«مدیریت هیجانِ» بهتر؛ نوروز شادتر

نوروز شاد

بهترین لحظه‌های سال، در رویدادهای خاص اون بیشتر پیدا می شه. نوروز یکی از مناسبت‌های مهم سال برای ایرانیاست که ما خاطرات خوشی ازش داریم. مخصوصاً شادترین نوروزها، مربوط به دوران کودکی‌مون می‌شه. حالا که دیگه یک بزرگسال هستیم و مادر و پدر شدیم، دوست داریم برای اینکه بچه‌هامون یک نوروز شاد و آروم داشته باشن همه تلاش‌مون رو بکنیم.

شاید جدی‌ترین برنامه‌هایی که برای ساختن نوروزی شاد و پُر خاطره در نظر می‌گیرین، خرید لباسای نو، تهیه هدیه‌های خاصی که فرزندتون در طول سال خواسته بوده، رفتن به خونه کسانی که بچه‌ها دوستش دارن؛ و یا ترتیب دادن یک مسافرت خانوادگی باشه. اینها همه مهم هستن و به هدف شما کمک می‌کنن اما شاید همه این کارها رو انجام بدین و در طول تعطیلات نوروزی یا پس از اون، وقتی خوب نگاه می‌کنین ببینین که نوروز برای شما و بچه‌ها، اون جوری که دلتون می‌خواست از آب در نیومد.

ما توی این مقاله بعضی نکته‌های مهمی که در روزهایی مانند تعطیلات نوروز، خوبه برای مدیریت هیجاناتِ بچه‌ها در نظر داشته باشین رو مطرح می‌کنیم. امیدواریم خوندن مقاله و برنامه‌ریزی برای بهترین استفاده از جشن نوروز، بتونه قشنگ‌ترین لحظه‌هایِ سال رو براتون رقم بزنه.

اگه از تجربه‌های خودتون با «پردیس» صحبت کنید، خوشحال می‌شیم.

به سلامت، از نوروز لذت ببریم

نوروز، رویاهای هر کودکی را نوید می‌دهد: مهمانی، دیدن فامیل، بازی با بچه‌های همسن، عیدی یا هدیه، شیرینی، سفر، تعطیلاتِ رسمی، و بقیه رویدادهای هیجان‌انگیزی که شاید در طول سال آرزوی آن را داشته‌اند. از نگاه هر کودکی، نوروز هیجان‌انگیزترین رویدادِ سال است.

برای مادران و پدرانی که کودکان زیر 12 سال دارند، دغدغه‌های متفاوتی وجود دارد. آنها می‌دانند که مراسمِ نوروزی، مخصوصاً در مهمانی‌های بزرگ یا رویدادهای اجتماعی، که در آن کودکانِ دیگری حضور دارند، با هیجان زیادی همراه است. «هیجان» ناشی از احساساتِ شدید است که وقتی بروز می‌کند و بیش از حد ادامه می‌یابد، ممکن است به سلامت انسان، آسیب بزند. منظور ما از این مقاله، هشدارهای وسواسی و نگران کردن شما نیست، می‌دانیم که بچه‌ها باید به اندازه کافی از نوروز لذت ببرند؛ شاد باشند؛ و زندانیِ محدودیت‌های افراطی نشوند. به همین دلیل کنار شما هستیم که ببینیم چگونه می‌توانیم فضای هیجانی نوروز را برای فرزندمان مدیریت کنیم تا از آن بهترین لذت را ببرد؟ اگر این مقاله را تا پایان بخوانید، اطمینان داریم که بدون استرس، با آگاهی بیشتری وارد رفتار درست در نوروز خواهید شد و لذت بیشتری از آن خواهید برد.

به دنبال چه هستیم: افراط در هیجان؟

نوروز ده‌ها موضوع خوشایند را کنار هم می‌گذارد که بهترین نتیجه را بدهد. خیلی از این چیزها که شاید برای ما عادی باشند، هیجان کودکان را به سر حد افراط می‌رسانند. آزادی‌های زیادی که وجود دارد، همراه با امکانات جدیدی که در تعطیلات نوروزی ایجاد شده است، محرک‌های قوی هستند که کنترلِ هیجان را از دست کودکان خارج می‌کند. در این وضعیت:

  • شرایط زندگی از حالت طبیعی خارج می‌شود.
  • بچه‌ها انتظار چیزها و اتفاق‌های جدید دارند در حالی که دقیقاً نمی‌دانند باید انتظار چه چیزی را داشته باشند!
  • انرژی روانیِ کودکان ممکن است بیش از حد مصرف شود و آنها را خسته کند.
  • نوروز حتی می‌تواند زمان بسیار احساسی برای ما باشد، و هیجان‌های ما، در بی‌خبری، بر بچه‌ها تأثیر بگذارد.
  • مدیریتِ هیجانِ بچه‌ها، به نحوه رفتار ما برمی‌گردد. در استقبال از نوروز، و در طول تعطیلات نوروزی، باید حواس‎‌مان باشد که رفتارهای ما بر مدیریت هیجانیِ بچه‌ها اثر منفی نگذارد. این رفتارها باعث می‌شود که هیجان آنها بالا و بالاتر برود و به احتمالِ زیاد، در رفتارهایی که دوست ندارید بینند، منفجر شود. تعادل بخشیدن به احساساتِ کودکان، پیش از هر چیز با تعادل بخشیدن به رفتارهای هیجانی خودمان، شروع می‌شود.

پدر و مادرها بیش از توان خود کوشش می‌کنند که در نوروز سنگِ تمام بگذارند و این کار را با شدت دادن به احساسات انجام می‌دهند. برای داشتنِ یک نوروزِ فوق‌العاده، خود را تحت فشار قرار ندهید. بهترین کاری که می‌توانید بکنید، مدیریت هیجان‌ها و استرس است. گاهی یادمان می‌رود که بچه‌ها حاضرند در نوروز هیچ چیزی نداشته باشند اما در کنار مادر و پدر خود شاد و آرام باشند.

در نوروز، کودکان نیاز به آرامش بیشتری دارند

نیاز نوجوانان به هیجان بیشتر از کودکان است، ولی نیاز هر دو گروه به «آرامش»، بیشتر از نیاز به هیجان است. تمام روزها به‌ویژه اولین روزهای تعطیلات را تا آنجا که جا دارد، پُر نکنید. برخی پدر و مادرها متوجه نمی‌شوند که کودکان به چه میزان از فعالیت نیاز دارند. بهتر است برنامه نوروزی آنها را در ملاقات با افراد و یا انجام فعالیت‌های زیاد، بیشتر از تحملِ کودک تنظیم نکنید. برای این منظور می‌توانید بخشی از زمان فرزندتان در تعطیلات را با فعالیت‌های شاد و تفریحی پُر کنید که در خانه انجام می‌شود. برای مثال بچه‌ها از تماشای بعضی برنامه‌های تلویزیونی به همراه پدر و مادر لذت می‌برند؛ بازی‌های حرکتی در حیاط یا پارک؛ باغبانی یا گلکاری؛ و رنگ‌آمیزی اشیا؛ در کنار پدر و مادر برای آنها لذت‌بخش است.

می‌دانید برای مدیریت هیجانِ فرزندان‌تان در نوروز و البته در هر وضعیت مشابهی، پیش از هر چیزی چه باید کرد؟ پیش از هر کاری از وضعیت هیجانیِ خود به‌عنوان پدر و مادر آگاه شوید. گاهی آماده شدن برای نوروز، برای برخی پدر و مادرها تبدیل به موضوعی برای استرس شدید می‌شود که از سطح هیجان‌های معمولی زندگی هم فراتر می‌رود. فرزندان‌تان به‌خوبی هیجان‌های افراطی را درک می‌کنند و اگر نتوانید به‌خوبی و نه به‌صورت نمایشی آن را مدیریت کنید، به احتمالِ زیاد، به آن دچار می‌شوند.

برای مدیریت هیجانی فرزندمان چه کنیم؟

اگر بتوانید به‌خوبی از پس مدیریت هیجان‌های خود بر آیید، اطمینان داشته باشید که می‌توانید آمادۀ گذراندن یک نوروز خوب باشید که در آن، بچه‌ها شاد باشند و لذت ببرند و ضمناً به دلیل خواهش‌های افراطی، باعث رنجش خود و دیگران نشوند. برای این کار، فرزند‌تان نیاز به توجه و حمایت شما دارد. ما به کمک روانشناسان خود در «پردیس توسعه انسانی»، نمونه‌هایی از این رفتار حمایت‌گرانه را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

  • به فرزندتان زمان‌های کوتاه برای آرامش را هدیه بدهید. برای مثال در یک مهمانیِ فوق‌العاده شلوغ و پر سر و صدا، حتی در حد رفتن به دستشویی، به او استراحت بدهید.
  • با یک میان-وعده یا نوشیدنی نرم که دوست دارد، سیستم عصبی او را آرام کنید. انسان‌ها وقتی در حال خوردن و آشامیدن هستند، متفاوت نفس می‌کشند. مخصوصاً وقتی بچه‌ها، نوشیدنی خود را با نی می‌نوشند عمیق‌تر نفس می‌کشند و این زمان خوبی برای آنها است که هیجان خود را کم کنند.
  • بیشتر از همیشه مراقب فرزند خود باشید: زیرا هر کودک نقطه تحمل خاص خود را دارد. در یک محیط هیجانی، بچه‌ها منطق همیشگی‌شان را از دست می‌دهند و به اصطلاح «جو-گیر» می‌شوند. در این شرایط، استفاده از منطق قدیمی برای تنظیم رفتار فرزندتان، جواب نمی‌دهد و گاهی به شدت آنها را عصبانی و پرخاشگر می‌کند. اینکه بچه‌ها درگیر هیجان‌های خود می‌شوند طبیعی است: این ما هستیم که می‌توانیم آنها را وارد محیط‌هایی که در این زمینه افراط دارند نکنیم و یا در چنان محیطی، با منطق جدیدی، از آنها مراقبت کنیم که لذت آرامش خانوادگی در کنار سفرۀ سبزی‌پلو-ماهیِ نوروزی، از بین نرود.
  • اگر رفتارهای هیجانی شدید از فرزندتان مشاهده کردید و نتوانستید آن را مدیریت کنید، جدی‌ترین انتظاری که از شما می‌رود این است که «عصبانی نشوید». اگر واکنش شما به هیجان‌های افراطی فرزندتان عصبانیت باشد، به او این پیام را می‌دهد که: «بهترین راه برای مدیریت هیجان شدید، نشان دادنِ هیجانِ شدیدتر است»!
  • آگاه و منطقی رفتار کردن بهتر از هر تدبیر دیگری کمک می‌کند که فرزندتان آسیب کمتری ببیند. در شرایطی که شدت هیجان آن قدر بالا باشد، فرزند شما در حال مبارزه با خود است؛ او نمی‌خواهد بد رفتار کند، بلکه نمی‌تواند هیجانِ خود را مدیریت کند. در این شرایط آنها به حمایت شما نیاز دارند، نه اینکه درگیر قدرتِ مَهیبِ شما باشند و تسلیم شوند. اگر این احساس را به فرزندتان بدهید، باعث انباشته شدنِ خشم در او خواهید شد که در زمان و جایی دیگر شاهد انفجار آن خواهید بود.

باهم‌آموخته‌های پردیسانه

«پردیس توسعه انسانی» در این مقاله کوتاه، با هدف کمک به شما در مدیریت هیجانِ فرزند زیر 12 ساله‌تان، در تعطیلات نوروزی 1402 که می‌دانیم چه قدر برای خانواده اهمیت دارد، نکته‌هایی را در میان گذاشتیم. در اینجا سه نکته درس‌آموز از این مقاله را تقدیم شما می‌کنیم:

  • «هیجان»، ویژگی طبیعی و مهمی برای همه انسان‌ها است که اگر به خوبی مدیریت نشود، می‌تواند به آسیب‌های کوتاه و بلند مدتِ رفتاری منجر شود. بهترین دورۀ سنی برای آموختن مدیریت هیجانی، کودکی است و مساعدترین شرایط برای تمرین در این راه، در موقعیت‌هایی است که احتمال کنار گذاشتنِ منطق در رفتار، بیشتر می‌شود.
  • در دوران کودکی نقش پدر و مادر در یادگیری فرزندان‌ با هیچ عامل دیگری قابل مقایسه نیست. یکی از اولین آموزه‌ها برای آموزش مدیریت هیجان به کودک، این است که خودمان بتوانیم در موقعیت‌هایی مانند نوروز، که آبستنِ هیجان است، درست و منطقی رفتار کنیم.
  • وقتی می‌بینید که فرزندتان گرفتار رفتارهای هیجانی غیرقابل‌کنترل شده است، بهترین کاری که ممکن است انجام دهید، «حمایت»، به مفهومی است که در این مقاله گفته شد.

«پردیس توسعه انسانی» از خدای بزرگ برایتان در سال نو و در همه سال، شادکامی در زندگی، و موفقیت در تربیت فرزندانی رشد یافته را آرزو می‌کند.

برای مشاهده کامل درس، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.
تولید کننده محتوی:
پردیس توسعه انسانی
پردیس توسعه انسانیی

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌ های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »