چگونه روحیه درس خواندن را در فرزندم پرورش دهم؟ (بخش اول)

فرزندپروری 1_5911

شاید برای بسیاری از شما که اکنون مادر یا پدر هستید و یا آنانی که قصد دارند، در آینده به جرگه پدران و مادران بپیوندند، این پرسش وجود داشته باشد که: چگونه می‌توانم روحیه درس خواندن را در فرزندم پرورش دهم؟ ما در این مقاله کوتاه، پاسخ دقیق، روشن و عملیاتی به این پرسش همیشگی و مهم داده­‌ایم. بهترین استادان تربیت و روان­شناسی یادگیری کشور، در پردیس توسعه انسانی، راهنمای تصمیم و اقدام شما به اطمینان بخش‌­ترین درس­‌ها و تجربه‌­ها هستند.

آیا بچه‌­ها باید درس بخوانند؟

پاسخ به این سوال، ظاهرا آسان و از پیش روشن است اما بگذارید در اینجا فقط 3 مورد از مهم­‌ترین دلایل را از نگاه متخصصان تربیت مرور کنیم.

  1. انسان کامل به دنیا نمی­‌آید

بخشی از نقص‌­ها یا خلاءهای انسان از طریق یادگیری­‌های محیطی کامل می­‌شود اما همیشه محیط‌­های طبیعی زندگی آن قدر سازمان‌یافته نیستند که بتوانند تمامی نیازهای انسان، به رشد را پوشش بدهند. به همین دلیل نهادهای اجتماعی ایجاد شده است که در فرایند پیچیده و طولانی رشد کودک انسان، به خانواده کمک کند. مهم‌­ترین و رایج‌­ترین این نهادها، «مدرسه» است.

  1. انسان نیاز به شغل دارد

هنوز شغل­‌هایی در دنیا وجود دارد که برای تصاحب آنها نیاز به آموزش­‌های رسمی و مدرسه‌­ای نیست اما تعداد آنها روز به روز کمتر می‌­شود. ضمن اینکه در شغل­‌هایی که به نظر چنین‌­اند مانند پیشه‌­وری و کشاورزی، شانس موفقیت و بهره‌‌مندی بدون داشتن صلاحیت فنی آنقدر پایین است که بهتر است به آنها فکر نکنیم. مهم‌­تر از همه اینکه در بزرگسالی که بخش بزرگتر و طولانی عمر هر انسانی است، شغل، بخش کلیدی تشخص و فردیت ما را تشکیل می­‌دهد. جامعه امروزی به افرادی بیشتر اهمیت می‌­دهد و از آنها استقبال می­‌کند که دارای درجه بالاتری از تخصص و شایستگی‌­های حرف‌ه­ایی هستند که بخش اعظم آن از طریق آموزش‌های رسمی به دست می­‌آید.

  1. دنیای ما روز به روز کوچکتر می­‌شود

 پنجاه سال پیش میزان جابه­‌جایی افراد از محل زندگی خود به مراتب بیشتر از یک قرن پیش بوده است. امروز میزان این جابه‌­جایی‌­ها با وجود امکانات بیشتر سفر، درخواست­‌های بیشتر برای مهاجرت، انتقال به دلیل کسب شغل، و نظایر اینها، به مراتب بیشتر از 50 سال پیش است. حالا تغییرات دنیا برای 50 سال دیگر را در نظر بگیرید که فرزندان شما در آن زندگی می‌­کنند. در دنیایی که روز به روز کوچکتر می‌شود، نخواهیم توانست در پیله بسته زمینه اجتماعی و فرهنگی خود بمانیم و نیاز به تعامل با دنیا داریم. سازمان­‌های آموزشی اغلب بهتر از خانواده­‌ها می‌­توانند کودکان را برای شهروند جهانی شدن تربیت کنند. شهروند جهانی نیاز دارد که با آخرین اصول، روش­‌ها، و یافته‌­های علمی آموزش ببیند.

هرچند شما در ذهن خود به دلایل بیشتری برای لزوم به مدرسه رفتن و درس خواندن فرزندان خود می­‌اندیشید اما برای ادامه این مقاله، فعلا همین 3 دلیل کافی است!

بررسی موضوع از نگاه معلم

یک پیشنهاد جالب داریم! بیایید از زاویه نگاه معلم به موضوع نگاه کنید. معلم­‌ها اولین نفرات در صف کسانی هستند که دوست دارند، فرزندان شما درس بخوانند. این خواست به هر دلیلی که باشد، برای شما به عنوان مادر یا پدر، خوب و دلخواه است. صحبت‌­های یک معلم را در زیر بخوانید تا بعد درباره آن با هم صحبت کنیم.

به عنوان یک معلم، همیشه این سوال برایم مطرح بود که چرا بعضی از دانش­‌آموزان، به­‌صورت خودکار فعالیت‌­های تحصیلی و درسی­‌شان را انجام می‌­دهند ولی برخی دیگر، نه؟ بعضی از دانش‌­آموزان برای درس خواندن و انجام درست تکالیف، نیاز جدی به هل دادن نداشتند اما برخی حتی با فشارهای زیاد من، باز هم فعالیت­‌های کلاسی را در حد مطلوب به انجام نمی‌‌رساندند.

به مرور و در اثر تجربه و مطالعه نتایج تحقیقات علمی به این نکته پی بردم که یکی از مهم‌­ترین دلایل مربوط به اطلاعات والدین و رفتارهای آنان با فرزندان­شان است. به­‌عنوانِ یکی از مهم­‌ترین ویژگی‌­های مشترک بین دانش­‌آموزان خودکار، دریافتم که آنها به نظم در فعالیت­‌های روزانه و در نتیجه، نظم در فعالیت‌­های درسی عادت کرده‌­اند. در «روانشناسی تربیتی»، عادت‌­های مربوط به نظم، زیر مجموعه رفتارهایی به نام کارکردهای اجرایی مغز می‌­شود.

از خواندن این روایت از یک معلم، چه نتیجه‌­ای گرفتید؟ شاید محتمل­‌ترین نتیجه این باشد که: برای اینکه فرزندتان به­‌طور خودکار و منظم، درس­خوان باشد و تکالیف و فعالیت­‌های روزانه شامل فعالیت‌­های درسی و تحصیلی‌­اش را انجام دهد، روش­‌های علمی قابل اعتمادی وجود دارد که معلمان خوب و متخصص، از آنها آگاه هستند. شاید برای شما هم هیجان انگیز باشد که کمی درباره کارکردهای اجرایی مغز بیشتر بدانید.

کارکردهای اجرایی مغز چیست؟

«کارکردهای اجرایی» مغز اصطلاحی است که برای فرایندهای شناختی متعدد شامل برنامه ریزی و هدفمندی، فرایندهای خود‌نظم‌جویی، خود‌کنترلی، خود‌نظارتی، انعطاف پذیری، مدیریت زمان، سازمان­دهی رفتار در طول زمان، حافظۀ کاری، توجه، بازداری، و خودتنظیمی استفاده می‌شود. این فرایندها توسط ناحیۀ لوب پیش‌پیشانی از لوب پیشانی در مغز کنترل می‌­شوند.

در معنای وسیع، کارکردهای اجرایی به ما کمک می­‌کنند تا برای رسیدن به اهداف­مان، مهارت‌­های تفکر خاصی را به­‌کار ببریم و راه حل‌­هایی را برای مسائل شناسایی و خلق کنیم. با کارکردهای اجرایی مغز در 11 مورد زیر آشنا شوید:

  1. برنامه‌­ریزی عبارت است از توانایی انسان در ایجاد نقشه راه برای رسیدن به هدف یا کامل کردن یک تکلیف. این کار متضمن توانایی تصمیم‌گیری برای تمایز امور مهم از امور غیر مهم است.
  2. سازماندهی عبارت است از توانایی فرزند شما برای طراحی یا حفظ یک سامانه ذهنی برای یافتن اطلاعات و منابع.
  3. مدیریت زمان عبارت است از توانایی انسان برای محاسبه و برآورد کردن میزان زمان مورد نیاز برای انجام یک کار؛ نحوه استفاده از زمان؛ و چگونگی انجام امور در چارچوب محدودیت‌­های زمانی. این توانایی همچنین مستلزم درک اهمیت زمان است.
  4. حافظۀ کاری عبارت است از نگهداری اطلاعات در ذهن، ضمن انجام تکالیف پیچیده. همچنین، این مهارت شامل توانایی الهام گرفتن از یادگیری‌­ها و تجربه­‌های گذشته برای استفاده در موقعیت فعلی یا طراحی راهبردهای حل مسئله در آینده است.
  5. توانایی فراشناخت عبارت است از توانایی بازگشت به عقب و نگاه کردن از بالا به موقعیت. این مهارت به فرزند شما توانایی یافتن شیوه‌­ای را می‌­دهد که به کمک آن به حل مسئله بپردازد. همچنین این توانایی، مهارت‌­های خودنظارتی و خود‌ارزیابی را نیز در برمی‌­گیرد. برای مثال به کمک فراشناخت می­‌توانیم از خود بپرسیم: “چگونه این یا آن کار را انجام می دهم”؟
  6. بازداری پاسخ عبارت است از توانایی تفکر قبل از عمل. این توانایی برای مقاومت در برابر تمایل آنی به گفتن چیزی یا انجام عملی، به فرزندتان فرصت می­‌دهد تا موقعیت و نحوه تاثیر احتمالی رفتارش را ارزیابی کند.
  7. کنترل هیجانی عبارت است از توانایی مدیریت هیجان­‌ها به­‌منظور رسیدن به اهداف، کامل کردن تکالیف، یا کنترل و هدایت رفتار. به کنترل هیجانی، «خود‌تنظیمی عواطف» نیز گفته می­‌شود.
  8. توجه پایدار عبارت است از توانایی توجه به یک موقعیت یا تکلیف با وجود حواس‌پرتی، فرسودگی یا خستگی.
  9. شروع به انجام تکالیف عبارت است از توانایی انسان در آغاز به­‌موقع یک تکلیف بدون تعلل بی جهت.
  10. انعطاف‌­پذیری عبارت است از  توانایی بازنگری برنامه‌­ها هنگام مواجهه با موانع، مشکلات، اطلاعات جدید، و برخورد با اشتباهات. این مهارت مستلزم سازگاری با شرایط متغیر است.
  11. پشتکار هدفمند عبارت است از توانایی یا اشتیاق به پیگیری اهداف و کنار نگذاشتن برنامه هنگام برخورد با تقاضای جدید یا علایق رقیب.

وظایفی که بر عهده پدر و مادر است

برخورد ساده و سنتی با مسئله ضعف یا عملکرد دور از انتظار فرزندتان با درس خواندن و انجام تکالیف مدرسه، نتیجه‌­ای جز ایجاد و استمرار چالش­‌هایی که گاه انرژی و توان شما را می­‌گیرد، نخواهد داشت. شاید با آگاهی از تأثیر «کارکردهای اجرایی» مغز بر رفتار و عملکرد انسان، به این نتیجه رسیده باشید که شکل­‌گیری، پایدار شدن و بروز هر رفتاری از کودک­تان، دارای جنبه‌­های پنهانِ تربیتی، فیزیولوژیک، و روانشناختی است؛ بنابراین نمی‌­توان آن را با واکنش­‌های عاطفی سنتی، یا ایجاد نظام‌های رایجِ تشویق و تنبیه، به نتیجه‌­ای رساند که دلخواه­تان است. وظیفه هر پدر و مادری در همه دنیا و در همه زمان­‌ها این است که برای تربیت فرزند خود، دانش و توانایی لازم را به دست آورد و آن را برای اولین و پیچیده‌ترین وظیفه والدین، یعنی کمک به رشد و آموزش کودک خود، مورد استفاده قرار دهد.

پردیس توسعه انسانی، به زودی و با همکاری استادان شاخصِ بهترین دانشگاه­‌های تخصصی ایران، با رویکرد ارائه درس­‌های ساده و کاربردی مبتنی بر کارکردهای اجرایی مغز، در کنار شما خواهد بود.

دکتر منیره صالحی
تولید کننده محتوی:
دکتر منیره صالحی
پردیس توسعه انسانی
این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌ های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »