهرها برای تحصیلات دانشگاهی انجام تحقیقات کامل و در نظر گرفتن نیازها و اهداف خاص خودتان، از هر چیزی مهم‌تر است. ظاهرا فکر می‌کنید که این استعداد تحصیلی شما است که موفقیت شما در دانشگاه را رقم خواهد زد، اما این فقط یک نگاه ساده‌انگارانه است.؛ زیرا چنین نیست. هر دانشگاه زندگی آکادمیکی را برای شما رقم خواهد زد که آثار آن به تدریج در میزان موفقیت شما در تحصیل مشخص خواهد شد. اگر این امکان را دارید از پردیس‌های دانشگاهی بازدید کنید و  با دانشجویان یا فارغ التحصیلان فعلی هر دانشگاه صحبت کنید. هر چه اطلاعاتی که درباره زندگی آکادمیک یک دانشگاه دارید به اهالی آن دانشگاه یعنی دانشجویان نزدیک‌تر باشد؛ تصویر واقعی‌تری از آن را به دست خواهید آورد. درباره دانشگاه و شهر محل تحصیل خود تصمیمی آگاهانه بگیرید تا آرزوهای دانشگاهی، شغلی و شخصی شما چند گام به واقعیت نزدیک‌تر شود.

برای مشاهده کامل درس، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.
دکتر محمدرضا آهنچیان
تولید کننده محتوی:
دکتر محمدرضا آهنچیان
پردیس توسعه انسانیی

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌‌های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »