پیشرفت تحصیلی در کلاس هفتم (بخش اول)

موفقیت تحصیلییی

کلاس هفتم با بقیه پایه‌های تحصیلی فرق داره. می‌دونین چرا؟ چون در این سال تحصیلی، چند چیز با هم تغییر می‌کنه. «تغییر» همیشه به انسان کمک می‌کنه که رشد کنه و ذهن‌اش رو از فضای بستۀ عادت خارج کنه. اما در عوض تغییر با خودش شرایط و وظایف جدیدی رو به همراه می‌آره که باید باهاش سازگار بشیم و این کار، گاهی برای ما مشکلاتی رو ایجاد می‌کنه.

در این مقاله توضیح می‌دیم که چرا کلاس هفتم خیلی مهمه و باید اون رو جدی بگیرین و ضمناً نکته‌های علمی و ساده‌ای رو به شما می‌گیم که می‌تونین اون رو با توجه به شخصیت و توانایی‌های خودتون به همین ترتیب به کار بگیرین یا به همون شکلی که فکر می‌کنین براتون موثرتره، تغییرش بدین و ازش استفاده کنین. اگه در کنار ما، موفق بشین این کار رو انجام بدین، اون نکته‌ها تبدیل به کلیدهای طلایی پیشرفت شما خواهند شد.

«پردیس توسعه انسانی» رو دوست خودتون بدونین و هر سوال یا مشورتی داشتین از ما بپرسین.

با چهره تازه‌ای از تحصیل رو به رو شو

کلاس هفتم، پایه‌ تحصیلی مهمی است که اگر آن را با تمرکز و تدبیر شروع کنید، راه خود برای آینده‌ای روشن در تحصیلات تا دریافت دیپلم را هموار کرده‌اید.

وقتی وارد کلاس هفتم می‌شوید، متوجه تفاوت‌های جدی در ویژگی‌های آموزش به نسبت 6 کلاس قبلی خود در دوره ابتدایی خواهید شد. این ویژگی‌ها، چهره آموزش را تغییر می‌دهد اما لزوماً آن را سخت‌تر نمی‌کند. شاید از برخی دوستان یا آشنایان شنیده باشید که تحصیل در کلاس هفتم سخت‌تر از پایه‌های قبلی است. ممکن است این ادعا از آنجا ناشی شده باشد که همزمان با کلاس هفتم، تغییرات زیادی در جسم و روانِ فرد، و همزمان، در ساختار آموزش و برنامه درسی اتفاق می‌افتد که باعث می‌شود شما هم خودتان را با آن تغییرات سازگار کنید. در حقیقت آنچه موجب دشواری می‌شود، ضرورت این سازگاری است، نه سختی در آموزش و یادگیری.

در ادامه مقاله، ببینیم که چرا کلاس هفتم، سال تحصیلی مهمی است؟ ما در اینجا دلایل خود را می‌گوییم و از شما دعوت می‌کنیم تا اگر شما نظر یا تجربه دیگری در این باره دارید با ما در میان بگذارید.

در کلاس هفتم سه تغییر جدی برای شما اتفاق می‌افتد

اگر خوب نگاه کنیم می‌بینیم که همزمان با ورود شما به کلاس هفتم، دست کم سه تغییر جدی، اتفاق می‌افتد. این تغییرات را با هم مرور کنیم و سپس ببینیم که چگونه می‌توان کلاس هفتم را با موفقیت پشت سر گذاشت؟

  1. تغییرات ناشی از بلوغ جنسی. در کلاس هفتم برخی دانش آموزان وارد دوره بلوغ جنسی می‌شوند و بعضی، در آستانه آن قرار می‌گیرند. تغییرات ناشی از بلوغ جنسی گسترده است و فقط شامل تغییرات در وضعیت ظاهری بدن نمی‌شود. برای مثال در این دوره، ساختار مغزی و سیستم عصبی شما که به نحوه تفکر و حل مسئله مربوط است، با تغییرات گسترده‌ای رو به رو می‌شود. چنین تغییراتی، بر احساس و ادراک شما اثر می‌گذارد و نتایج آن بر یادگیری و آموزش شما قابل مشاهده خواهد بود. برای مثال و به‌عنوان یک پیامد مثبت بلوغ، قدرت تمرکز شما در این دوره از رشد، افزایش می‌یابد و قادر خواهید بود تا درباره موضوعاتی که عینی نیستند نیز بیندیشید و تجزیه و تحلیل کنید. از آنجا که یادگیری و رشد، فقط ناشی از تغییرات در سیستم مغزی و عقلانی شما نیست، باید به تغییراتی که در هیجانات و عواطف شما رخ می‌دهد نیز توجه داشت. نگران نباشید؛ آثارِ این تغییرات گسترده، بر بسیاری از جنبه‌های زندگی یک نوجوان، از جمله بر کیفیت و پیامدهای آموزش و یادگیری او، کاملاً طبیعی است.
  2. تغییرات ناشی از ساختار نظام آموزشی. در کلاس هفتم، شما وارد دوره تحصیلی جدیدی می‌شوید که به آن «مقطع متوسطه» می‌گویند. در اغلب کشورهای دنیا، ساختار آموزش به نحوی تنظیم شده است که دانش آموز 6 سال اول تحصیل را در دوره ابتدایی و 6 سال دوم را در دوره متوسطه بگذراند تا پس از آن موفق به گرفتن دیپلم شود. دوره متوسطه، به نسبت دوره ابتدایی، ویژگی‌های خاصی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از: برنامه کلاسی که در آن هر معلم مسئول تدریس یک درس خاص است؛ بزرگ‌تر شدن مدارس؛ افزایش تعداد درس‌ها؛ افزایش فعالیت‌های گروهی، اجتماعی، و فوق برنامه‌ها.
  3. تغییرات ناشی از برنامه درسی. برنامه درسی، نقطۀ کانونیِ فعالیت‌های یاددهی-یادگیری ما است. هدف‌ها، محتوای یادگیری، روش‌های تدریس، روش‌های ارزشیابی، فعالیت‌های یادگیری دانش آموز، منابع جانبی و تکمیلی، در این دوره تغییر می‌کنند. برای هر دانش آموزی، مواجه شدن با این تغییرات، مهیج و شاید چالش انگیز باشد. تخصصی‌تر شدن دروس و افزوده شدن بر حجم کتاب‌های درسی، موضوع نگران کننده‌ای نیست زیرا در همین دوره سنی، توانمندی و ظرفیت‌های یادگیری نوجوان نیز افزایش می‌یابد. از این پایه به بالاتر، مسئولیت انجام تکالیف به صورت خود-کار و بدون نیاز به کنترل بزرگ‎ترها برعهده دانش آموز است. این ویژگی‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کند که به استقلال و احساس بلوغ اجتماعی که برای آنها خیلی اهمیت دارد، دست پیدا کنند.

ما در این مقاله پیشنهاداتی ارایه می‌دهیم که با پیشرفتِ تحصیلی شما درباره سومین نوع تغییرات در کلاس هفتم، یعنی «تغییرات ناشی از برنامه درسی»، مرتبط است. 

هشت کلید طلایی برای موفقیت در کلاس هفتم

شاید ده‌ها راه یا روش برای پیشرفت تحصیلی شما در هر یک از پایه‌های تحصیلی‌تان وجود داشته باشد اما به دلیل تغییرات سه‌گانه بالا که با هم مرور کردیم، کلاس هفتم، با بقیه پایه‌های تحصیلی که گذرانده‌اید یا حتی در آینده خواهید گذراند، فرق دارد. پس باید نگاه به آن خاص و بر اساس مشخصات اصلی برنامه درسی این پایه تحصیلی باشد. به طور معمول وقتی وارد کلاس هفتم می‌شوید 12 سال تمام دارید. ما بر اساس مرور تحقیقات مرتبط با مشخصات یادگیری نوجوانانِ 12 ساله، و تجربه معلمانی که با دانش آموزان این پایه کار می‌کنند، پیشنهادات طلایی زیر را برای شما تهیه کرده‌ایم که در اینجا تقدیم‌تان می‌کنیم. پیش از آن، بار دیگر باید یادآوری کنیم که: مسئولیت و نتایج عملکرد تحصیلی شما در دوره متوسطه، بر عهده خودتان است. خودتان را بالغ و بزرگ ببینید و برای بزرگی خود، بهترین‌ها را انجام دهید.

 کلید طلایی اول: سخت مطالعه نکنید! آیا از خواندن این جمله تعجب کردید یا شاید فکر کردید که این شوخی است که پس از آن بدین صورت اصلاح خواهد شد که: “سخت مطالعه کنید“؟ عبارتی که گفته شد درست و با دقت انتخاب شده بود. در کلاس هفتم که روی پای خود می‌ایستید تا تصویری واقعی از شایستگی‌های خودتان ارایه دهید، بهتر است مانند دوره‌های پیش تحصیلی، به دنبال سخت درس خواندن برای موفق شدن و گرفتنِ نمرۀ خوب نباشید. در این پایه که خشتِ اولِ دیوار بلند تحصیلات آینده خود را می‌گذارید، سعی کنید یاد بگیرد که «هوشمندانه درس بخوانید نه سخت»! بارها اتفاق می‌افتد کسانی که سخت درس می‌خوانند در حالی که از یک طرح منطقی و روش هوشمندانه استفاده نمی‌کنند، نیرو و توانایی‌های خود را بین درس‌های مختلف، به درستی توزیع نمی‌کنند؛ برای دروس مختلف، وزن و ارزش یکسانی در نظر می‌گیرند؛ و حواس‌شان به نکاتِ ظریف اما کلیدی هر درس نیست، که پایه دروس و مضامین بعدی محسوب می‌شود. اینها باعث می‌شود تا با وجود تلاش خیلی زیاد، در مجموع به نمرات خیلی خوب دست پیدا نکنند.  

کلید طلایی دوم: «حاضر بودن»، نمره دارد! درست است که غایب نبودن، نمره انضباط شما را بالا می‌برد اما حاضر بودن، فقط بر روی نمره انضباط شما تاثیر ندارد، بلکه به یادگیری شما کمک می‌کند و معدل شما را به طور محسوسی بالا می‌آورد. بنابراین، دلیلِ حاضر بودن در کلاس، فقط گرفتن نمرۀ انضباط از حضور و غیاب نیست. در حقیقت، از پایۀ هفتم به بعد، کلاس، یکی از مهم‌ترین جایگاه‌ها و موقعیت‌های یادگیری برای هر دانش آموزی است که بخواهد پیشرفت تحصیلی عالی داشته باشد. اگر فکر می‌کنید که محتوای برخی از دروس، کم‌فایده، و روش تدریس بعضی معلمان، مناسب نیست، دلیلی وجود ندارد که به کلاس بی توجهی کنید. فضای یادگیری در دروس دوره متوسطه که تعداد دروس بیشتر و مطالب، تخصصی‌تر است، حامل نکات آموزنده مستقیم و غیرمستقیمی است که لزوماً تحت هدایت معلم، قرار ندارد. منظور این است که در جریان فعالیت‌های همه دانش آموزان و پرسش و پاسخ‌هایی که در کلاس مطرح است، حل تمرین‌های کلاسی، و ارزشیابی‌ها، ده‌ها نکته ریز و درشت درسی جریان دارد که در هیچ منبعی به آن صورت به دست نمی‌آید: باید در کلاس حاضر، و کاملاً هوشیار باشید که بتوانید آنها را شکار کنید.

کلید طلایی سوم: پیشرفت تحصیلی، فقط از طریقِ مدرسه به دست نمی‌آید. نیمی از راه موفقیت در خارج از کلاس و مدرسه طی می‌شود. به خود و واقعیت‌هایی که امسال در اطراف شما جریان دارد خوب و دقیق نگاه کنید. یک واقعیت کتمان ناپذیر آن است که شما در حال رشد کردن سریع و وارد شدن در میان بزرگسالان هستید. این واقعیت یکی از دوست داشتنی‌ترین رویدادهای زندگی است که نوجوانان همه دنیا به دنبال آن هستند. حالا کم کم این فرصت را پیدا می‌کنید که بیشتر روی خودتان حساب کنید و طوری رفتار کنید که دیگران هم روی شما بیشتر حساب باز کنند. همیشه تفاوت نشان دادن، با میل به آزادی در تصمیم‌گیری‌های روزمره درباره انتخاب نوع غذا و طرح لباس، همراه نیست: بهترین روشِ نشان دادن تفاوت، در تغییراتی است که به انتخاب‌های جدی زندگی مربوط می‌شود. برنامه‌ زندگی خود را برای یک روز و یک هفته تنظیم نکنید. بلندمدت به خودتان فکر کنید؛ برای آن هدفگذاری دقیق کنید؛ و از همین امروز شروع کنید. دانش آموزی نیست که در کلاس موفق و در دنیای بیرون کلاس، بی نظم و ناموفق باشد. موفقیت در دنیای بیرون کلاس، مستقیماً با موفقیت در دنیای کلاس ربط دارد. کارها و امور زندگی خود را با مشورت مادر و پدرتان، چنان که امکان‌پذیر است و برای دیگران سختی ایجاد نمی‌کند، سازماندهی کنید. بگذارید همه چیزهای بیرون از کلاس چنان تنظیم شده باشند که به شما برای درس خواندن و موفقیت در کلاس کمک کند و آرامش بدهد.

کلید طلایی چهارم: در کلاس خلاق و فعال باشید. ایدال‌ترین دانش‌آموزان از نگاه معلم، کسی نیست که تکالیف خود را انجام می‌دهد و به اصطلاح «درس‌خوان» است! علاوه بر انجام تکالیف کلاسی که شما را در حد یک دانش آموز استاندارد به دیگران معرفی می‌کند، در کلاس و برای همه درس‌ها، فعال باشید. ممکن است به درسی علاقه کمتری داشته باشید؛ در این صورت می‌توانید با خلاقیت و ابتکار خودتان، ایده‌هایی را خلق کنید و به معلم آن درس پیشنهاد بدهید که در کلاس قابل اجرا باشد، تا هم شما و هم سایر همکلاسی‌ها از آن لذت ببرند و تکالیف آن درس را آسان‌تر انجام بدهند. بزرگترها باید بپذیرند که برای دانش آموزان، بعضی از درس‌ها جذابیتی ندارد: شما هم باید بپذیرید که با هر درجه از جذابیت، باید راهی برای یادگیری همه درس‌ها پیدا کنید تا بهترین نتیجه را از کوشش خود به دست آورید. معدل شما که از نگاه مدرسه و آموزش و پرورش، یکی از شاخص‌های مهم موفقیت دانش آموز است، از میانگین نمرات همه درس‌های شما به دست می‌آید؛ نه فقط درس‌هایی که شما آنها را بیشتر دوست دارید!

 

 برای پرهیز از طولانی شدن مقاله، که ممکن است به تمرکز و یادگیری شما آسیب بزند، بخش دوم «کلیدهای طلایی پیشرفت تحصیلی» در کلاس هفتم را در آینده‌ای نزدیک، تقدیم شما خواهیم کرد.

تولید کننده محتوی:
دکتر زهره خواجویی‌نژاد
پردیس توسعه انسانی
این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌ های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »