هشدارها را جدی بگیرید

هشدارها را جدی بگیرید

آیا باید نیروهای انسانی را رتبه‌بندی کنیم؟ این سوال حساسی است که خیلی از مدیران در سازمان‌های دنیا از خود یا مشاوران نیروی انسانی خود می‌پرسند. رتبه‌بندی شمشیر دو لبه‌ای است که ممکن است به ضرر یا نفع سازمان و به زیان یا سود کارمند تمام شود. حالا که این ویژگی، درباره آثارِ رتبه‌بندی قطعی است و درباره آن تردیدی وجود ندارد چرا کاری برای رفع این تردید انجام نمی‌شود؟ برای مثال چرا دانشمندان علم سازمان و مدیریت، تدبیری برای حذف یا کاهش نتایج منفی آن برای فرد و سازمان نمی‌اندیشند؟ یا مدیران باتجربه و خوش‌فکر در عمل راهی برای حل این مسئله پیدا نمی‌کنند؟

پاسخ این سوالات آسان نیست اما به‌طور کلی می‌توانیم بگوییم دلیل وضعیت دو پهلوی کنونی درباره باید و نباید انجام رتبه‌بندی کارکنان، به جزییاتی بستگی دارد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. رتبه‌بندی وسیله برنده‌ای است که اگر درست، به‌موقع، و به‌جا استفاده شود، مفید و کارگشا است و اگر نابه‌جا و بدون ملاحظات فنی و انسانی انجام شود، زیان و آسیب‌های جدی به‌دنبال خواهد داشت.

«پردیس توسعه انسانی» در پیشبرد هدف‌های خود در خلق و گسترش دانش سازمانی مورد نیاز، در مقاله حاضر، این موضوع را مورد بررسی و کنکاش قرار می‌دهد. با ما همراه باشید و درخواست‌های پاسخگویی به سوالات سازمان و مدیریتی خود به روش علمی و معتبر را با ما در میان بگذارید.

هشدار زرد

اگر در خبرها دقت کرده باشید گاهی از سوی هواشناسی اعلام هشدارهایی می‌شود که مردم را نسبت به یک خطر احتمالی آماده و هشیار نگه دارد. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهایِ روزمره، اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار با این هدف صادر می‌شود که بتوانید آمادگی لازم برای مواجهه با پدیده‌ای جوی که از حالت معمول، کمی شدت بیشتری دارد را داشته باشید.

وقتی هوا آرام است و نشانه‌ای از وضعیت جوی ناخوشایند مشاهده نمی‌شود شما به فکر ارتقا و بهبود عملکرد نیروهای انسانی هستید و در اولین گام متوجه می‌شوید که باید میزان یا اندازه‌ای از عملکرد هر فرد را در اختیار داشته باشید تا بر آن اساس بدانید که کدام وظایف نیاز به بهبود دارند؟ در اینجا رتبه‌بندی به کارتان می‌آید زیرا:

  • رتبه‌بندی از طریقِ تخصیص یک مقدار عددی ساده به عملکرد نیروها انجام می‌شود و نتیجه آن باعث می‌شود که مدیر در یک نگاه به راحتی متوجه شود که کدام کارکنان، می‌توانند نقش الگو را بازی کنند و کدام کارکنان نیازمندِ راهنمایی و مشاوره برای بهبود عملکرد خود هستند؟
  • رتبه‌بندیِ عملکرد کارکنان به شما اجازه می‌دهد تا نیروهای خود را از نظر کیفیت و میزانِ عملکردشان بشناسید؛ همچنین زمینه‌هایی را نشان می‌دهد که نیاز به بهبود دارند.
  • رتبه‌بندی نشان می‌دهد که مدیران در مورد عملکرد کارکنان جدی هستند و به فعالیت و دلسوزی آنها، ارزش می‌دهند.
  • رتبه‌بندی فرصتی برای تمجید از کارکنان متعهد و پر کار فراهم می‌کند که بیشتر و بیشتر فعالیت کنند، و آنها را تشویق می‌کند که به همان ترتیب، ادامه دهند.

رتبه‌بندی مشکلاتی دارد که هنوز هم بروز و اثرگذاری آنها در ارزیابی از عملکرد کارکنان، دردسرساز است. برای مثال مشکل اصلی رتبه‌بندی عملکرد کارکنان این است که آنها تا حد زیادی ذهنی و مستعد سوگیری‌های متعدد هستند. وقتی حدس بزنید که سوگیری وجود دارد و اکثریت کارکنان نیز از نتایج رتبه‌بندی خود خشنود نباشند، بدان معنی است که آن رتبه‌بندی از اعتبار و قابلیت اطمینان کافی برخوردار نیست.

وضعیت زرد برای «آگاهی» است. به طور طبیعی امتیازات رتبه‌بندی، هر مدیری را ترغیب می‌کند که از آن برای ارزیابی عملکرد کارکنان خود استفاده کند. اما اگر در مراحل طراحی و اجرای رتبه‌بندی دقت کافی صورت نگیرد، ممکن است وضعیت جوّ سازمانی تهدیدآمیز شود و به وضعیت نارنجی تغییر کند.

هشدار نارنجی

مراقب آثار منفی بی‌دقتی در رتبه‌بندی کارکنان باشید! استفاده از رتبه‌بندی عملکرد کارکنان بدون شک داغ‌ترین موضوع بحث در محافل مدیریت عملکرد در حال حاضر است. آیا باید از یک رتبه‌بندی عملکرد کلی به عنوان بخشی از بررسی یا ارزیابی کارکنان خود استفاده شود یا برای مشاغل خاص، رتبه‌بندی‌های خاص ایجاد شوند؟

اکثر سازمان‌ها می‌خواهند آسان‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌ها را برای رتبه‌بندی عملکرد کارکنان در اختیار داشته باشند اما آنها از آسیب‌ها و خطراتی که کم‌توجهی به رتبه‌بندی کارکنان دارد، بی‌اطلاع هستند. در سطح جهانی، 77 درصد از سازمان‌ها از رتبه‌بندی عملکرد کارکنان استفاده می‌کنند اما با این همه گستردگی، در حال حاضر واکنش‌های شدیدی علیه عملکرد رتبه‌بندی وجود دارد.

گاهی پیش آمده است که مدیران در «پردیس توسعه انسانی»، از ما می‌پرسند: مشکل رتبه‌بندی چیست؟ مسئله از چه چیزی ناشی می‌شود؟ چرا رتبه‌بندی می‌تواند وضعیت جوّ سازمانی را تخریب کند؟ آنها می‌گویند: رتبه‌بندی لازمه اطلاع ما از کیفیت و کمیت عملکرد کارکنان است، و اطلاع ما از عملکرد آنان، لازمه اقدام برای بهبود و ارتقا است. در این صورت آیا می‌‎توانیم به رتبه‌بندی کارکنان بی‌تفاوت باشیم؟

پاسخ به آنان آسان نیست چون آنها به‌جز دلیل و برهان، نیاز به مصداق و شاهد هم دارند. خطایی که آنان اغلب مرتکب می‌شوند آن‌قدر آشکار و آثار مخرب آن پیدا است که نیازی به رفتن به راه دور برای یافتن و ارایه دلیل منطقی نداریم. بر اساس علم سازمان و مدیریت، رتبه‌بندی کارکنان بر حسب عملکرد، نباید برای مقایسه کارکنان با یکدیگر مورد استفاده قرار گیرد. در حقیقت از نتایج ارزیابی عملکرد باید به‌منظور کمک به مدیران برای شناسایی کارکنانی که عملکرد بهتر و یا ضعیف‌تری دارند استفاده کرد؛ اما همیشه چنین نیست که عملکرد بهتر یا بدتر ناشی از ضعف فنی، دانشی، یا مهارتی نیروها باشد که شما خواسته باشید از آن برای آموزش و بهسازی آنها با هدف بهبود عملکردشان کمک بگیرید. بسیاری از کارکنان در یک مقطع زمانی از شغل خود احساس نارضایتی می‌کنند. برخی از کارکنان، شغل خود را برای فرصت‌های بهتر ترک می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند حتی اگر ناراضی هستند در شغل کنونی خود بمانند.

کارکنان ناراضی می‌توانند بر سازمان خود تأثیر منفی بگذارند زیرا آنها معمولاً انگیزه ندارند؛ عملکرد ضعیفی دارند؛ و نگرش‌های منفی آنان بر سایر همکاران‌شان تاثیر می‌گذارد. مدیرانی که برای درک دلایل نارضایتی شغلی وقت می‌گذارند، اغلب می‌توانند دلیل نارضایتی را مطالعه کنند؛ و راه‌حل‌های مناسبی برای تبدیلِ کارکنان ناراضی، به نیروهای انسانیِ باانگیزه پیدا کنند. البته مدیران باید برای بهبود روحیه کارکنان خود آمادگی داشته باشند. ایجاد و حفظ آمادگی برای توجه به روحیه کارکنان و داشتن اراده و همت برای ارتقای آن، یکی از بهترین تصمیمات و اقدامات مدیران خردورز برای بهبود عملکرد، بدون نیاز به تحریک نیروها از طریق رتبه‌بندی آنها است. به عبارت دیگر، این آمادگی‌ها که شاید تاکنون تجربه آن را در سازمان خود داشته‌اید، به معنی نیاز به رتبه‌بندی نیست. اگر ضعف نسبی عملکرد کارکنان‌تان ناشی از نیاز آنها به توانمندشدن بر حسبِ دانش، مهارت، توانایی نباشد و شما دست به رتبه‌بندی زده باشید، بیهوده‌ترین و کم‌فایده‌ترین کار دنیا را انجام داده‌اید.

علاوه بر توجه به رضایت شغلی، به‌عنوان راه بهبود عملکرد بدون نیاز به رتبه‌بندی، شما می‌توانید از یک ابزار نام‌آشنا و قدیمی هم استفاده کنید که دیگر نیازی به مراجعه به رتبه‌بندی نداشته باشید. آیا می‌دانید که می‌توانید بدون کمترین آسیبب، عملکرد کارکنان خود را از طریق بازخورد به‌جا و اصولی بهبود دهید؟ از نگاه محققان، «رتبه‌بندی»، حتی می‌تواند مانع از دریافت بازخورد کیفی هم بشود.

در هواشناسی، هشدار نارنجی پیش‌بینی می‌کند که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش سازمان‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. حواستان باشد با انجام بی‌موقع رتبه‌بندی، سازمان خود که در حال حاضر مشغول فعالیت است و شما دلیلی برای دستکاری فوری در نظام آموزش و بهسازی منابع انسانی آن با هدف بهبود عملکرد نمی‌بینید را بیهوده وارد وضعیتی تهدید آمیز نکنید. در اینجا به شما پیشنهاد دادیم که اگر خواهان بهبود عملکرد هستید می‌توانید از دو راه وارد شوید: 1) توجه به رضایت شغلی کارکنان؛ و 2) توجه به بازخورد.

هشدار قرمز

هشدار قرمز، بالاترین سطح هشدار است که پیش‌بینی می‌شود یک پدیده جوی بتواند خسارت‌های وسیعی به دنبال داشته باشد. صدور هشدار قرمز به معنی این است که همه دست‌اندرکاران در موقعیت، برای امدادرسانی و کمک به کاهش خسارت دست به کاری بزنند.

برخی از مطالعات نشان داده‌ است، به استثنای افرادی که بهترین نتیجه را گرفته‌اند و در بالاترین سطح، رتبه‌بندی شده‌اند، رتبه‌بندی، کارکنان را بی‌انگیزه می‌کند و بر عملکرد آنها تأثیر منفی می‌گذارد. وقتی رتبه‌بندی مستقیماً با افزایش حقوق یا پاداش کارمند مرتبط شود آثار منفی آن بیشتر خواهد شد زیرا افراد برای به‌دست آوردن نمره بیشتر، دچار استرس خواهند شد و دست به اقداماتی می‌زنند که در شرایط عادی بدان روی نمی‌آوردند. علاوه بر اینها رتبه‌بندی، نتایجی به دست می‌دهد که ممکن است باعث سوگیری منفی مدیران نسبت به بعضی از کارکنان شود. تحقیقات در علوم اعصاب نشان داده است که رتبه‌بندیِ عملکرد، «پاسخِ فرار کن یا بجنگ» (flight or fight response) را در مغز انسان، فعال و عملکرد بعدی کارکنان را ضعیف می‌کند. پاسخ فرار کن یا بجنگ، که در طبیعت برای انسان و غیر انسان رخ می‌دهد، یک واکنش فیزیولوژیکی در پاسخ به یک واقعه مضر است که فرد در معرض آن قرار می‌گیرد و آن را درک می‌کند. این واکنش روی می‌دهد تا موجود زنده، بقای خود را حفظ کند. برای مثال وقتی انسانی در محاصره چند دشمن قرار گرفته باشد، با درک ضرری که به او خواهد رسید، چون راه نجات دیگری ندارد، ناچار، به دشمنان حمله‌ور خواهد شد تا مگر راه نجاتی باز شود.

رتبه‌بندی به‌خودی‌خود باعث ضرر نمی‌شود بلکه در هر سازمان، بر حسب ملاحظات فرهنگی، دقت طراحی، و مراعات همه جنبه‌های فنی در مرحلۀ اجرایِ رتبه‌بندی، می‌تواند سازمان را وارد مرحله هشدار قرمز کند.

با‌هم‌آموخته‌های پردیسانه

در این مقاله آموختیم که:

  • رتبه‌بندی را یکی از الزامات سازمانی با تاکید بر مدیریت عملکرد بدانید؛
  • رتبه‌بندی یک تخصص است و علاوه بر آن، اجرای رتبه‌بندی از پیچیدگی بالایی برخوردار است: آن را سهل نگیرید و به دست افراد غیر متخصص نسپارید؛
  • رتبه‌بندی یکی از روش‌های ارزیابی عملکرد است: اطمینان پیدا کنید که از طریق سایر روش‌ها نمی‌توانید به نتیجه برسید و در آن صورت به رتبه‌بندی روی بیاورید؛
  • اگر به طراحی و اجرای رتبه‌بندی کم‌توجهی کنید، سازمان‌تان را وارد وضعیت «هشدار» خواهید کرد و اگر به اشتباه ادامه بدهید وارد وضعیت هشدار قرمز خواهید شد که آسیب‌های زیادی در پی خواهد داشت.

برای مشاهده کامل درس، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.
دکتر محمدرضا آهنچیان
تولید کننده محتوی:
دکتر محمدرضا آهنچیان
پردیس توسعه انسانیی

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌‌های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »