چرخه اقدام‌پژوهی چیست؟

IMG_20230312_093727_311_0296

دوستان پردیسیِ ما، تاکنون اطلاعات زیادی درباره اقدام‌پژوهی دریافت کرده‌اند. در این مقاله، چرخۀ اقدام پژوهی را معرفی کرده‌ایم. این چرخه 9 مرحله دارد و طراحی و اجرای آن بر عهده شما است. هر کسی که خواستار شناسایی و حل مسایل شغلی است بهتر از هر متخصص دیگری می‌تواند مسایل خود را بشناسد و بهتر از هر فرد دیگری قادر است تا آن را حل کند. در این مقاله نیز همراه ما باشید.

امروزه اقدام‌پژوهی پا را فراتر از حوزۀ آموزش گذاشته است و ‌به‌دنبال نقش‌آفرینی در تمامی حوزه‌ها، سازمان‌ها و منابع انسانیِ آنها است: اقدام‌پژوهی، روشی علمی برای رشد حرفه‌ای و بهبود عملکرد از طریق شناسایی و حل اصولیِ مسایل شغلی است. همه کاروَران؛ هر فرد شاغل در سازمان و حتی افراد غیرشاغل، بدون توجه به زمینه، رشته، و گرایش خاصی می‌توانند با اقدام‌پژوهی به حل مسئله مربوط به کارشان بپردازند.

اقدام‌پژوهی، به زندگی‌ها ربط دارد

همیشه قطار زندگی، بر ریل سهولت و موافقت پیش نمی‌راند؛ بلکه گاهی در دست‌اندازهای سخت، حرکت آن کند می‌شود؛ یا به‌کلی از حرکت باز می‌ایستد. انسان می‌تواند از پیش برای چنین مواردی، تأمل، و خود را برای حل مشکلات دست و پا گیر در روزهای سخت توانمند کند.

تا به حال در مراحل و بزنگاه‌های مختلف زندگی شخصی و شغلی خود با مشکلات و مسائلی رو به رو بوده‌اید که درباره حل آنها دچار تردید شده باشید؟ آیا به ویژه در رابطه با کار و فضای آن مشکلاتی داشته‌اید که نمی‌دانسته‌اید چگونه حل می‌شوند؟ در این مواقع معمولا برای برطرف کردن مشکلات چه کرده‌اید؟

معمولاً ما انسان‌ها هنگام گرفتار آمدن در میان انبوهِ مشکلات، از دانش و تجربه‌های قبلی خود استفاده می‌کنیم؛ با دیگران مشورت می‌کنیم؛ یا مشکل را به حال خود رها می‌کنیم تا شاید مشمول گذر زمان شود! اما احتمالاً هیچ‌کدام از این راه‌ها نتواند ما را به نتیجه مورد انتظار برساند. اقدام پژوهی در چنین مواردی می‌تواند مانندِ وسیله‌ای در اختیار ما باشد تا به کمک آن بتوانیم در حل مشکلات، به صورت همزمان، هم از تجربه و دانش شخصی خود و هم از مشاوره دیگران کمک بگیریم؛ و مشکل را در قالب روش نظام یافته‌ای از تحقیق، بر طرف کنیم. همیشه تصمیماتی که بر اساس تحقیق گرفته می‌شوند، در مقایسه با تصمیمات عادی، نتایج بهتری در پی دارند.

همیشه راه بهتری برای دستیابی به هدف‌های مهم وجود دارد

اقدام‌پژوهی روش نظام دار حل مسایلِ مرتبط با کارِ من است. این روش به ما درباره چگونگیِ حل مسئله و بهبود کار یاری می‌رساند. اقدام پژوهی راهی برای موفقیت کسانی است که خواهان رشد حرفه‌ای هستند؛ به همین دلیل با اطمینان می‌گوییم که اقدام پژوهی به شما در موارد زیر کمک می‌کند:

  • توسعه فردی
  • بهبود و پیشرفت در موسسه و سازمانی که مشغول به کار هستید
  • ایفای نقش در نظام اجتماعی مطلوب.

همیشه ضرورتی ندارد که رشد خود را محدود به انتظارات سازمانی کنیم. گاهی فراتر از انتظارات سازمان، لازم است تا در زمینه فنی یا مهارت جدیدی، پیشرفت داشته باشیم. در چنین مواردی، از میان راه‌های مختلفی که برای آموختن تازه‌ها وجود دارد، به دنبال روش‌های سنتی و کمابیش منسوخ نرویم.  

از اصول مهم اقدام پژوهی، خود-رشددهندگی (self-developing) است. ما حتی می‌توانیم از طریق تحقیق در کار خود، نظریه‌های مدیریتی یا سازمانی مختلفی بیافرینیم. این نظریه‌ها در پاسخ به پرسش‌هایی درباره رشد حرفه‌ای خود شکل می‌گیرد. برای مثال در پاسخ به این پرسش که چگونه در کاری که مشغول انجام آن هستیم پیشرفت کنیم، بهتر است از روش‌های خود-رشددهندگی استفاده کنیم که محدود به زمان و اقدام معینی نیست.

برای رشد حرفه‌ای، چرخه اقدام‌پژوهی را فعال کنید

اگر تا امروز با روش اقدام‌پژوهی آشنا نبوده‌اید، به شما حق می‌دهیم که در اولین برخوردها با این اصطلاح، کمی سردرگم شوید یا به خودتان بگویید از میان راه‌هایِ ساده‌ای که برای توسعه فردی و رشد حرفه‌ای وجود دارد، چرا باید به سراغ یک روش ناآشنا و پیچیده بروم؟ به شما اطمینان می‌دهیم که اقدام پژوهی مراحلی دارد که وقتی با آن آشنا شوید به این نتیجه می‌رسید که در آن پیچیدگی و دشواری وجود ندارد. اقدام پژوهی، راه‌هایی که اغلب برای بررسی درباره موضوعی یا یادگیری مهارت و دانش جدیدی طی کرده‌اید را به شکل هدفمندی، ساخت می‌دهد و منظم می‌کند تا بهتر و آسان‌تر به هدف برسید و نتایجی که به دست می‌آورید را با اطمینان بیشتری مورد استفاده قرار دهید. برای این منظور، باید چرخه اقدام پژوهی را بدانید و از مراحل آن پیروی کنید تا به نتیجه برسید. پس از ورود به این چرخه، جاذبه حل مسئله و پیشرفت در شغل، انگیزه شما را برای ادامه دادن به مسیر، تا رسیدن به هدف بیشتر خواهد کرد.

چرخه اقدام پژوهی، نقشه‌ای عملی است که در آن مراحل اجرای پژوهش مشخص می‌شود. برای برداشتنِ گام‌هایی که در این چرخه وجود دارند، مراحل زیر را طی کنید:

1. کارهای جاری خود را مرور کنید. همه انسان‌های بالغ به کار معینی اشتغال دارند. هر کاری ویژگی‌های خود را دارد که در نگاه اول، انجام آن را آسان و امکان‌پذیر نشان می‌دهد. در اقدام پژوهی به کسی که وارد کاری شده است و آن را انجام می‌دهد، «کاروَر» گفته می‌شود. گاهی فرد سال‌ها مشغول انجام کاری است اما از جزییات و فرایندهای آن آگاه نیست. با مرور کارهای جاری، و دقت در فرایندها و مراحل انجام کار، نتایجی به دست می‌آید که برای بهبود آن اهمیت دارند.

2. جنبه‌ای از کار، که قصد بهبود آن را دارید، معین کنید. با مرور کارهای جاری، و ثبت و مستندسازی فرایند و مراحلِ آن، به نتایج جالبی خواهید رسید. هر کارور باید به این واقعیت باور داشته باشد که در انجام کارها، حتی توسط افراد متخصص، نقایصی وجود دارد که در ابتدا قابل مشاهده نیست اما با مستند کردن فرایند، و دقت در مراحل و گام‌های انجام هر کار، نقاط قابل بهبود، مشخص می‌شود.

3. راهی را فرا روی خود فرض و میزان اهمیت طی کردنِ آن راه در این زمان را تعیین کنید. با شناخت نقاط قابل بهبود، نمی‌توانید بی‌درنگ برای اصلاح و پیشرفت، دست به کار شوید. پیش از هر چیز باید با بررسی همه جانبه درباره راه‌حل‌های فرضی، و با مشورت همکاران یا دوستانِ نقّاد و آگاه، همه راه‌‌هایی که برای حل مسئله و بهبود در کار وجود دارند را تشخیص دهید و بر حسب اهمیت، اولویت‌بندی کنید.

4. وارد راه شوید و کارهایی که باید را، انجام دهید. با تشخیص راه‌های فرضی که می‌توانید با پیروی از آنها، کار خود را بهبود بخشید، دست به اقدام بزنید. کاروران باهوش، با محاسبۀ دقیقِ واقعیت‌های موجود نظیرِ زمان، امکانات، بودجه، و توانایی‌های خود وارد این مرحله می‌شوند.

5. آنچه روی می‌دهد را حفظ، و تجربه به دست آمده در هر مرحله را ذخیره کنید. اقدام‌پژوهان ارزش «مدیریت دانش» را خوب می‌دانند. در هر یک از گام‌های چرخه اقدام پژوهی، هیچ مطالعه، تصمیم، و اقدامی نیست که توسط کارور ثبت و به شیوه سیستماتیکی حفظ و مستند نشود. اگر به نوشتن عادت ندارید یا حاضر نیستید برای این کار وقت بگذارید، بهتر است یا خود را برای قوی شدن در این زمینه آماده کنید و یا دست از اقدام پژوهی بشویید.             

6. در سایه آنچه بدان دست یافتید، راه خود را اصلاح کنید و با اقدام، کار خود را ادامه دهید. اقدام پژوهی با عمل آمیخته است. شما دست به کار پژوهش می‌شوید تا از آن به عنوان وسیله‌ای برای بهبود استفاده کنید. از برتری‌های اقدام پژوهی این است که در طول پژوهش، دست از کار نمی‌کشید. در این صورت، نتایجی که از پژوهش به دست می‌آورید را مرحله به مرحله و همگام با پیشرفت، وارد فرایند کار می‌کنید و آثار مثبت آن را به چشم می‌بینید.

7. آنچه انجام می‌دهید را کنترل کنید. هر چند تا این مرحله از چرخه، احساس می‌کنید همه چیز خوب پیش می‌رود؛ مسایل کاری در حال حل شدن؛ و کار در مسیر بهبود است اما توصیۀ یک متخصصِ اقدام پژوهی به شما این است که در هر حال، گمان نبرید که با همه دقتی که صورت می‌دهید در بهترین شرایط برای انجام کار هستید. چرخه اقدام پژوهی، نشانه‌هایی از بهبود را در اختیارتان می‌گذارد اما این به معنی بی‌نیازی به کنترل بیشتر و مراقبت از جزییات کار و مراحل آن نیست. در این مرحله شما می‌توانید اطمینان داشته باشید که در مسیر درستی قرار دارید اما نمی‌توانید مطمئن باشید که به بهترین نتیجه رسیده‌اید. برای این منظور باید به کنترل فرایند کار، ادامه بدهید.

8. از اقدام خود برای اصلاح کار، یا کارِ اصلاح شده، ارزشیابی به عمل آورید. یکسره خود را در معرض ارزشیابی قرار دهید. شما مصدر و منشاء همه تغییراتی هستید که باید برای بهبود کارتان اتفاق بیفتد.

9. تا دستیابی به هدف و رسیدن به رضایت از آن جنبۀ کار، آن را ادامه دهید. همیشه بین نتیجه‌ای که از کار به دست می‌آید با نتیجه‌ای که «باید» از آن به دست آید، فاصله‌ای وجود دارد. بنابراین تصمیم‌گیری برای دست شستن از اقدام برای بهبود، به گمانِ دست یافتن به بهترین نتیجه را با شتابزدگی انجام ندهید. فراموش نکنید که همه چیز در حال تغییر است و این قانون، شامل «هدف»هایی که از پیش وضع کرده‌اید نیز می‌شود. اگر در ارزشیابی از خود و کنترل کار، پیشرفتی را مشاهده می‌کنید، می‌توانید از کار خود رضایت نسبی داشته باشید.

چرخه را شما طراحی و اجرا می‌کنید. در مقاله‌های دیگر پردیس توسعه انسانی و در یک دوره آموزشی، درباره طراحیِ مراحل اقدام پژوهی، و روشِ اجرای آن اطلاعات روزآمدی در اختیار شما قرار دارد.

برای مشاهده کامل درس، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.
دکتر محمدرضا آهنچیان
تولید کننده محتوی:
دکتر محمدرضا آهنچیان
پردیس توسعه انسانی

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌ های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »