یادگیری علم مدیریت به کمک استعاره

یادگیری علم مدیریت به کمک استعاره

دکتر علی عظیمی دانش‌آموخته دکتری مدیریت منابع انسانی از دانشگاه فردوسی مشهد، که اکنون کارشناس توسعه منابع انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان است به دلیل سال‌ها تحقیق و تدریس در آموزش، و آموزش مدیریت، مدل نوآورانه‌ای برای توسعه دانش مدیریت در سازمان‌ها ارایه داده است که برای اولین بار در «پردیس توسعه انسانی» یک نمونه آن، به جامعه ایرانی مدیران، اعضای هیئت علمی رشته مدیریت، و دانشجویان رشته مدیریت کشور تقدیم می‌شود.

از نگاه «پردیس توسعه انسانی»، چه یک مدیر جدید یا مدیری باتجربه باشید، برنامه‌های آموزش مدیریت می‌تواند شما را با مهارت‌هایی برای تأثیرگذاری بر تصمیم‌گیری، ایجاد فرآیندهای کارآمد، و توانمندسازی تیم و سازمان خود در بهترین حالت، مجهز کند. شما می‌توانید مهارت‌های لازم برای تعیین انتظارات از عملکرد یک مدیرِ آگاه را به دست آورید، که این امر می‌تواند انگیزه کارکنان شما را افزایش دهد، زیرا آنها کوشش شما برای به‌روز بودن در دانش مدیریت را به خوبی می‌بینند و درک می‌کنند. مدیران کسب و کار که با ثبت‌نام در دوره‌های آموزشی مدیریت، توسعه خود را در اولویت قرار می‌دهند، با چشم‌اندازی روشن از نحوه ادغام شیوه‌های موثر در انجام وظایفِ مدیریتی، تاثیر خود را بر سازمان نشان می‌دهند. اغلب خارج شدن از فضای سازمان و ورود به دوره‌های آموزشی، هزینه‌زا و وقت‌گیر است و چه بسا این عوامل مانع از اقدام شما به توسعه دانش مدیریتی شود. از طریق آموزش‌های غیرمستقیم، مانند استفاده از استعاره‌ها، نه فقط شما که کارکنان شما هم به راحتی و با صرف کمترین هزینه، می‌توانند در حین کار بیاموزند و رشد کنند.  

«پردیس توسعه انسانی»، در راستای تحقق هدف‌های خود، به کمک استادان خوشنام مدیریت ایران، در این راه مشاور امین و همراهِ قابل اعتمادِ شماست. با ما در تماس باشید.

با هم میوه بچینیم: با هم سازمان را اداره کنیم

فعالیت‌­های سازمان­‌ها و نیز برخورداری از امکانات سازمانی را می­توان به میوه چیدن دسته‌جمعی تشبیه کرد؛ افراد دارای توانمندی­‌ها و قابلیت­‌های متفاوت هستند؛ به عنوان مثال، بعضی قدبلندتر از دیگران هستند و بنابراین میوه چیدن از شاخه‌­های بالاتر درخت برای آنها آسان­‌تر است؛ مدیر سازمان بایستی با شناخت صحیح و دقیق این تفاوت‌­ها در منابع انسانی خود، از افراد برای انجام بهتر و سریع‌­تر فعالیت‌­های سازمان استفاده و نیز این تفاوت‌ها را در اعطای امتیازها، امکانات، و تسهیلاتِ رفاهی به منابع انسانی خود لحاظ کند.تناسب کارها با افراد حکم می­‌کند فرد قدبلند­تر به خود اجازه ندهد تا از شاخه‌های کوتاه و پایین میوه بچیند، چرا که معتقد است میوه­‌های شاخه­‌های پایین­‌تر، حق کودکان، سالمندان، و افراد قدکوتاه‌­تر است: مدیر سازمان بایستی با ارزیابی و سنجش توانمندی­‌ها و شایستگی‌های منابع انسانی خود، بایستی این فرهنگ را در سازمان نهادینه کند که افراد به خود اجازه ندهند وقت و توان خود را صرف انجام فعالیت­‌هایی کنند که همکاران پایین‌تر از آنها نیز توانمندی انجام آن کارها را دارند.

امتیازاتِ میوه چیدنِ دسته‌جمعی

مزیت‌­های مدیریت فعالیت‌­ها و امکانات براساس توانمندی و شایستگی منابع انسانی در قالبِ استعاره میوه چیدن دسته‌جمعی بسیار زیاد است که در اینجا 4 مورد را با هم مرور می‌کنیم:

مزیت اول. ارتقای بهره‌وری منابع انسانی. با این شیوه، افراد دارای قابلیت‌­های پایین­‌تر از لحاظ دانش، مهارت، و تجربه، در آستانه توانمندی‌­های خود به‌کارگیری خواهند شد و افراد دارای قابلیت­‌های بالاتر نیز کارهای تخصصی­‌تر سازمان را انجام خواهند داد. این شیوه تقسیم و ارجاع و تفویض کارها در سازمان باعث ارتقای بهره‌وری منابع انسانی می‌­گردد.مزیت دوم. ایجاد انگیزش در منابع انسانی سازمان. تصور کنید اعضای یک خانواده مشغول چیدن میوه از یک درخت شوند؛ اگر کودکان و یا سالمندان بدانند که میوه‌­های شاخه­‌های در دسترس آنها هرگز توسط بزرگسالان و افراد قدرتمندتر چیده نخواهد شد، انگیزه بیشتری برای همکاری با خانواده خود پیدا می­‌کنند و حتی وقتی ببینند فرزندان بزرگتر و یا والدین در پیدا کردن و چیدن میوه به آنها کمک می­‌کنند، حس قدردانی، وفاداری و احساس تعلق بیشتر پیدا خواهند کرد.مزیت سوم. ایجاد توازن و حرکت به سوی عدالت سازمانی. در میوه چیدن دسته‌­جمعی، هرچند هدف نهایی جمع‌آوری میوه‌­ها است، اما در فرایند انجام این فعالیت، اعضای سازمان مانند یک خانواده، با توان و آمادگی جسمانی و مهارتی و تجربی متفاوت مشغول کار می‌شوند و بنابراین مقدار میوۀ چیده شده و جمع‌آوری شدۀ هر فرد، متفاوت از دیگران خواهد بود و اگر قرار باشد معیار امتیازدهی یا پرداخت دستمزد و یا حتی قدردانی از افراد، مقدار میوۀ چیده شدۀ هر فرد باشد، عدالت حکم می‌­کند که ویژگی‌ها و توانایی­‌هایی مانند سن، قد، جنسیت، سلامت جسمانی و روحی، تجربه، امکانات و ابزار، و روش، در این ارزشیابی و امتیازدهی در نظر گرفته شود.مزیت چهارم. کمک به توسعه مهارت‌های فردی و رشد منابع انسانی در مسیر کارراهه. افراد دارای قابلیت­‌های پایین­‌تر از لحاظ دانش، مهارت، و تجربه، در آستانه توانمندی­‌های خود به‌کارگیری خواهند شد و همین امر باعث استعدادپروری و رشد و توسعه شایستگی­‌های آنها می­‌شود و افراد دارای قابلیت‌های بالاتر نیز کارهای تخصصی‌­تر سازمان را انجام خواهند داد و به مرور کارراهه موثرتر و هدفمندتری برای هریک از منابع انسانی سازمان شکل می­‌گیرد و دنبال می‌­شود.

منابع انسانی، دارای امکانات و برخورداری‌های متفاوت هستند؛ در مثال میوه چیدن دسته‌جمعی، اگر یک نفر نردبان، چهارپایه، و سبد، داشته باشد، سرعت و سهولت کار او بسیار متفاوت از کسی است که با دست خالی بخواهد کار کند؛ بر این اساس، همان‌طور که گفته شد، مدیر سازمان هم بایستی در اعطای امتیازها و تسهیلات رفاهی و نیز تعیین وظایف و فعالیت­‌ها، توانمندی، شایستگی‌ها، و قابلیت‌­های منابع انسانی خود را شناسایی و لحاظ نماید، و هم در زمینه امکانات در دسترس منابع انسانی خود در شعب، حوزه­‌ها، و یا مناطق جغرافیایی مختلف بایستی تفاوت امکانات را در ارزشیابی و امتیازدهی به نیروهای انسانی خود در نظر بگیرد. بر این اساس، مدیر باید آموزش‌­ها و حمایت‌­های توسعه‌ای لازم برای منابع انسانی سازمان را فراهم سازد.

برای مشاهده کامل درس، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.
تولید کننده محتوی:
دکتر علی عظیمی
پردیس توسعه انسانیی

6 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌‌های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »