چگونه می‌توانم کارآفرین باشم؟

کارافرینی

لابد تا به حال بارها اصطلاحِ «کارآفرین» و «کارآفرینی» رو شنیدی و حتما درباره اون مطالعه کردی یا از جایی اطلاعاتی رو به دست آوردی. ما نمی‌خوایم توی این مقاله دوباره درباره مفهوم کارآفرینی صحبت ‌کنیم: اگه خبرها رو دیده باشی از حدود 30 سال پیش که موضوع «کارآفرینی» در دنیا مطرح شد، روز به روز بیشتر مورد توجه قرار گرفت و بیشتر وارد زندگی مردم دنیا شد. دلیل این استقبال روشنه: مردم دنیا متوجه شدن که برای موفقیت در زندگی باید خلاقیت و جرات داشته باشن تا بتونن کسب و کار موفق و زندگی خوبی داشته باشن.

کارآفرین بودن یا کارآفرین شدن، نیاز به آموزش داره؛ برای هر دو جنسیتِ زن و مرد امکان‌پذیره؛ سن نمی‌شناسه و بر خلافِ تصور عمومی، از بزرگسالی شروع نمی‌شه. بهترین سن برای کارآفرین شدن، از دوران کودکی و بعد، از دورۀ نوجوانی‌ه، اما هر کسی حتی در سنین میانسالی و پیری می‌تونه کارآفرینی رو آموزش ببینه و کارآفرین باشه.

توی این مقاله به زبان ساده به شما می‌گیم که چه‌طوری می‌تونین کارآفرین باشین؟ مقاله در سطح دانش‌آموزای متوسطه اول یعنی بچه‌های خوب کلاس هفتم تا نهم تنظیم شده اما بچه‌های کلاس‌های بالاتر و پایین‌تر هم می‌تونن از مطالبی که مطرح شده استفاد کنن.

ما مقاله‌های پردیس رو به کمک بهترین استادان دانشگاه‌های برتر ایران که تجربه‌های جهانی دارن تهیه می‌کنیم: به این دلیل با خیال آسوده و با اطمینان به دقت و اعتبارِ مطالبِ ما، از اونها استفاده و به دوستان‌تون معرفی کنین. اگه شما هم در زمینه کارآفرینی برای دوستانِ هم سن و سالِ خودتون، نقطه‌نظر یا نکته‌ای دارین حتما با ما در تماس باشین.

خلاق باش و ساده بگیر

کارآفرینی به ما یک نکته جالب را می‌آموزد:

برای پیشرفت، همیشه نیازی به طیِ راه‌های سخت و طولانی نیست: کافی است به مسئله نگاه کنی؛ خلاق باشی؛ و به دنبال ساده‌ترین و عملی‌ترین راه بگردی.

داستان کوتاهی در این باره را با هم بخوانیم:

يك شركت بزرگ صنعتی كه توليد وسايل آرايشي را برعهده داشت، شكايتي را از يكي مشتريان دریافت کرد که ادعا داشت، یک قوطی صابونِ مخصوص و گران خریده، اما بعداً متوجه شده است که قوطی خالی است و در آن، صابونی وجود ندارد! با تاكيد مديران شرکت، دستور داده شد که واحد تضمین کیفیت، استانداردِ خط بسته‌بندي کارخانه را اصلاح کند تا از تکرار چنین خطاهایی جلوگیری شود. تیم طراح به این نتیجه رسید که بهتر از همه باید به کمک اشعه ایکس، قوطی‌های نقاله را چک، تا بر روی مانتیورها، از پُر بردن هر قوطی اطمینان پیدا کنند. این سیستمِ پیشرفته خریداری و با هزینه بالایی نصب شد. چند اُپراتور هم در شیفت‌های متفاوت کاری، پشت مانیتور بودند تا اطمینان حاصل شود که هیچ قوطیِ محصولاتِ آرایشی، به شکلِ خالی، وارد مرحله بعدی بسته بندی و انبارداری نخواهد شد.

همزمان با اين ماجرا، مشكل مشابهی در یک کارگاه کوچک تولید محصولاتِ بهداشتی اتفاق افتاد. آنها برای حلِ مسئله، يك دستگاه پنكه در انتهای مسير خطِ بسته بندي نصب کردند تا با وزیدن به سمت قوطي‌ها، چنانچه قوطی، خالی باشد، فشارِ بادِ پنکه، به دلیلِ سبک بودن و وزنِ کمِ قوطی، آن را از روی خط نقاله به بیرون پرتاب کند. آنها به روشی خلاقانه و کم هزینه، مشکل خود را برطرف کردند.

در شرکت دوم که با کمترین هزینه و به صورت خلاق، استاندارد تولید را ارتقا داد، ردّ پای کارآفرینی دیده می‌شود. کارآفرینی، توانایی و آمادگی برای ایجاد و اداره یک کسب و کار است که در ابتدا اطمینانی به سودآوریِ آن وجود ندارد اما با خلاقیت و قدرتِ ریسک، امکان سودآوری فراهم می‌شود. کارآفرین، منبعِ ایده‌های جدید است: ثروتِ اصلی کارآفرین، «خلاقیت» اوست که آن را جایگزین کمبود سرمایه مادی می‌کند.

دنیای کسب و کار، فرق کرده است

هیچ می‌دانید که ظهور و گسترشِ اینترنت و فناوری‌های اطلاعاتی، دنیای کسب و کار را تغییر داده است؟ پویاییِ بازار و فضای کسب و کار به شدت رونق گرفته است و کارآفرینان جوان با داشتنِ ایده‌های نو اما با تجربۀ کم، چشم‌انداز بازار را تغییر داده‌اند و راه را برای نسل جدیدی از تولید کنندگان، هموار کرده‌اند.

تغییرات وسیع در فضای کسب و کار، درهای بیشتری را برای کارآفرینان جوان باز کرده، اما این تغییرات، مسیر را برای آنها، آسان نکرده است. شما به تمرکز، برنامه، کوشش، و حمایت نیاز دارید تا بتوانید طی سال‌های نخست زندگی، راه خود را پیدا کنید و از تلاش‌های خود درس‌های مهمی درباره خودتان، کسب‌وکار، و رمزگشایی از موفقیت بیاموزید. مهم این است که پیش از هر چیز به خودتان نگویید: “زود است؛ من هنوز خیلی کم تجربه‌ام؛ باید بزرگتر شوم؛ کارآفرین شدن کار هر کسی نیست“! برای موفقیت باید به خودتان بگویید: “در دنیای امروز، برای ورود به دنیای تولید و درآمد، هیچ وقت زود نیست؛ تجربه به سراغ من نمی‌آید، من باید به سراغ تجربه بروم؛ و کارآفرین شدن سن نمی‌شناسد“.

اعتماد به نفس، شرطِ اول موفقیت در کارآفرینی است. سن، جنس، مدرک تحصیلی، سرمایه، همه تابع اراده شما قرار می‌گیرد. بزرگان کسب و کار دنیای امروز، نقشه و طرح خود را از سنین نوجوانی شروع کرده‌اند؛ آموخته‌اند؛ رشد کرده‌اند؛ و امروز بنیان‌گذار کسب و کارهای بزرگ و موفق دنیا هستند.

بیش از هر چیز، باید به فکر پول نباشید. باید به این فکر کنید که با کارآفرین شدن، کاری کنید که دنیا برای شما و همه مردم این کره خاکی مکان بهتری باشد. این تلاش بی ثمر نخواهد ماند و خدمت یا کالایی که تولید خواهید کرد، از طریقِ نفع مردم، به سود شما تمام خواهد شد.

سه کلید طلایی برای پیشرفت در کارآفرینی

در این مقاله، تجربه کارآفرینان موفق دنیا که از میانگینِ سنِ شما وارد دنیای کسب و کار شدند و با خلاقیت، توانستند راه‌های جدید و متفاوتی را پیدا کنند را بررسی و آن تجربه‌ها را با دانشِ به‌روزِ کارآفرینی، ترکیب کرده‌ایم. نتیجه این ترکیب این بود که به 3 کلید طلایی پیشرفت در کارآفرینی رسیدیم که آنها را با شما در میان می‌گذاریم. ما موفقیت در این مسیر را تضمین نمی‌کنیم، بلکه آن را به عهده میزان تشنگی و علاقه‌تان برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق ملی و جهانی، وا می‌گذاریم.

کلید طلایی یک _ تا آنجا که می‌توانید بیاموزید و جذب کنید

روندِ فکری بسیاری از کارآفرینان جوان این است که «نوآوری» باید بر همه چیز غلبه کند. در اهمیتِ «نوآوری» برای کارآفرینی هیچ کس تردیدی ندارد اما نوآوری و خلاقیت به معنیِ نادیده گرفتن تجربه‌ها و صدای نسل‌های گذشته نیست. برعکس، یادگیری از بزرگان یکی از راه‌های جدی است که به کمک آن می‌توانیم روش‌های جدیدی را برای بررسی مشکلات موجود، کشف کنیم. تجربه سرشار از دانش است اما لزوما همه این دانش برای شما و نسل نوجوان مفید نخواهد بود. باید هشیار باشید و بدانید در زمان کمی که در اختیار دارید باید به سراغ کدام دانش و کدام تجربه‌ها بروید؟

همه چیز مربوط به سن نیست: برای ایجاد یک کسب و کار موفق، باید مایل باشید که دانش را در هر جایی که پیدا می‌شود، جذب کنید. از همین سن با خودتان عهد کنید تا یک یادگیرندۀ مادام‌العمر شوید. فرقی نمی‌کند ساعت‌ها را در آموزش‌های YouTube یا آپارات سپری کنید؛ به دیگر کارآفرینان جوان گوش دهید؛ در دوره‌های آموزش استارتاپی و کارآفرینی شرکت کنید؛ مطالعه کنید؛ از مربی کارآفرینی استفاده کنید؛ یا تحقیقات شخصی انجام دهید، بلکه همیشه باید راه‌هایی برای یادگیری بیشتر و خلق دانش جدیدتر، پیدا کنید. یک کارآفرینِ موفق، یک انسان جستجوگر و یادگیرنده است.

کلید طلایی دو _ از سنِ کمِ خود، به عنوان بهانه‌ای برای دست کشیدن، استفاده نکنید

وقتی در آغازِ راه، شرایط سخت می‌شود، وسوسه می‌شوید که بگویید “دلیل این همه مشکل، سنِ کمِ من است“. بهانه نیاورید! در حالی که سنِ 13 و 14 سالگی ممکن است شکست‌ها را برای فرد کمی سخت‌تر کند، اما تجربه و ارزشِ هر شکست در درس‌آموزی و پخته‌تر شدنِ شما خیلی موثرتر است. فکر نکنید شروع کسب و کار در 22 سالگی یا 35 سالگی آسان‌تر است؛ شروع کسب و کار در هر سنی دشوار است. در این سن که هستید، به جز خودتان شاید دیگران هم دچار این اشتباه شوند که ریسک شما برای شروعِ یک کسب و کار موفق را به دلیل پایین بودنِ سن‌تان، توجیهی برای دست کشیدن از کارآفرینی بدانند. به این دلیل شاید آنها به شما توصیه کنند که عجله نکنید و تشویق‌تان کنند که منتظر بمانید.

هر چه سنِ شما برای اشتباهی که در کارآفرینی می‌کنید، کمتر باشد، یادگیری شما از تجربۀ شکست، بیشتر و آثارِ مخربِ شکست در شما کمتر است. این فقط یک جمله قصار نیست، بلکه بر اساس تجربه، این قاعده، در مورد نوجوانانی هم که قبلاً وارد فضایِ کارآفرینی شده‌اند صدق می کند. طبیعی است که در آغاز، با یک نبرد سخت روبرو خواهید شد، اما یادتان باشد که سن ما با اعتماد به نفس، بالا می‌رود، نه با گذرِ سال‌ها و دور شدن از تاریخ تولد شناسنامه‌‌! مهم‌ترین مشکل شما با اطرافیان‌تان است؛ آنان که فکر می‌کنند سنِ شما برای اداره یک کسب و کار، خیلی زود است.

ناگزیرید به حرف‌های افرادِ شکاک و بدبین گوش دهید اما نباید اجازه دهید این ذهنیتِ غلط، بر انگیزه شما برای موفقیت تأثیر بگذارد. اگر به خودتان اعتماد نداشته باشید شاید تسلیم شوید و در پایان روز، کشوی کسب و کار خود را برای مدتی یا شاید برای همیشه پایین بکشید. اگر به خود اجازه بدهید باور کنید که برای شروع کردن و برای موفقیت خیلی جوان هستید، این موضوع، رفته رفته، در نظرتان به حقیقت تبدیل خواهد شد. بنابراین، هرگز به خود اجازه ندهید که از کم بودنِ سنِ خود به‌عنوان بهانه‌ای برای کنار کشیدن یا وارد نشدن به فضای کارآفرینی، استفاده کنید. این نگاه، قدرتِ شما را می‌رساند و باعث می‌شود به دیگران اجازه ندهید که بر اساس سن‌تان، به توانایی‌های شما شک کنند.

از سن خود به عنوان یک مزیت استفاده کنید: شما انرژی بیشتری نسبت به دیگران دارید، انگیزه بیشتری برای ساختن؛ انگیزه بیشتری برای یادگیری؛ و فرصت‌های بهتری برای رشد و موفقیت دارید. در این سن، خودتان را به هیچ وجه دستِ کم نگیرید.

کلید طلایی سه _ در جریان آخرین روندها باشید

از منظر علمی و فناوری، تفاوت‌های بین هر نسل بیشتر و بیشتر متمایز می‌شود. همین چند سال پیش، نسل Y یعنی متولدین سال‌های 1981 تا 1996 میلادی (1360 تا 1375 شمسی)، به عنوان نسلی شناخته می‌شدند که آخرین دستاوردها و فرایندها توسط آنها محقق می‌شد؛ سپس، پرچم به دست نسلِ Z (متولدین سال‌های 1997 تا 2012 میلادی، یا 1376 تا 1391 شمسی) منتقل شد و اکنون دوران نسل آلفا (متولدین سال 1392 شمسی به این سو) است که پیشگامان نوآوری و تحول هستند. شما به افراد پایان نسل Z و آغاز نسل آلفا تعلق دارید.

این تغییرات دایمیِ علمی و فناوری، باید به شما احساس معتدلی از تسلط بر آخرین روندها را بدهد. از آنجا که فناوری و رسانه‌های اجتماعی، سرعت تغییراتِ بسیار بالایی دارند، شاید این حس را به شما بدهد که در این دنیای پرشتاب تنها مانده‌اید، زیرا کم کم نسل‌های قبلی با شما فاصله بیشتری خواهند گرفت. اما این بارِ سنگین، با توانایی و شایستگی‌های بیشتر شما در درک فضای مجازی و ورود به دنیای بزرگ کسب و کار الکترونیکی که حد و مرز نمی‌شناسد، جبران می‌شود. شما می‌توانید اطلاعات و داده‌ها که یک شرطِ مهم برای موفقیت در کارآفرینی است را سریع‌تر از نسل‌های قبلی، پردازش کنید. به‌عنوان یک کارآفرین جوان، بسیار مهم است که انگشتان خود را روی نبض فناوری‌های جدید، روندهای فرهنگی-رسانه‌ای، و سرمایه‎‌گذاری‌های تجاری نگه دارید.

با‌هم‌آموخته‌های پردیسانه

کارآفرینان نوجوان می‌توانند بشر را وارد دنیای جدیدی کنند و درهای رفاه و خوشبختی را به سوی او باز نمایند. در بسیاری از موارد، شما باید دو برابر کارآفرینان مسن‌تر تلاش، تا جای پای خود را در دنیای کسب و کار، محکم کنید. حتی اگر کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده باشید، باز هم باید ساعت‌های طولانی وقت بگذارید، کم بخوابید، بیشتر بخوانید، و فداکاری‌های زیادی برای رشد و شکوفایی انجام دهید. خوشبختانه کارآفرینی سرشار از چالش و هیجان است: در حالی که مسیر هر کارآفرین کمی متفاوت است، اکثر آنها کاری را که انجام می‌دهند دوست دارند. بنابراین اگر می‌دانید که کارآفرینی، مسیرِ آیندۀ زندگی شما است، 3 نکته‌ای که در این مقاله گفته شد را جدی بگیرید و با ایمان قلبی به راه خود ادامه بدهید.

بار دیگر از شما دعوت می‌کنیم که اگر درباره این مقاله و نکته‌هایی که گفته شد تجربه یا پیشنهادهایی دارید، با ما تماس بگیرید.

برای مشاهده کامل درس، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.
دکتر محمدرضا آهنچیان
تولید کننده محتوی:
دکتر محمدرضا آهنچیان
پردیس توسعه انسانیی

2 دیدگاه

  • خیییلی ممنونم بابت این مقاله کاربردی ومفید
    و ای کاش من هم در سن ۱۳،۱۴ سالگی چنین مقاله ارزشمندی رو مطالعه کرده بودم. اینو میدونم که برای شروع هیچ وقت دیر نیست اما خب طبیعیه که در موقعیت مشابه، کمی هم حسادت به نسل جدید در افرادِ یک نسل بزرگتر، مثل من به وجود بیاد. و البته در کنارش برای این نسل بسیار خوشحالم 🙂
    بازهم متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌‌های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »