پرورش و توسعه استعداد: حسِ خوبِ مدیون خود نبودن

مدیون خود نبودت_9406

شاید شما هم این افسانه را شنیده باشید که در پایان زندگی، وقتی در حال سفر از این جهان به دنیای دیگر هستیم استعدادها و ظرفیت­‌هایمان در کنار ما ظاهر می شوند. آن‌ها پس از رفتن ما هم در جهان باقی می مانند زیرا باید به انسان های دیگر کمک کنند. اگر ما در زمینه نقاشی یا ریاضی و یا تبدیل شدن به یک نویسنده خوب، استعداد داشته ایم، به ما می گویند که از موفقیت ما راضی هستند. اما اگر نتوانسته باشیم در طول زندگی آن‌ها را در خود به اندازه ظرفیتی که داشته ایم، پرورش و رشد داده باشیم، به ما گلایه و از ما بازخواست می کنند!

هر یک از ما مسئول و مأموربه رشد دادن استعدادهایی هستیم که در نظام آفرینش به ما داده شده است. این افسانه برای ما در هر لحظه و روز از زندگی خود که هستیم این پیام را دارد که: «تا دیر نشده است، به وظیفه و مسئولیت خود عمل کن».

در این مقاله نگاه سریع و کوتاهی به این موضوع خواهیم داشت که چگونه باید این راه را طی کنیم که در پایان، مدیون خود نباشیم؟

محتوای این مقاله بیشتر از همه می‌تواند به ترتیب برای گروه‌های زیر جذاب باشد:

  • مادران و پدران
  • دانشجویان
  • دانش‌آموزان

چه قدر وقت دارم؟

همیشه اکنون، بهترین زمان برای یادگیری و رشد است.

در یک طنز اجتماعی رایج، در پیشنهادِ شروع به ورزش یا فعالیتی که برای سلامتی و یا موفقیت ما لازم است اما در اولویت علایق مان نیست، می گوییم: «از همین شنبه»! از زاویه نگاه «پردیس توسعه انسانی»، شنبه همین لحظه است! نه تنها محدودیت هایی که برای پرورش دادن استعدادهای خود داریم ممکن است در آینده افزایش پیدا کنند که شاید بهترین زمان رشد را از دست بدهیم. طبق تقویم طبیعیِ آفرینشِ انسان، برای پرورش و استفاده از هر ظرفیتی، «بهترین زمان» وجود دارد. در حالی که برای رشد استخوان ها و اندام ما تاریخ تعیین شده است، برای رشد و پرورش استعدادهای درونی ما، نیز «بهترین زمان» مطرح است. به مثال هایی برای یافتن بهترین زمان ها توجه کنید:

  • بهترین زمان برای یادگیری یک ورزش معین که هدف آن رسیدن به قهرمانی است از شش سالگی آغاز می شود. تحقیقات زیادی اهمیت این سن را برای موفقیت در ورزش قهرمانی بررسی و تایید کرده اند. به طور خاص برای یادگیری تنیس در بهترین زمان عمر، سن 5 تا 6 سالگی تعیین شده است.
  • بهترین زمان برای یادگیری نواختن ابزار و آلات موسیقی چه زمانی است؟ آخرین تحقیقات درباره این آموزش، شش سالگی را زمان مناسب یادگیری می دانند. در این سن مهارت های حسی-حرکتی انسان به آن پایه از تکامل رسیده است که وی را برای یادگیری سریع و اثربخش به اندازه کافی توانمند  می­سازد. بر اساس نتایج همین تحقیقات، 10 و 11 سالگی بهترین زمان برای یادگیری نواختن پیانو است.
  • بهترین زمان برای یادگیری آواز و خواندن بین 7 تا 9 سالگی است که در آن سیستم صوتی انسان به آن درجه از تکامل رسیده است که بتواند آواهای مختلف را بفهمد و به درستی ادا کند.
  • بهترین زمان برای یادگیری نقاشی و گرافیک بین سن 5 تا 8 سالگی است. در این بازه سنی است که انسان به قدرت درک هنرهای بصری می رسد.

شناخت درست استعداد و ظرفیت های رشد و توسعه شما و فرزندانتان نیاز به تخصص و راهنمایی تیم دانشگاهی و مورد وثوقی از متخصصان آموزش، یادگیری، رشد و مدیریت دارد. پردیس توسعه انسانی در این زمینه می تواند مشاور شما باشد.

امکان جبران «بهترین زمان» از دست رفته وجود دارد؟

خوشبختانه امکان جبران «بهترین زمان» از دست رفته برای رشد وجود دارد.

مشابه یافته های تحقیقات معتبری که برای نشان دادن بهترین زمان رشد در اختیار ما است، تحقیقات علمی معتبری وجود دارد که امکان جبران از دست دادن «بهترین زمان» را اعلام می کنند.

یک سرِ رشدِ همه ما در هر زمینه ای به مغز مربوط است. آیا با افزایش سن، رشد سلول های مغزی متوقف و مغز انسانی ضعیف می شود؟ پاسخ منفی است. با افزایش سن، رشد مغزی ادامه پیدا می کند و منجر به خلق ایده های نو، ژرف اندیشی، و یافتن چشم اندازهای جدیدی می شود.

برای مثال توانایی نوشتن موثر و موفقیت در نویسندگی در طول عمر به عنوان یک استعداد آمادۀ شکفتن، همیشه همراه انسان است. برای مثال، مارک تواین، نویسنده رمان های معروف ماجراهای تام سایر، و ماجراهای هکلبری فین، در سن 41 سالگی به دنیا معرفی شد. مارسل پروست، نویسنده معروف کتاب «در جستجوی زمان از دست رفته» از 43 سالگی، ریموند چندلر، نویسنده کتاب معروف «خوابِ گران» در 51 سالگی؛ و یا لورا اینگلز وایلدر، رمان معروف «خانۀ کوچک» که فیلم و سریال های شناخته شده ای هم درباره آن تولید شده است، کتاب خود را در سن 65 سالگی نوشت. جالب است بدانید وقتی خانم رولینگ مجموعه کتاب های معروف «هری پاتر» را عرضه کرد، 30 سال داشت.

از نگاه «پردیس توسعه انسانی»، عمر کوتاه و محدود انسان، دلیل کافی و قانع کننده ای برای انتخاب بهترین زمان رشد است. پرورش یا شروع به رشد برخی استعدادها، بعد از گذر از «بهترین زمان»، متصور و ممکن نیست. برای مثال آیا شنیده اید که فردی در 30 سالگی تصمیم به رشد و موفقیت در ورزش تنیس، بسکتبال، و یا شنا بگیرد و به نتیجه برسد؟

از کجا شروع کنم؟

پاسخ این پرسش برای همه روشن است و ما هم کمی بالاتر، نظر خود را گفتیم. قاعده «بهترین زمان»، برای رشد و پرورش هر استعدادی صادق است. در هر حال بهترین زمان با توجه به دو شاخص زیر تعیین می شود:

  1. استعدادی که باید پرورش پیدا کند

  2. مشخصات فردی که قصد پرورش استعدادهای او را داریم

اگر این دو شاخص را در نظر بگیرید، باید اولا مشخص شده باشد که چه استعدادهایی دارید و دوست دارید کدامیک از آن‌ها را رشد بدهید؛ و ثانیاً دارای چه ویژگی های فردی هستید که شما را متمایز می کند؟ ظرفیت هر یک از ما در پذیرش رشد بنا به تفاوت های فردی که در آفرینش ما وجود داشته است، یکسان نیست.

استعدادیابی و تشخیص روش متناسب برای پرورش استعدادهای هر فرد، دو نکته کلیدی در پاسخ به این پرسش است که: «از کجا شروع کنم»؟

گام هایی که باید برداریم

«رشد»، همواره موضوعی دلچسب و خواستنی برای انسان در هر بستر تاریخی و فرهنگی بوده است، پس مانند هر مطلوب دیگری، برای رسیدن به آن باید گام هایی که لازم است را بشناسیم.

گام یک- شناسایی خود و استعدادهایی که دارم

شناسایی استعدادها، گام مهمی در راه رسیدن به منِ مطلوب است، شاید جزو آن دسته از مردم باشیم که سال های زیادی از عمر خود را صرف پرورش استعدادهایی کرده اند که در زمینه آن، ظرفیت کافی را نداشته اند و به عکس، ظرفیت های فوق العاده رشد خود را از دست داده اند. اگر هدف گذاری و فعالیت ما در طول زندگی، با استعدادهایمان موافق نباشد حاصل کوشش هایمان جز فرسودگی و فرصت سوزی نخواهد بود. خواه برای خود یا فرزندان مان، گام نخست، حساس ترین مرحله رسیدن به رشد و پرورش استعداد است.

گام دوم- سازمان دهی و تعیین اولویت ها

اگر واقعاً تصمیم دارید، رشد خود را از شنبه آینده شروع نکنید! همین حالا دست به کار شوید.

منظور از سازمان دهی، شناسایی منابعی است که برای رشد و موفقیت در اختیار دارید. اصلی ترین منبعی که در اختیارتان است، ظرفیت ها و استعدادهای درونی ویژه شما است. پس از آن، وقت، بودجه، انرژی، منابع غیرمادی مانند آرزوها و انگیزه هایی که دارید، از لوازم اصلی رشد محسوب می شوند. آن‌ها را در مسیر هدف رشد خود سازمان دهی کنید. بدانید که از هر یک از این منابع چه قدر و به چه ترتیبی می توانید و می خواهید استفاده کنید؟ اگر بنا دارید یک زبان خارجی یاد بگیرید، مشخص کنید که برای آن، چه مقدار وقت، پول، نیروی جسمی و روانی، و انگیزه دارید و با چه ترکیب و ترتیبی می خواهید آن‌ها را برای رشد در آموختن زبان غیرمادری هزینه کنید؟

اگر همزمان چند برنامه رشد برای خود در نظر گرفته اید، کارتان کمی پیچیده تر می شود زیرا باید بین منابع خود که سقف آن‌ها محدودیت دارد، اولویت بندی هم داشته باشید. برای مثال اگر بخواهید، به جز زبان خارجی، در ورزش بدمینتون هم رشد کنید و موفق باشید، اولویت بندی وقت، بودجه و انرژی تان در بازه های زمانی روزانه، هفتگی، ماهانه یا حتی سالانه باید مشخص و سازماندهی شده باشد.

گام سوم- شناسایی بهترین شیوه دست زدن به اقدام

شاید بتوانید با کارد میوه خوری، پلو بخورید اما برای خوردن سوپ جو، کار بسیار دشواری خواهید داشت!

همیشه برای انجام دادن کارها، بهترین ابزار، و راه و روش وجود دارد که اگر آن‌ها را نشناسید، ضررهای زیادی خواهید دید و مهم تر از همه عمر و زمان باارزش خود را از دست خواهید داد. وقتی تصمیم گرفتید که از همین امروز زندگی خود را به آن شکل ادامه ندهید که روزی مدیون خود باشید، باید بهترین شیوه و ابزار یادگیری، رشد، و توسعه فردی را نیز بدانید.

روش ها و راه های زیادی برای رشد استعداد وجود دارد اما هرگز تضمینی وجود ندارد که استفاده از نسخه مفید و موثر برای دیگران، برای شما هم منجر به نتیجه یکسان شود. در یکی از رایج ترین مصداق هایی که وجود دارد، می توان مثال زد که برای استفاده از سالن های ورزشی تعداد زیادی از افراد ثبت نام می کنند و مسیر رشد خود را ادامه می دهند اما اگر برای کسی این امکان وجود داشته باشد که در مسیر خود از متخصص علوم ورزشی و تربیت بدنی به شکل مربی خصوصی بهره بگیرد، به احتمال زیاد، در زمان کوتاه تر به نتایج بهتری دست خواهد یافت. پردیس توسعه انسانی، مجموعه معتبری از مشاوره و راهنمایی بهترین استادان دانشگاه های برتر کشور را برای همراهی با شما در دستیابی به نتایج موثرتر و سریع­تر در مسیر پرورش استعداد و ظرفیت هایتان در اختیار شما قرار می دهد.

گام چهارم- ارزیابی از خود

شاید تا یک قدمی موفقیت پیش رفته باشید اما بدون ارزیابی از آن آگاه نباشید.

در طرح رشد و پرورش استعدادهای خود، باید:

  1. نقطه شروع به اقدام برای رشد را مشخص کنید. اگر می خواهید از این پس زبان خارجی بیاموزید باید بدانید که در حال حاضر در چه نقطه ای قرار دارید؟ آیا قبلا دوره های آموزش زبان را گذرانده اید؟ آیا مدرک یا گواهینامه معینی دریافت کرده اید؟ اگر نقطه آرمانی پیشرفت خود را 100 در نظر بگیرید در هنگام شروع به رشد استعداد خود در کدام نقطه قرار گرفته اید؟
  2. نقطه پایان هر گام به طور جزیی یا نقطه پایان کلی رشد که مورد انتظارتان است را مشخص کنید. باید بدانید که انتظار شما از پرورش استعداد در کدام نقطه به مقصد می رسد؟ اگر می خواهید استعداد نویسندگی خود را رشد دهید آیا برای مقصود نهایی خود، منزل ها یا گام هایی در نظر گرفته اید؟ کجا و در چه مرحله ای، در نظر می گیرید که به مقصد رسیده اید؟ برای مثال اگر می خواهید در نویسندگی پیشرفت کنید و می دانید که استعداد کافی را در این زمینه دارید، قصد دارید تا آنجا پیش بروید که نامه های خوبی تهیه کنید؛ کتاب منتشر کنید؛ یا تبدیل به یک نویسنده معروف شوید؟
  3. مشخص کنید که چگونه می توانید رشد و پرورش استعداد خود را ارزیابی کنید. برای ارزیابی از خود چه قدر دانش و مهارت دارید؟ آیا معنی و اصول ارزیابی را می دانید؟ آیا با ابزارهای معتبر ارزیابی آشنایی دارید؟ ابزار و روش متناسبی را برای ارزیابی از میزان پیشرفت خود در نظر داشته باشید تا در هر مرحله، از آخرین وضع خود آگاه باشید و بر اساس این آگاهی ادامه راه را تا رسیدن به مقصد، ادامه بدهید.
  4. درباره پیشرفت خود قضاوت کنید تا بر اساس ارزش گذاری بر میزان پیشرفت، بتوانید درباره ادامه راه تصمیم گیری کنید. ارزیابی بدون نگاهی به نتایج برای تصمیم گیری درباره آینده و اقداماتی که باید برای دستیابی به موفقیت های بیشتر در پرورش استعدادهای خود، کاری با اثر محدود و اندک است. در طرح رشد جایگاه بااهمیتی برای تصمیم گیری در خصوص ادامه شکوفایی استعدادهای خود در نظر بگیرید.

پایداری و استقامت

بدون حفظ انگیزه رشد، ممکن است در هر مرحله ای از راه تصمیم بگیرید دست از کوشش برای پرورش استعدادهای خود بردارید. تصمیم به قطع راه و دست شستن از ادامه تلاش تا رسیدن به مقصد، نه فقط باعث می شود همه کوشش هایی که در تحقق یک هدف معین داشته اید و شاید سختی هایی که تحمل کرده اید را بی نتیجه بگذارید که بر انگیزه شما برای دست زدن به کوشش های دیگر در سایر موضوعات زندگی اثر منفی و بازدارنده می گذارد.

برای ناامید نشدن و پایداری در راه هدف، روش و تکنیک های موثری وجود دارد که در مقالات دیگر پردیس توسعه انسانی می توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

جمع بندی:

امروز همان وقت است که به خود وعده داده بودی. سعدی می‌گوید:

هر که بینی مراد و راحت خویش

از همه خلق بیشتر خواهد

و آن میسر شود به کوشش و رنج

که قضا بخشد و قدر خواهد

کوشش برای رشد، منجر به مُراد خواهد شد و در آن تردید و گریزی نیست. تاریخ بشر گواه آن است که انسان هایی که مراد رشد داشته اند و برای آن نقشه و طرح ریخته اند و مشورت کرده اند و با انگیزه به پیش رفته اند، سرانجام فراتر از قضا و قدر به نتیجه رسیده اند. در این مقاله، کوشش کردیم که ببینیم چه راهی برای مدیون نبودن به استعدادهای خدادادی و ظرفیت های نهفته در خود وجود دارد؟ نتیجه روشنی که به دست آوردیم این است که: جز به همت و اراده خویشتن بر پایه تجربه و دانش معتبر، هیچ راهی برای مدیون نبودن در برابر خود نداریم.

دکتر محمدرضا آهنچیان
تولید کننده محتوی:
دکتر محمدرضا آهنچیان
پردیس توسعه انسانی
این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌ های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »