پیشرفت تحصیلی در کلاس هفتم (بخش دوم)

موفقیت تحصیلی 2

در بخش اول این مقاله، درباره پیشرفت تحصیلی در کلاس هفتم با هم صحبت کردیم. درباره 3 تغییر جدی حرف زدیم که همزمان با ورود شما به پایه هفتم، برای دانش‌آموز و آموزش و پرورش اتفاق می‌افته. آخر اون بخش هم گفتیم که برای موفق شدن در پایه هفتم، به شما 8 کلیدی طلایی رو معرفی می‌کنیم که 4 تا از اون پیشنهادات رو در بخش قبلی گفتیم و 4 تای دیگه رو اینجا با هم مرور می‌کنیم.

برای موفقیت در هر پایه، به ده‌ها عامل و زمینه نیاز داریم و می‌دونیم که برای هر فرد ممکنه این عوامل و تاثیر اونها کم و زیاد بشه. اینکه کلیدهای موفقیت رو در 8 مورد خلاصه کردیم دو دلیل داشته: یکی اینکه اگه تعداد پیشنهادات زیاد می‌شد، ممکن بود در اولویت بین اونها دچار دردسر بشین. بنابراین 8 پیشنهادی که ارایه دادیم از نگاه متخصصان علم تربیت و روانشناسی همکار در «پردیس توسعه انسانی»، بیشترین اهمیت و اولویت رو داشته: به همین دلیل بهشون گفتیم «کلیدهای طلایی». دلیل دوم هم این بود که مقاله طولاتی می‌شد و ممکن بود در میانه اون خسته بشین.

ما به هوش و توانایی شما اعتماد داریم و می‌دونیم که با خوندن هر دو قسمت این مقاله، ایده‌های موثری به ذهن‌تون می‌رسه که بیشتر از این پیشنهادها به شما کمک می‌کنن. چرا؟ چون بر اساس واقعیت‌های زندگی و ویژگی‌های شخصی‌تون ایده‌ها رو انتخاب می‌کنین که در نتیجه، احتمال پیاده کردن‌اش بیشتره. به هر حال، «پردیس توسعه انسانی» رو دوست خودتون بدونین و هر سوال یا مشورتی داشتین از ما بپرسین.

هشت کلید طلایی برای موفقیت در کلاس هفتم

همان‌طور که در بخش اول مقاله گفتیم کلاس هفتم، با بقیه پایه‌های تحصیلی که گذرانده‌اید یا حتی در آینده خواهید گذراند، فرق دارد؛ پس باید نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشید. می‌دانید که وقتی بچه‌ها وارد کلاس هفتم می‌شوند 12 سال تمام دارند و این یعنی در یک سن حساس و مرز بین دوره کودکی و نوجوانی قرار گرفته‌اند. در مقاله قبلی 4 کلید طلایی موفقیت در کلاس هفتم را معرفی کردیم و 4 کلید بعدی را در این بخش تقدیم‌تان می‌کنیم. پیش از آن، بار دیگر باید یادآوری کنیم که: مسئولیت و نتایج عملکرد تحصیلی شما در دوره متوسطه، بر عهده خودتان است. خودتان را بالغ و بزرگ ببینید و برای بزرگی خود، بهترین‌ها را انجام دهید.

کلید طلایی پنجم: اگر می‌خواهید موفق نشوید، خاموش باشید! آیا فکر می‌کنید که معلمان از دانش‌آموزان کم حرف و خاموش بیشتر خوششان می‌آید؟ آیا آنها ترجیح می‌دهند دانش‌آموزان ساکت و بی‌فعالیت وارد کلاس شوند؛ گوش بدهند؛ جزوه بنویسند؛ و پس از پایان هر جلسه درس، از کلاس خارج شوند؟

معلمان در نظر و در عمل، دانش‌آموزان فعال در کلاسِ درس را ستایش می‌کنند. برای معلم، فعال بودن در کلاس درس با شاخص‌های زیر معین می‌شود:

1)دانش‌آموز پیش از ورود به کلاس، آمادگی ذهنی کامل دارد. آمادگی ذهنی با مطالعه درس جدید، انجام تمرین‌ها، و احتمالاً مطالعۀ تکمیلی درباره موضوع درس، همراه است. در این صورت، معلم در کلاس خود و برای تدریس درس جدید، یک دستیار غیررسمی دارد.

2)دانش‌آموز در مباحث درسی مشارکت فعال دارد. چنین دانش‌آموزی، از معلم سوالات دقیق و حساب شده‌ای می‌پرسد که به او کمک می‌کند تا در تدریس مفاهیم جدید به بقیه دانش‌آموزان موثرتر عمل کند. مشارکت دانش‌آموز در طرح مباحث، در پرسیدن سوالات دقیق، و ارایه توضیحات درباره برخی مفاهیم درس، جَوّ کلاس را زنده و با نشاط نگه می‌دارد و خستگی معلم و سایر همکلاسی‌ها را کاهش می‌دهد.

3)دانش‌آموز تکالیف خود پس از کلاس را بدون اشتباه و یا با خطاهای اندک و قابل گذشت، انجام می‌دهد. معلمان باید برای بررسی تکلیف‌های هر درس و ارزیابی از دانش‌آموزان وقت و انرژی زیادی بگذارند. دانش‌آموزی که با کمترین خطا و به بهترین نحو، تکالیف خود را انجام داده است از زحمت و مسئولیت معلم خود می‌کاهد.

کلید طلایی ششم: بیشتر بخوابید تا موفق‌تر باشید! یکی از خطرهایی که نوجوانان و جوانان را تهدید می‌کند این است که از ساعت خواب آنها کاسته شده است. یک دلیل آن، این است که فضای زندگی مجازی، بیش از بقیه زمان‌ها، به ساعت‌های پایانی روز منتقل شده است. اگر کودکی بودید که به مدرسه نمی‌رفت، شاید می‌توانستید با دیر بیدار شدن در صبح فردا، کمبود خواب شبانه خود را تا حدودی جبران کنید، اما اکنون در طول روزهای کاری هفته، شما باید ساعت 6 بامداد بیدار باشید تا برای رفتن به مدرسه آماده شوید.

خوابِ شبانه، بدن شما را از نو شارژ می‌کند؛ اطلاعاتی که در طول روز دریافت کرده‌اید را ذخیره‌سازی می‌کند؛ و بر روی رشد اندام و مخصوصاً مغز و سلسله اعصاب شما اثر مثبت می‌گذارد. بر اساس یافته‌های تحقیق، نوجوانان و جوانانی که خواب شبانه آنها کافی است، راندمان مغزی بهتری دارند. یعنی در شرایط برابر با سایر هم‌سن و سال‌های خود که خواب شبانه آنها کافی نیست، از تمرکز و دقت بیشتر در فهم مضامین، و از قدرت حافظه بهتری در به یاد سپردن مفاهیم و روابط بین درس‌ها، برخوردارند. شاید خوب است بدانید که خواب مورد نیاز شبانه به میزان حداقل 8 ساعت از 24 ساعت، بر خُلق و خو، و رفتار نرم‌تر و به دور از عصبانیت، و پرخاشگری نوجوانان تاثیر دارد. همۀ این اثرات، به طور مستقیم بر عملکرد تحصیلی شما انعکاس خواهد یافت.

کلید طلایی هفتم: ورزش کنید و تغذیه خوب داشته باشید! باید حدس زد که در کنار خواب شبانۀ کافی به عنوان یک کلید موفقیت تحصیلی، تغذیۀ مناسب و ورزش منظم هم، به شما در این راه کمک می‌کند. انسان، موجودی چند بُعدی است و نمی‌توان تصور کرد که فردی در یکی از ابعادِ وجودی خود، خوب و موثر عمل کند و در سایر ابعاد، عملکرد ضعیفی داشته باشد. شاید بتوانید حدس بزنید که 5 ماده خوراکی و غذایی زیر، بیشترین تاثیر مثبت را بر عملکرد مغزی و در نتیجه بر بهبود کمیت و کیفیت یادگیری شما خواهد داشت:

  • انواع توت‌ها
  • شکلات و مخصوصاً شکلات تلخ
  • آجیل و مغزها
  • تخم مرغ
  • ماهی

یک انسان سالم، به‌طور طبیعی، زمینه مساعدتری برای موفقیت دارد. اگر در دوره نوجوانی، که شما وارد آن شده‌اید، یا در آستانه آن قرار دارید، به سلامتی خود توجه داشته باشید نه فقط این سال‌ها را با آرامش و اطمینان می‌گذرانید که، وضعیتِ سلامتِ بقیۀ عمرتان در بزرگسالی را نیز تضمین کرده‌اید.

کلید طلایی هشتم: بعد از کلاس بلافاصله مدرسه را ترک نکنید! به اهمیت فعالیت‌های فوق برنامه و فراکلاسی توجه جدی داشته باشید. ما همه چیز را در کلاس و به کمک تدریس معلم یاد نمی‌گیریم. بسیاری از اطلاعات ما در جریان عادی زندگی روزمره به دست می‌آید و فهم ما درباره برخی مفاهیم درسی در شرایط طبیعی و با افزایش تجربه‌هایمان ایجاد می‌شود.

هر مدرسه، به فراخور فرهنگ خود، برنامه‌های متنوعی را برای دانش‌آموزان ترتیب می‌دهد. سعی کنید با مشورت پدر و مادرتان، در تعداد هر چه بیشتری از فعالیت‌های مدرسه حضور و مشارکت داشته باشید. فعالیت‌های مدرسه به انواع ورزشی، فرهنگی-هنری، اردویی-تفریحی، علمی، و مانند اینها گروه‌بندی می‌شوند. این تصور که برای موفقیت تحصیلی فقط باید در فعالیت‌های علمی شرکت کرد، غلط است. اتفاقاً اگر در جریان تحصیل خود، برای درس خواندن، به اندازه کافی وقت و انرژی می‌گذارید و به‌نظر معلم و پدرومادر خود، عملکرد تحصیلی موفقی دارید، به شرکت در برنامه‌های علمی مدرسه اولویت ندهید، مگر اینکه بخواهید از آن طریق در مسابقات علمی و جشنواره ها مقام بیاورید که موضوع جداگانه‌ای است.

باهم‌آموخته‌های پردیسانه

در این مقاله که در دو بخش ارایه شد به این نتایج رسیدیم:

  1. کلاس هفتم یک پایه تحصیلی متفاوت بین دوره ابتدایی و دوره متوسطه است که از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است؛
  2. موفقیت در کلاس هفتم، تا حد زیادی، پایه موفقیت شما در طول دوران متوسطه را شکل می‌دهد؛

برای موفقیت در کلاس هفتم، 8 کلید طلایی وجود دارد که با دانستن و عمل کردن به آنها، می‌توانیم شانس موفقیت خود را افزایش دهیم.

منبـع:

https://www.allisonacademy.com/students/self-improvement/how-to-get-good-grades-in-middle-school/

برای مشاهده کامل درس، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

تولید کننده محتوی:
دکتر زهره خواجویی‌نژاد
پردیس توسعه انسانی
این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌ های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »