فریلنسری: ورود به مدلِ جدید اشتغال (بخش دوم)

فریلنسری اشتغال

در بخش اول این مقاله، با تعاریف، تاریخچه، انواع روش‌های پرداخت، مزایا و معایب فریلنسری یا «آزاد-کاری» آشنا شدیم. در این بخش، انواع مشاغل رایج فریلنسری را مرور می‌کنیم. برای موفق شدن در هر کدام از این مشاغل، وظایفی وجود دارند که شما به عنوان فریلنسر باید آنها را بدانید و انجام دهید.

به جز مشاغلی که در این مقاله معرفی شده است، ده‌ها شغل دیگر وجود دارد که قابل تبدیل شدن به آزاد-کاری یا فریلنسری است. انتخاب شغل، بستگی مستقیم به علاقه و توانایی شما دارد. آنچه در اینجا می‌خوانید در مجموعه نمونه‌های رایج از مشاغل فریلنسری است و لزوماً ممکن است شما را به نتیجه دلخواه نرساند. در این باره با دقت و تأمل تصمیم بگیرید.  

با بررسی انواع پروژه‌های فریلنسری، علاقمندان به این شیوه کار در می‌یابند که تا چه حد آمادگی و توان انجام امور به شکل فریلنسری را دارند تا اگر در هر زمینه‌ای، توانایی و مهارت کافی را ندارند به دنبال یادگیری و تقویت بنیه علمی و مهارتی خود باشند.

پروژه‌های فریلنسری

حوزه وسیعی از پروژه‌ها را می‌توان به صورت فریلنسری انجام داد. هر کاری که امکان برون سپاری شدن (outsourcing) داشته باشد، قابل تبدیل شدن به فریلنسری است. مواردی از قبیل نویسندگی، ویراستاری، ترجمه، تدریس، گرافیک، هنرپیشگی، موسیقی، برنامه‌نویسی کامپیوتر، گویندگی، طراحی وب، بازاریابی، تولید محتوا، طراحی لوگو، عکاسی، تدوین و ادیت فایل‌های ویدیویی، تایپ، دستیاری وکلا، مشاوره، دیتا اینتری، دیجیتال مارکتینگ، فریلنسری سیاسی (سیاست‌مداران آزاد)، مدیر کانال اینستاگرام، ساخت و تولید اپلیکیشن، و برنامه‌های کامپیوتری، جزو مشاغلی هستند که در دنیا، استقبال زیادی از آنها به عنوان فریلنسری شده است. از میان این مشاغل، طراحی وب، مترجمی، بازاریابی و نویسندگی طرفداران بیشتری دارد. این حوزه‌ها همچنان در حال گسترش هستند؛ پس اگر مهارت خاصی دارید و یا نیاز ویژه‌ای غیر از موارد فوق را احساس می‌کنید، این گوی و این میدان! حتماً دست به کار شوید.

ویژگی‌ها و مهارت‌ها در رایج‌ترین مشاغل فریلنسری

روشن است که هر پروژه‌ای، ویژگی‌های مخصوص خود را دارد و در نتیجه به مهارت‌های خاصی نیاز دارد. بعضی از این ویژگی‌ها و مهارت‌ها در رایج‌ترین مشاغل فریلنسری را با هم مرور کنیم:

    1. دیجیتال مارکتینگ:

دنیای امروز، تبدیل به دنیای دیجیتال شده است. تقریبا اغلب فعالیت‌های ما در بستر دیجیتال انجام می‌شود؛ از فروش کالا و خدمات و بازاریابی آنها تا حتی آموزش و تحصیل، در این مجموعه قرار می‌گیرند. پس طبیعی است که نیاز به این مهارت، روز به روز در حال گسترش باشد. یک بازاریابِ فضای دیجیتال می‌تواند وظایف مختلفی را به عهده بگیرد؛ نظارت و مدیریت کلی صفحات اجتماعی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی در رسانه‌های اجتماعی؛ رصد کردن  رقبا و مقایسه کارکرد شرکت با سایر کسب و کارها؛ تولید محتوای مناسب و انتشار مستمر آنها؛ ارزشیابی پلتفرم‎ها و رسانه‌های اجتماعی جدید جهت ایجاد پایگاه نوآورانه در آنها؛ پاسخ به نظرات، سوالات و مسایل مشتریان؛ تحلیل گزارش‌ از داده‌ها؛ و بررسی موفقیت‌آمیز بودنِ محتوا و کمپین‌های تبلیغاتی؛ توانایی به‌کارگیری نرم افزارهای کاربردی برای تولید انواع محتوا شامل متنی، ویدیویی، و شنیداری؛ و نویسندگی و درج مطلب سئو شده. بسته به علاقه و توانایی شما، فعالیت در این زمینه می‌تواند بسیار متنوع باشد که در اینجا چند مورد از آنها را بیان شد.

    2.متخصصان بهینه‌سازی موتورهای جستجو

 نویسندگانی که در حوزه تولید محتوای سئو شده فعالیت می‌کنند، موظف به رعایت نکات ریز و درشت هستند تا بتوانند محتوایی خلق کنند که علاوه بر جلب رضایت کاربران، بتواند نظر ربات‌های گوگل را نیز جلب کند. بهبود سئوی سایت و افزایش رتبه کلمات کلیدی در نتایج جستجوی گوگل اهمیت بسیار زیادی دارد. کسب و کارهای اینترنتی به جای اینکه از تبلیغات پولی گوگل استفاده کنند به راحتی می‌توانند با استخدام متخصص سئو و یک یا چند نویسنده ماهر، رتبه وب سایت شرکت را بهبود دهند. اگر تسلط کافی به زبان فارسی و انگلیسی دارید، کار روی پروژه‌های تولید محتوای سئو شده به صورت فریلنسری می‌تواند گزینه ایده‌آلی برای شما باشد. همچنین با گذراندن دوره‌های آنلاین و مطالعه زیاد می‌توانید این خدمات را به سایت‌های مختلف ارائه دهید.

   3. برنامه نویسی

 با استفاده از کامپیوتر شخصی خود پروژه‌های کوچک و بزرگ بپذیرید. از ساخت و تولید اپلیکیشن و برنامه‌های کامپیوتری تا طراحی وب سایت و انجام پروژه‌های دانشگاهی. بسته به مورد، این پروژه‌ها چند ساعت تا چند ماه طول می‌کشد. بدیهی است ورود به هر کدام از این حوزه‌ها نیازمند مهارت‌های نرم افزاری خاص خود می‌باشد.

   4. منشی و دستیار مجازی

 امروزه با توجه به شرایط موجود و مشغله افراد، نیاز به کسانی برای تنظیم قرارداد کاری، تهیه بلیط، شناسایی مشتریان بالقوه، پاسخ به ایمیل و تلفن‌ها، ذخیره اسناد دیجیتالی، و پرداخت قبوض برای افرادی که مشغله فراوان دارند یک نیاز ملموس است. «آنتونی رابینز» (Anthony Robins) و «دارن هاردی» (Daren Hardy) در کتاب‌های خود با عناوین «زمانی برای زندگی» و «اثر مرکب»، به این موضوع اشاره می‌کنند. بدیهی است افراد پر مشغله، به‌دلیل ترافیک بالای کاری، حجم فعالیت‌ها، و تنوع‌ کارها اگر دستیار مجازی نداشته باشند، تا این میزان امکان فعالیت ندارند و در هماهنگی‌ها و تشکیل گردهمایی‌های بزرگ دچار مشکل خواهند شد.‌ نکته اینجا است که شما می‌توانید همزمان برای بیش از یک کارفرما دستیاری کنید؛ البته توانمندی‌های ذهنی و زمانی خود را در نظر بگیرید.

  5. معلم خصوصی

شما می‌توانید ریاضی، موسیقی یا زبان فرانسه درس دهید. حتی می‌توانید مربی ورزشی باشید و همراه با برنامه غذایی، بسته کاملی از خدمات را ارایه دهید. دنیای آموزش انتها ندارد و همیشه کسانی هستند که بخواهند یاد بگیرند. جالب اینجا است که این گونه معلم‌ها، به مجوز هم نیاز ندارند و توان انجام کارشان کفایت می‌کند. می‌توانید با سایت‌های تدریس آنلاین یا به‌صورت شخصی در اینستاگرام یا در فضای یوتیوب؛ و یا در پیام‌رسان‌های داخلی و سایت‌هایی نظیر آپارات، به این کار بپردازید.

   6. کپی رایترها

کپی رایترها (Copy Writers) برای محصولات و خدمات شرکت‌ها در سایت‌های اینترنتی، محتوا و نمادهای توصیفی که در اصطلاح به آن کپشن (caption) می‌گویند تولید می‌کنند. وجود کپشن قوی می‌تواند ضعف‌های دیگر در حوزه بازاریابی را جبران کند.

   7. مشاور

مشاوره می‌تواند طیف وسیعی از مهارت‌های IT یا تجربه راه‌اندازی استارتاپ‌ها، تا تجربه مدیریت شبکه‌های اجتماعی، و یا دانش حسابداری مالی را در برگیرد. ارایه پروژه‌های فریلنسری برای مربیگری (coaching) و مرشدیت (mentoring) هم امروزه در فضای دیجیتال به وفور وجود دارد.

  8. طراح گرافیک

به‌طور معمول، طراحی گرافیک رتبه بالایی در مهارت‌های مورد نیاز در سایت‌های کاریابی را  دارا است. پروژه‌های طراحی ظاهر (user Interface)  سایت‌های اینترنتی، اینفوگرافی‌ها و سایر طراحی‌ها، از قبیل طراحی پست‌ها و استوری‌ها، لوگو و نشان تجاری در این دسته قرار می‌گیرند.

   9. ایجاد کننده وب‌سایت

در حالی که وظیفه طراح وب‌سایت، ایجاد یک تصویر و حس خوب از وب‌سایت است، وظیفه ایجاد کننده وب‌سایت، این است که فناوری‌های پیش و روی آن را به نحوی ایجاد کند که وب‌سایت کار کند. معمولاً ایجاد کنندگانِ وب‌سایت بیشتر از همه به مهارت برنامه‌نویسی نیاز دارند. 

  10. کارشناس مسائل حقوقی

از طریق فریلسنری، می‌توان به افراد در زمینه جرایم اقتصادی، جنایی و خانواده کمک کرد. همچنین متخصصانِ امنیت شبکه و یا حسابداری علم داده از جمله کارشناسان حقوقی فریلنسر هستند.

آشنایی با پلت‌فرم‌های پر مراجعه ایرانی و غیرایرانی برای جذب فریلنسرها

هر چند با جستجو در اینترنت می‌توانید با برخی از پلت‌فرم‌های داخلی و خارجی جهت بهره‌مندی در زمینه فریلنسری آشنا شوید، پردیس توسعه انسانی، 10 مورد از پرکاربردترین آنها را ارزیابی و به صورت جمع‌بندی شده در اینجا، معرفی کرده است.

10 وب‌سایت ایرانی پر کاربرد در زمینه فریلنسری:

  1. پونیشا
  2. انجام می‌دم
  3. پارس فریلنسر
  4. پارس کدرز
  5. دوری جاب
  6. کارلنسر
  7. سان تایپ
  8. تایپ ایران
  9. ورکفا
  10. کاریشه

10 وب‌سایت خارجی پر کاربرد در زمینه فریلنسری:

Toptal

Elance

iFreelance

      Craigslist

      Media

Project 4 hire

      Demand

      Freelancer

Envanto

Fiverr

باهم‌آموخته‌های پردیسانه

در این مقاله با 10 نمونه از مشاغل پر متقاضی فریلنسری و مهارت‌های مورد نیازشان آشنا شدیم. آموختیم که دنیای فریلنسری، بسیار گسترده است که به جز برخی ویژگی‌های شغلی، که نیازمند حضور فیزیکی برای انجام کار است، محدودیت دیگری ندارد. در حال حاضر که بسیاری از جوانان و میان‌سالان در جستجوی شغل و یا یافتن مشاغلی با شرایط بهتر هستند، باید خود را آماده و توانمند کنیم تا بتوانیم در این بازار، حرفی برای گفتن داشته باشیم. خبر خوب اینکه این حوزه آن‌قدر وسیع است که می‌توانیم با محوریتِ علاقمندی‌ها و استعدادمان، شغل مورد نظرِ خود را پیدا کنیم.

اگر با مطالعه این مقاله، علاقمند به یادگیری تکنیک‌ها و روش‌های فریلنسری شدید و احساس کردید این شیوه اشتغال، همان شیوۀ دلخواه شما است؛ به شما این نوید را می‎دهیم که دوره آموزشی ویدیویی در «پردیس توسعه انسانی»، در حال تهیه است. با حضور در این دوره شما با الزامات تبدیل شدن به یک فریلنسر توانمند، آشنا می‌شوید. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دکتر معصومه عارف​
تولید کننده محتوی:
دکتر معصومه عارف
پردیس توسعه انسانی
این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌ های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »