تفاوت‌های زندگی دانشجویی در دوره کارشناسی با تحصیلات تکمیلی

زندگی دانشجویی و تفاوت هایش

شاید برای کسی که هنوز وارد دانشگاه نشده است، زندگی دانشجویی معنی یکسانی با زندگی شخصی دارد؛ ورود به دانشگاه در دوره‌های کاردانی و به‌ویژه در دوره کارشناسی، به ما نشان می‌دهد که چه تفاوت‌های مهمی بین این دو وضعِ زندگی؛ در دوره دانشجویی و پیش از آن، وجود دارد. اما موضوع آنگاه پیچیده‌تر و از جهتی، شنیدنی‌تر می‌شود که وارد این گفتگو شویم که اگر شما یک بار در دوره کاردانی یا کارشناسی، زندگی دانشجویی را تجربه کرده‌ باشید، آیا به این سوال فکر کرده‌اید که زندگی دانشجویی در دوره کارشناسی از چه جهت‌هایی با زندگی دانشجویی در دوره کارشناسی ارشد، که یکی از دوره‌های پر طرفدار تحصیلات تکمیلی در همه دنیا است، تفاوت دارد؟

به‌عنوان دانشجو یا دانش‌آموخته کارشناسی، شاید در حال بررسی برای تصمیم‌گیری درباره ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد هستید. در این صورت فقط به اسم رشته و به شهرت دانشگاهِ مورد نظرتان در دوره کارشناسی ارشد توجه نکنید. فقط این را در نظر نگیرید که دو سال دوره کارشناسی ارشد را در چه رشته و دانشگاهی بخوانید که بعدا بتوانید از آن استفاده کنید. یکی از نکته‌های کلیدی در تصمیم‌گیری برای ادامه تحصیل، مربوط به شرایط شما در سال‌های تحصیل است. از این زاویه هم به تصمیم خود و همه زوایای آن دقت کنید.

«پردیس توسعه انسانی»، با هدف ارایه اطلاعات پایه به دانشجویان، در این مقاله، بر اساس تجربه و دانش تخصصیِ ده‌ها ساله استادان خود، به سوال بالا پاسخ داده است. در این رابطه یا سایر مسایل مرتبط با دانشگاه و زندگی دانشجویی، نظرات، پیشنهادات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

با چه شرایطی به مقصد می‌رسم؟

شاید برای تصمیم‌گیری درباره مسافرت از اهواز به تهران، به چهار روش استفاده از خودروی شخصی، خودروی عمومی مانند اتوبوس، قطار، یا هواپیما فکر کنید. یا شاید فکر کنید که چطور با بهترین، سریع‌ترین، ارزان‌ترین، امن‌ترین، و لذت‌بخش‌ترین روش‌ها به تهران برسید. هر کدام از این روش‌ها، یکی یا چند تا از این شاخص‌هایی که در نظرتان است را دارا هستند و بنابراین می‌توانند پشتیبان تصمیم شما باشند. اما شاید کمتر به این فکر کرده باشید که در طول سفر، خواه 90 دقیقه با هواپیما باشد یا 16 ساعت با اتوبوس، چه لحظاتی را تجربه خواهید کرد؟ با چه کسانی همسفر خواهید بود؟ در معرضِ چه فراغت و چه سختی‌هایی قرار خواهید گرفت؟ و سوالاتی نظیر این که مستقیماً به روشِ رسیدن به مقصد ربطی ندارد!

دوره کارشناسی ارشد دست کم 4 نیمسال تحصیل به درازا می‌کشد و گاه تا 6 و حتی 8 نیمسال هم ادامه می‌یابد. بنابراین شما برای رسیدن به مقصد، باید روزها، هفته‌ها، و ماه‌ها زندگی را تجربه کنید. آیا به ویژگی‌ها و کیفیت زندگی دانشجویی در دوره کارشناسی ارشد واقف هستید و آیا با آگاهی از لحظات آن، پا به این سفر می‌گذارید؟

نگاهی به تفاوت‌ها: ورود به دنیایی سراسر اعجاب

شاید فکر کنید حالا که از دبیرستان وارد دنیای تازه و پر شگفتی دانشگاه شده‌اید، با زندگی دانشجویی آشنا هستید و دیگر تفاوتی بین آن با دوره‌های بالاتر وجود ندارد. چنین نیست! برخی از تفاوت‌های اصلی زندگی دانشجویی بین دوره کارشناسی با کارشناسی ارشد را با هم مرور کنیم:

تمرکز و عمق آکادمیک: برنامه‌های کارشناسی عموماً آموزش گسترده و پایه‌ در یک رشته تحصیلی خاص را ارایه می‌دهد. دانشجویان کارشناسی، درس‌های مختلفی را در رشته‌های مختلف می‌گذرانند و موضوعات مختلفی را مطالعه می‌کنند. در مقابل، برنامه‌های تحصیلات تکمیلی، مانند مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکترا، تمرکز ویژه‌ای بر روی یک تخصص دارند. دانشجویان در حوزه تحصیلی خود عمیق‌تر می‌شوند، تحقیقات پیشرفته‌ای انجام می‌دهند و درس‌های تخصصی و پیشرفته‌ای را در یک زمینه علمی تخصصی مطالعه می‌کنند.

خودراهبری و استقلال: دانشجویان کارشناسی ارشد در مقایسه با دانشجویان کارشناسی معمولاً سطح بالاتری از خودفرمانی و استقلال دارند. آنها باید از ابتکار عمل بیشتری در مدیریت مطالعه، تحقیق، و پروژه‌های دانشگاهی خود برخوردار باشند. دانشجویان کارشناسی ارشد اغلب از نزدیک با مشاوران یا استادان راهنمای گروه، یا دانشکده کار می‌کنند، اما با وجود داشتن چندین مشاور و راهنما، انتظار می‌رود سطح بالاتری از خودراهبری و تفکر انتقادی را نشان دهند.

تحقیق و تجربه عملی: برنامه‌های کارشناسی ارشد، اغلب بر پژوهش یا تجربه عملی مرتبط با رشته تحصیلی تأکید دارند. دانشجویان ممکن است در پروژه‌های تحقیقاتی مستقل فعالیت داشته باشند؛ با استادان خود در طرح‌های تحقیقاتی همکاری کنند؛ یا در دوره‌های کارآموزی و کار میدانی مشارکت و حضور داشته باشند. اما در دوره کارشناسی، در حالی که ممکن است فرصت‌های اندکی برای تحقیق داشته باشید، بیشتر بر ایجاد یک پایگاه دانش پایه و کسب درک نظری تمرکز می‌شود.

برنامه آموزش و تعاملات: کلاس‌های کارشناسی ارشد در مقایسه با کلاس‌های کارشناسی کوچک‌تر و روابط بین دانشجویان نزدیک‌تر است. این وضعیت، امکانِ تعاملِ بیشتر و نزدیک‌تر با استادان را فراهم می‌کند و باعث ایجاد بحث‌های عمیق‌تر و توجه شخصی بر برخی مسایل و دیدگاه‌ها می‌شود. اما کلاس‌های کارشناسی، به‌ویژه در سال‌های اول دوره، بزرگ‌تر هستند و ممکن است تأکید بیشتری بر سخنرانی‌ها و توجه کمتری به روابط فردی صورت بگیرد.

تعهد و فشردگیِ زمانی: برنامه‌های آموزشی و درسی در دوره کارشناسی ارشد، در مقایسه با برنامه‌های کارشناسی، اغلب به سطح بالاتری از تعهد و فشردگیِ زمانی نیاز دارند. حجم کار ممکن است با دروس پیشرفته، تحقیق، و الزامات پایان نامه یا گام گذاشتن و پیش رفتن در مراحل پایان‌نامه، سخت‌تر شود. دانشجویان کارشناسی ارشد باید مسئولیت‌های علمی خود را با دستیار آموزشی یا پژوهشی هر درس، در جریان بگذارند و سایر تعهدات حرفه‌ای خود را با آنها رد و بدل کنند.

جهت‌گیری شغلی: برنامه‌های کارشناسی ارشد اغلب نسبت به برنامه‌های کارشناسی گرایش شغلی قوی‌تری دارند. در حالی که برنامه‌های کارشناسی، آموزش‌های پایه و گسترده‌ای را ارایه می‌دهند و پایه و اساس تخصص‌ را ایجاد می‌کنند، برنامه‌های کارشناسی ارشد، اغلب برای کسب دانش و مهارت‌های پیشرفته در یک زمینه تخصصی دنبال می‌شوند و دانشجویان را برای مسیرهای شغلی تخصصی یا مشاغل تحقیقاتی دانشگاهی آماده می‌کنند.

شبکه‌های همتا و ارتباطات گسترده: سرانجام اینکه تعاملات دانشجویی و شبکه‌های اجتماعی متشکل از دانشجویان، در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد متفاوت است. دانشجویان مقطع کارشناسی اغلب در یک شبکه اجتماعی گسترده‌‍تر و با طیف وسیع‌تری از فعالیت‌های فوق برنامه، باشگاه‌های ورزشی، هنری، و فرهنگی حضور و شرکت دارند. اما دانشجویان کارشناسی ارشد تمایل دارند شبکه‌های علمی متمرکز و تخصصی‌تری در رشته تحصیلی خود داشته باشند و با سایر دانشجویان همتا در رشته تخصصیِ خود، همکاری نزدیکی داشته باشند.

توجه به این نکته مهم است که به جز این موارد در سایر زمینه‌ها ممکن است تفاوت‌های خاصی وجود داشته باشد که بسته به دانشگاه، رشته تحصیلی، و تجربیات فردی با یکدیگر متفاوت‌اند. در حالی که این تفاوت‌ها وجود دارد، ممکن است برخی تجربیات مشترک هم بین زندگی دانشجویی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، وجود داشته باشد که اینجا منظور نظر ما نیست.

مهم‌ترین نکته‌ها برای تصمیم‌گیری

اگر تصمیم بگیرید در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل بدهید، چه نکاتی را باید در نظر داشته باشید که در تصمیم‌گیری، آگاه و روشن باشید و گیج نشوید؟ ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد گام هیجان‌انگیزی در سفر تحصیلی شما است. برای اطمینان از انتقال روان به دوره کارشناسی ارشد، و اجتناب از احساس خستگی و فرسودگی، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

در مورد رشته تحصیلیِ مورد نظرتان تحقیق کنید: در مورد رشته کارشناسی ارشد که به آن علاقه دارید کاملا تحقیق کنید. به برنامه درسی، درس‌های ارایه شده، گرایش‌های تخصصی، و تخصص و شهرت استادن در هر دانشگاه و رشته‌-گرایش‌های مورد نظرتان نگاه کنید. اطمینان حاصل کنید که برنامه با اهداف تحصیلی و شغلی شما مطابقت دارد. اگر این چیزها، که پایه تحصیل شما را تشکیل می‌دهند، به میزان کافی، مورد نظر شما قرار نگیرد، به‌طور مستقیم بر زندگی دانشجویی شما تاثیر می‌گذارد. برای مثال تحصیل در رشته‌ای که بعد از ورود متوجه می‌شوید مطلوب شما نبوده است، روز و شب و حتی تمام دقیقه‌های زندگی دانشجویی‌تان را تحت تاثیر قرار خواهد داد و خوشایندِ آن را در ذهن شما خواهد کاست.

پیشنیازها و آمادگیِ قبلی برای ورود به دوره را بررسی کنید: پیش نیازهای برنامه کارشناسی ارشد بر کیفیت زندگی دانشجویی شما اثر می‌گذارد. اطمینان حاصل کنید که دانش یا مهارت‌های لازم برای ورود به دوره را دارید. اگر می‌دانید که بین سطح دانش و مهارت مورد نیاز، با شایستگی‌های شما فاصله وجود دارد، قبل از شروع برنامه، از طریق خودآموزی یا استفاده از موسسات آموزش عالی آزاد، فاصله‌ها را پر کنید. در غیر این صورت زندگی دانشجویی شما سراسر استرس و دغدغه برای موفقیت در پاس کردن درس‌ها و اتمام دوره خواهد شد.

درباره سیستمهای پشتیبانی دانشگاه آگاه باشید: با سیستم‌های پشتیبانی موجود برای دانشجویان کارشناسی ارشد در دانشگاه مورد نظرتان آشنا شوید. در مورد خدمات پشتیبانی دانشگاهی، منابع تحقیقاتی، مشاوره شغلی، و سایر شبکه‌های پشتیبانی ارائه شده توسط دانشگاه تحقیق کنید. هر چه پشتیبانی بهتری از دانشجوی تحصیلات تکمیلی صورت بگیرد، دوره تحصیلی‌تان شادتر و موثرتر طی خواهد شد. بعضی دانشگاه‌ها، خدمات خیلی کمی ارایه می‌دهند و انتظارات زیادی از دانشجو دارند.

تامینِ منابع مالی کافی، و مسئله پول را در نظر داشته باشید: هزینه‌های مالی کارشناسی ارشد را به دقت بررسی و سپس پیامدهای مالی ادامه تحصیل برای کسب مدرک کارشناسی ارشد را با آن مقایسه کنید. به دقت ارزیابی نمایید که هزینه تحصیل خود را چگونه تامین می‌کنید؟ هزینه‌های تحصیل شامل دو دسته مستقیم و غیر مستقیم می‌شود که باید آنها محاسبه شوند. برای تحصیل، نیاز به ابزار و تجهیزاتی مانند لپ‌تاپ یا بعضی نرم‌افزارها دارید که تهیه آنها گران است. علاوه بر این، برای خورد و خوراک، پوشاک، حمل و نقل شهری و بین‌شهری، درمان و سلامت، و تفریحات نیاز به پول دارید. باید بپذیرید که دوره کارشناسی ارشد هزینه‌های بیشتری از دوره کارشناسی دارد و اگر به میزان کافی پول در حساب بانکی شما موجود نباشد، زندگی دانشجویی خوشایندی را تجربه نخواهید کرد. در این باره تصورتان حمایت صددرصدی از خانواده نباشد: در بسیاری از دانشگاه‌ها، برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی به‌ویژه دانشجویان استعداد درخشان، پیشنهادهای خوبی برای دستیار آموزشی یا پژوهشی، کارآموزی همراه با حقوق، و کار پاره‌وقت مرتبط با رشته تحصیلی دانشجو وجود دارد که باید آن‌ها را بررسی کنید.

جمع‌بندی

به یاد داشته باشید که ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یک تصمیم سرسری نیست، بلکه در قبول ورود به آن، تعهد قابل توجهی نیاز است که قسمت اصلی آن به تاب‌آوری و تحمل شما درباره تکالیف و مسئولیت‌های سنگینِ یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی، مرتبط است. اگر درست نگاه کرده و با دقت به ارزیابی پرداخته باشید، تحصیل در این دوره، تجربه ارزشمند و رضایت‌بخشی از زندگی را در اختیار شما قرار خواهد داد. تمرکز خود را از دست ندهید، نگرشِ مثبت خود را حفظ کنید، و از فرصت‌های موجود برای ادامه تحصیل برای زندگی خود تجربه‌های خوشایندی بردارید.

برای مشاهده کامل درس، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.
تولید کننده محتوی:
پردیس توسعه انسانی
پردیس توسعه انسانیی

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌‌های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »