بهترین روش برای بهبود نمره امتحان

بهبود نمره امتحان

برای دانش‌آموزای خوب، گرفتن نمره بد، می‌تونه یکی از تلخ‌ترین اتفاق‌هایی باشه که در دنیای کلاس و درس و مدرسه اتفاق می‌افته. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که نمره‌ خوبی از یک درس نگرفته باشین؛ در این صورت خوبه طوری رفتار کنین که اون نتیجه براتون به فاجعه تبدیل نشه. ما در این مقاله، اشتباهات خیلی از بچه‌ها، موقعِ مواجه شدن با نمره ضعیف رو مرور می‌کنیم و به شما راه‌های برخورد سازنده و مثبت در چنین موقعیتی رو پیشنهاد می‌دیم. با «پردیس توسعه انسانی» همراه باشین.

نمره بد را با عملکرد خوب، تغییر بده!

باهوش‌ترین دانش‌آموزان نیز گاهی اغلب بدون اینکه کم‌کاری یا تقصیری داشته باشند، خود را از نظر تحصیلی ضعیف می‌بینند. شاید این وضعیت برای شما هم پیش آمده باشد؛ در چنین شرایطی، احساس می‌کنید که در بلاتکلیفی گیر افتاده‌اید. برای خارج شدن از وضعیت بلاتکلیفی و حرکت در مسیر پیشرفت تحصیلی، باید چه کنید؟

اولین گام این است که دلایل عملکرد ضعیف خود را شناسایی، و در گام دوم بدانید که چگونه باید مشکل را حل کنید. اگر مطمئن نیستید که چگونه از وضعیت بلاتکلیفی خارج شوید، این مقاله به شما نشان می‌دهد که برای ایجاد یک برنامه بهبود چه کارهایی می توانید انجام دهید. برنامه‌ای که برای حل مشکل طراحی می‌کنید باید بتواند به شما در دستیابی به نمراتی که توانایی کسب آن را دارید، کمک کند. برای رسیدن به این هدف، 11 راه زیر را بررسی و اگر استفاده از راه‌ها را متناسب با شرایط خود می‌دانید، برای به اجرا در آوردن‌شان اقدام کنید.

1. نگرش ذهنی مثبت داشته باش

در مواجهه با نمرات پایین‌تر از حد انتظار، احساس ناامیدی، یک واکنش رایج، هرچند عجولانه است. وقتی مرتباً نمرات پایین‌تری از آنچه انتظار داشتید دریافت می‌کنید، ممکن است احساس افسردگی یا شکست کنید و تمایل به تسلیم شدن داشته باشید. اولین قدم در مسیر ارتقای نمرات خود این است که این منفی‌گرایی را روی سر خود قرار دهید. اگر می‌خواهید شرایط را بهبود ببخشید، باید نسبت به وضعیت مثبت فکر کنید. بپذیرید که نمرات شما آن چیزی نیست که می خواهید، اما باور داشته باشید که می توانید کاری برای آن انجام دهید. با کنترل ذهنی موقعیت شروع کنید: به جای اینکه فکر کنید “من یک شکست خورده هستم” فکر کنید “من می توانم و بهتر از این کار خواهم کرد.” تسلیم نشوید – گام های مثبتی برای دستیابی به پیشرفتی بردارید که بیش از آن توانایی دارید.

2. از جایی شروع کن که عملکرد ضعیفی داری

قبل از اینکه یک برنامه اقدامات اصلاحی تنظیم کنید، مناطقی که در آنها عملکرد ضعیفی دارید را شناسایی و در گام بعدی اینکه، دقیقاً در آن منطقه یا مناطق چه اتفاقی می‌افتد؟ آن را مشخص کنید. برای مثال نشان بدهید که نمرات شما در برخی دروس همیشه کمتر از چیزی است که انتظار دارید. شاید هم با یادگیری محکمِ دروس خاصی دست و پنجه نرم می‌کنید، زیرا عملکرد شما در آنها ضعیف است و بهبود نشان نمی‌دهد. برای اینکه از ابهام خارج شوید کاغذ و قلمی بردارید یا بر روی لپ‌تاپ خود صفحه‌ای را باز کنید، نمرات خود را از آغاز سال تحصیلی بنویسید، برای آنها نموداری رسم کنید که به وضوح بیشتری بالا و پایین رفتن آن را در امتحانات و ارزیابی‌ها ببینید، و از نقطه ضعف اصلی خود، اطمینان حاصل کنید.

بعد از اینکه نقطه ضعف‌تان را مشخص کردید، فکر کنید چرا در منطقه یا مناطقی که شناسایی کرده‌اید، بهترین عملکرد تحصیلی را ندارید؟ ریشه مشکل را شناسایی کنید: آیا عوامل بیرونی وجود دارد که ممکن است بر نمرات شما تأثیر منفی بگذارد؟ آیا در برخی دروس از پایه ضعف دارید و همیشه در درک آنها با بن بست رو به رو می‌شوید؟ آیا به روشی مطالعه می‌کنید که به اندازه کافی موثر نیست؟ وقتی ریشه مشکل یا مشکلات را مشخص کردید می توانید شروع به مقابله با آن کنید. اگر مشکلات خارجی هستند، باید اقدامات اصلاحی انجام دهید که اثر آنها بر دستاوردهای تحصیلی‌تان را خنثی کند.

3. با معلمان‌ات صحبت کن

معلمان، شما را بهتر از همه می شناسند، بنابراین ارزش آن را دارد که وقتی در حال تهیه برنامه‌ای برای اقدام در جهتِ بهبود نمرات خود هستید با آنها صحبت کنید. نظر آنها درباره نقاطی که نیاز به پیشرفت دارید را بپرسید. احتمالاً آنها پیشنهاداتی دارند که با اتکا به آنها بتوانید عملکرد خود را بهبود بدهید. همیشه معلم‌ها، مخصوصاً ایده‌های معلم‌های دلسوزتان را در نظر داشته باشید.

4. در کلاس فعال‌تر باش و بیشتر سوال کن

وقتی مناطقی از یادگیری که در آن ضعف دارید را مشخص کردید، کلاس درس‌هایی که در آن ضعف دارید را جدی بگیرید. اگر در کلاس‌ها مستعد رویاپردازی هستید، دست کم در درس‌های مشخص شده، ذهن را کنترل و بر روی مباحث کلاسی، تمرکز کنید. به جای صحبت کردن با همکلاسی، یا رها کردن ذهن و وارد شدن در دنیای خیالات، به آنچه معلم می‌گوید گوش دهید. بدون فکر کردن، به آن چیزی که روی تخته یا تابلو نوشته شده است را سرسرکی کپی نکنید بلکه اول اطمینان پیدا کنید که آن‌ را فهمیده‌اید! یادداشت‌های کلاسی‌تان را به‌طور منظم و با دقت بنویسید تا وقتی نیاز داشته باشید به آنها مراجعه کنید و بتوانید متوجه شوید که چه نوشته‌اید. از صحبت کردن در کلاس هراس نداشته باشید اگر مطلبی هست که نمی‌فهمید از معلم بخواهید آن را بیشتر توضیح دهد؛ یا با مثال و تمرین به یادگیری شما کمک کند. خجالت نکشید، زیرا ممکن است به جز شما تعداد دیگری از شاگردان کلاس هم همین مشکل را داشته باشند اما آن را به زبان نمی‌آورند.

5. سازماندهی برنامه‌های روزمره زندگی؟ بله! شروع کن

به‌هم ریختگی از هر نوعی که باشد، توانایی و نیروی شما را برای عملکرد بهتر و موثرتر خنثی یا مهار می‌کند. راه دیگر برای بهبود عملکرد تحصیلی شما، سازماندهی برنامه‌های رایج زندگی است. فضای درس خواندن خود را مرتب نگه دارید و تمام یادداشت‌ها و کتاب‌های درسی خود را به‌گونه‌ای مرتب کنید که بدانید هر چیزی کجاست؟ اگر بیشتر با لپ‌تاپ یا سیستم کامپیوتری خود کار می‌کنید، درایوها و فایل‌های آن را مرتب نگه دارید. به مدیریت زمان خود نیز بیشتر فکر کنید، زیرا به شما امکان می‌دهد زمان خود را اولویت‌بندی کنید و وقت بیشتر به خواندن و یادگیری درس‌هایی اختصاص دهید که در آنها مشکل دارید. یک جدول زمانی روزانه برای خود بنویسید که برنامه مدرسه شما را در بر بگیرد؛ روز شما را به بخش‌های زمانی تقسیم کند؛ و زمان زیادی برای مطالعه شما داشته باشد. شاید دلیل عملکرد ضعیف درسی در برخی موارد ناشی از بی‌نظمی و کم‌توجهی به مدیریت زمان باشد.

6. سبک یادگیری مناسب خود را پیدا کن

شاید دلیل اینکه به اندازه مطالعه و کوششی که برای یادگیری برخی دروس دارید، به نتیجه دلخواه نمی‌رسید به سبک یادگیری شما مربوط باشد. آیا می‌دانید که یادگیری، سبک دارد؛ و آیا تاکنون توانسته‌اید تا سبک یادگیری مناسب خود را پیدا کنید؟ سبک یادگیری ما با هم متفاوت است، به همین دلیل هر یک از ما روش مطالعه خود را داریم که برایمان بهترین نتایج را به همراه دارد. برای مثال، اگر تاکنون سعی کرده‌اید به تنهایی درس بخوانید، ممکن است درس خواندن با یک یا دو همکلاسی، کار را برایتان آسان‌تر کند، به‌طوری‌که هم‌درس‌تان در شما ایجاد انگیزه کند یا آنچه شما در کلاس، کمتر دریافته‌اید را برای شما بازگو کند.

یک توقف کوتاه!

اینجا یک توقف کوتاه داشته باشیم تا شما نفسی تازه کنید 😊

اگر در 6 راه پیشنهادی بالا برای رسیدن به عملکرد بهتر حرف تازه‌ای پیدا کرده‌اید، باعث خوشحالی ماست. وگرنه، با ما از این طریق تماس بگیرید و صحبت کنید. شاید شما این پیشنهادات را تکراری بدانید. طوری نیست! اما در نظر داشته باشید که هدف ما در «پردیس توسعه انسانی»، پاسخ به یک مشکلِ رایج دانش‌آموزان دوره متوسطه، از طریق ارایه مشورت‌های تخصصی توسطِ بهترین مشاوران قابل اعتماد دانشگاهی ایران است. اگر مشکل شما این است که در به‌دست آوردن نمره مناسب در ارزیابی از برخی درس‌ها ضعف دارید و قصد و اراده کرده‌اید که با عملکرد خوب خود، آن ضعف‌ها را برطرف کنید، این پیشنهادات، هرچند تکراری باشند، به شما کمک خواهند کرد. هدف ما طرح پیشنهادات تازه اما غیر واقعی و ناکارآمد برای شما نیست.

7. حافظه‌ات را تقویت کن

باید بپذیریم که در نظام آموزش و پرورش ما، تاکید زیادی بر حافظه و یادگیری از طریق محفوظات می‌شود. بسیاری از دانش‌آموزان برای به خاطر سپردن تمام اطلاعات مورد نیاز برای موفقیت در امتحان تلاش می‌کنند اما قدرت حافظه انسان برای یادگیری و به یادسپردنِ حجم بالای اطلاعات در یک زمان محدود به اندازه کافی توانا نیست. این واقعیت را نادیده نگیرید زیرا موجب ضعف در نتیجه ارزیابی شما می‌شود. از مشاوران و متخصصان، درباره روش‌های کمک به تقویت حافظه، مشورت بخواهید؛ البته در این زمینه مراقب جنس‌های تقلبی بازار مشاوره‌های تحصیلی، در دنیای واقعی و به‌خصوص در دنیای مجازی باشید و درباره اعتبار مشاور خود اطمینان داشته باشید که هم پول و هم نتیجه زحمات خود را به هدر ندهید.

8. تنبلی را کنار بگذار

تنبلی نشانه‌های زیادی دارد که یکی از آنها به فردا انداختنِ کار امروز است. یکی از دلایل عملکرد ضعیف، این است که گاهی دانش‌آموزان وقت خود را با پرت کردن حواس خود با کارهای جانبی و بدون اولویت، می‌کُشند. آدم وقتی آن‌قدر کار دارد که نمی‌داند از کجا شروع کند، وسوسه می‌شود که اصلاً شروع نکند! خنده‌دار نیست!؟ بالاخره یا می‌خواهید مشکلات درسی خود برای رسیدن به نتیجه بهتر یا نمره بالاتر را حل کنید یا نمی‌خواهید! با خودتان تعارف نکنید! با تاخیر انداختن برنامه اصلاحی،  فاصله عملکردِ تحصیلی خود را با آنچه انتظار دارید، دورتر نکنید.

9. زمان زیادی را برای بازخوانی کنار بگذار

اگر در آزمون‌های کلاسی یا امتحاناتِ آزمایشی نمرات کمتر از حد انتظار داشته‌اید ممکن است به این دلیل باشد که زمان کافی برای بازنگری آموخته‌ها، و بازخوانی درس‌ها در نظر نمی‌گیرید و این امتحانات را جدی نمی‌گیرید. درست است که نمره ثبت شده در کارنامه شما، از امتحانات اصلی شما به دست می‌آیند، اما امتحانات کلاسی و آزمایشی به شما نشان می‌دهند که مناطق اصلی جبران و اصلاح عملکرد تحصیل‌تان کجاست و در چه زمینه‌هایی باید زمان بیشتری صرف کنید؟ علاوه بر این موفقیت در امتحانات کلاسی و آزمایشی به شما اعتماد به نفس بیشتری خواهند داد. با آنها به همان اندازه جدی رفتار کنید که با امتحان پایان-ترم یا امتحان نهایی رفتار می‌کنید. به خودتان فرصت بدهید تا درس‌ها را بر اساس نتایج امتحانات کلاسی، تجدید نظر کنید. بهتر است، هرچه که یاد می‌گیرید را حتی چند مرتبه بازخوانی کنید تا در همان بار اول که با موضوع جدید درس، رو به رو شده‌اید، آن را کامل و مطمئن یاد بگیرید تا بعداً نیاز کمتری به بازخوانی و تجدید نظر داشته باشید.

10. یادگیری را برای خودت سرگرم‌کننده‌تر کن

تا حالا شده است که انگیزه یادگیری یک درس را از دست داده باشید، و پس از آن، در همان درس، عملکرد ضعیفی داشته باشید؟ تعجب آور نیست که فشار امتحانات و موفقیت در مدرسه لذت یادگیری را برای همه یا تعدادی از درس‌ها از بین ببرد. آن‌قدر رویِ به‌دست آوردنِ نمرات عالی تمرکز نکنید که فراموش کنید یادگیری می‌تواند سرگرم‌کننده و جذاب باشد. وقتی از انجام چیزی که لازم اما سرگرم‌کننده است لذت می‌برید، انجام آن بسیار آسان‌تر می‌شود. اگر مطالعه برای شما تبدیل به کار طاقت‌فرسایی شده است، وقت آن است که یاد بگیرید چگونه جنبه تفریحی و سرگرم‌کننده یادگیری را به آن برگردانید.

11. یک معلم خصوصی بگیر

به‌عنوان آخرین راه حل، اگر ایده‌های این مقاله برای شما کارساز نبود، یک معلم خصوصی بگیرید تا به شما کمک کند نمرات خود را برای یک یا چند درس، بهبود بخشید. اگر با دقت و حساب شده اقدام کنید، شاید پرداختِ هزینه برای معلم خصوصی، با هدفِ کمک به بهبود عملکرد ارزیابی در هر درس، کاملا منطقی باشد. در کلاس خصوصی، ممکن است احساس کنید که قادر به پرسیدن سؤالات، بدون نگرانی از صحبت کردن در کلاس عمومی، هستید. همیشه این‌طور نیست که یک عاملِ خارجی مانند معلم خصوصی بتواند به شما کمک کند؛ برای بهبود و پیشرفت در تحصیل، خودتان بیشترین اهمیت را دارید.

جمع‌بندی

شما و من می‌دانیم که نمرات بد برای همه، چه در دبستان، دبیرستان، یا دانشگاه ناراحت‌کننده است. برای موفقیت، پیش از هر چیز باید با خودتان صادق باشید؛ و ببینید که آیا واقعاً می‌خواهید و اراده کرده‌اید که مشکلات درسی خود را به دست خودتان حل کنید یا نه؟ اگر این قصد را دارید راه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد که ما 11 مورد از آنها را اینجا جمع کرده و در اختیار شما قرار داده‌ایم.

به اعضای تیم ما نگاه کنید و هر جا نیاز به مشاوره یا کمک داشتید با ما تماس بگیرید.

برای مشاهده کامل درس، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.
دکتر محمدرضا آهنچیان
تولید کننده محتوی:
دکتر محمدرضا آهنچیان
پردیس توسعه انسانیی

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌‌های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »