عدالت در کلاس درس

پیشرفت تحصیلی

عدالت در کلاس درس، یکی از دغدغه‌های اغلب دانش‌آموزان از اولین سال‌های تحصیل، به‌شمار می‌آد. جالبه بدونین که این موضوع تا وقتی در حال تحصیل حتی در دانشگاه و در دوره دکترای تخصصی هم هستین ادامه داره. انسان‌ها وقتی در اجتماعی هستن، دوست دارن که با اونها با عدالت برخورد بشه. شاید مسئله‌ای به نام عدالت نه فقط در کلاس درس و در مدرسه بلکه حتی در خانواده و بین دو خواهر یا برادر هم به چشم بیاد و مطرح باشه. بنابراین درباره طبیعی بودن بروز مسئله عدالت و دغدغه دانش‌آموزان درباره این موضوع شکی نداریم. حالا در این مقاله بیاین در این‌باره صحبت کنیم که اگه شما هم در همین سال تحصیلی با این مسئله رو به رو شدین و احساس می‌کنین در کلاس و مدرسه با شما به عدالت رفتار نمی‌شه، باید چه کنین و چه رفتاری داشته باشین تا مسئله رو هر چه زودتر حل کنین؟

در کل نگاه ما در ارتباط با این موضوع، پند دادن و نصیحت کردن نیست. ما در «پردیس توسعه انسانی» معتقدیم که برای هر مسئله بشری، به کمک علم و تجربه‌های منطقی و موثر افراد آگاه، می‌شه راه‌حلی پیدا کرد. اگه شما هم در این زمینه نقطه‌نظر یا نکته‌ای دارین حتما با ما در تماس باشین.

بگذار من هم سیب خودم را بچینم!

پیش از مرور موضوعِ عدالت آموزشی در کلاس، بهتر است ابتدا منظور از «عدالت» را با هم مرور کنیم. فرض کنید یکی از آشنایان به شما و برادرتان که 5 سال از شما بزررگتر است اجازه داده است که هر کدام برای خودتان از یک درخت سیب، تعدادی سیب بچینید. درخت بلند است و امکان بالا رفتن از آن را ندارید. دو نردبان وجود دارد که ارتفاع آنها یکسان است در حالی که قد شما از برادرتان خیلی کوتاه‌تر است. در اینجا با شما ناعادلانه رفتار شده است؛ رفتار نابرابر داشته‌اند؛ و یا غیرمنصفانه رفتار کرده‌اند؟

سه واژه در زبان‌های دنیا از جمله در فارسی وجود دارد که با همدیگر اشتراک زیادی دارند: «عدالت»، «برابری»، و «انصاف».

ابتدا این 3 واژه را بررسی و در دنیای مدرسه، مصداق‌های آن را مرور می‌کنیم، سپس سفر خود را به سوی پاسخ به این سوال ادامه می‌دهیم که: در برخورد با مسئله عدالت درکلاس درس باید چه رفتاری داشته باشید که آسیبی متوجه شما نشود؟

مرور اصطلاحات کلیدی

برابری

وقتی منابع موجود را به هر کسی که طالب آن است به‌طور مساوی و بدون در نظر گرفتن میزان نیاز و توانایی آنها بدهیم، با آنها با «برابری» (equality) رفتار کرده‌ایم. همیشه «برابری» معادل انصاف نیست. در شکل زیر مفهوم «برابری» را مشاهده می‌کنید که در آن دو نردبان با ارتفاع برابر به دو نفر داده شده است تا به کمک آن از منابع استفاده کنند.

انصاف

«انصاف» (equity) به معنی تقسیم منابع به صورت برابر بین افراد نیست، بلکه توزیع آن بین افراد بر حسب تفاوت‌هایی است که میان آنها وجود دارد. در یک نمونه، چون به‌طور طبیعی بین زنان و مردان تفاوت وجود دارد، بر اساس «انصاف» باید حمایت متفاوتی نیز از این دو جنس صورت بگیرد تا اطمینان پیدا کنیم که همه انسان‌ها از شرایط برابر برای موفقیت برخوردارند. این تمایز را می‌توان بین افرادی که دارای وضعیت اقتصادی-اجتماعی متفاوتی هستند نیز در نظر گرفت. شکل زیر به ما در فهمیدن مفهوم «انصاف» کمک می‌کند. 

عدالت

«عدالت» (justice)، نوعی «انصافِ پایدار» یا طولانی مدت است. وقتی به صورت طولانی و مستمر در سیستم‌های اداری، اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، «انصاف»، وجود داشته باشد، می‌توانید این نتیجه را بگیرید که در آن «عدالت» وجود دارد: یعنی شما می‌توانید وجود عدالت را در برخورد با هر فردی که در آن سیستم زندگی می‌کند مشاهده و ارزیابی کنید. وقتی در مدرسه‌ای عدالت وجود دارد، سیستم‌ها طوری طراحی شده‌اند و عمل می‌کنند که در طولانی-مدت، همه دانش‌آموزان از دسترسی منصفانه به منابع و امتیازات برخوردارند. شکل زیر به درک مفهوم عدالت کمک می‌کند.

مصداق‌های رفتار غیرعادلانه در کلاس درس

نمونه‌های زیادی را می‌توانیم مثال بزنیم که ممکن است وجود عدالت در کلاس درس را مورد سوال قرار دهد. از جمله مهم‌ترین انواع رفتارهایی که ممکن است در فضای کلاسی رخ دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس کنید که از امتحان خود نمره‌ای که حق شما بوده است را دریافت نکرده‌اید؛
  • احساس کنید فرصت کافی برای پیشرفت و نشان دادن استعدادهایتان به شما داده نمی‌شود؛
  • احساس کنید در شرایط برابر با دیگران، تشویق و پاداش لازم را دریافت نمی‌کنید.

به احتمال زیاد هر یک از شما تجربه‌ای از بی عدالتی را در فضاهای کلاسی و مدرسه‌ای تجربه کرده‌اید. آنچه در اینجا اهمیت دارد نحوه رفتار شما یا چگونگی مواجه شدن شما با این مسئله است.

آیا واقعاً «عدالت» در مورد شما مراعات نشده است؟

وجه مقابل یا متضادِ «عدالت»، ظلم است. نکته چالشی که ذهن شما باید با آن درگیر شود این است که آیا واقعا به شما ظلم شده است یا «احساس» می‌کنید که به شما ظلم شده است؟ در پاسخ به این سوال، عجله نکنید!

اگر دقت کرده باشید در بالا در مصداق‌های بی‌عدالتی ، واژه «احساس» به کار برده شده بود. این کار عامدانه انجام شده بود تا دربارۀ این سوال فکر کنید که؛ “آیا در مورد شما بی‌عدالتی رخ داده بود یا احساس می‌کنید که عدالت در مورد شما مراعات نشده است“؟ برای پاسخ به این سوال، بیایید از دو زاویه به موضوع نگاه کنیم:

زاویه اول. اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، مفهوم عدالت و بی‌عدالتی در خلاء و در سیستم بسته اتفاق نمی‌افتد. ما رفتارهای دیگران را در یک زمینه یا بستر وسیع مانند فضای خانواده، کلاس، مدرسه، یا اجتماع ادراک می‌کنیم. شاید بی‌توجهی پدر به شما در خانه به اندازه رفتار مشابه از سوی معلم در کلاس، آن قدر آزاردهنده نباشد و توسط شما به عنوان بی‌عدالتی احساس نشود. دلیل آن روشن است: چون شما در یک نگاه جامع، به پدر خود اعتماد بیشتری دارید و اعتقاد دارید که نگاه او به فرزندش از روی بی‌غرضی است. به عکس اگر در یک زمینه آموزشی، چنین باور مثبتی را نسبت به معلم نداشته باشید، احساس می‌کنید که بی‌توجهی معلم به شما در کلاس درس، معنی بی‌عدالتی می‌دهد.

زاویه دوم. در مثال بالا، اگر بتوانیم خود را در موضع معلم قرار بدهیم شاید احساس‌مان درباره ناعادلانه بودن رفتار معلم، تغییر کند. وقتی معلم با ما رفتاری دارد که از نگاه ما عادلانه نیست، باید تلاش کنیم تا وارد ذهن او شویم و ببینیم هنگام بروز آن رفتار، چه نکته‌ها و مسایلی در ذهن او گردش داشته است و چه تعداد عوامل پنهان و آشکار، باعث بروز آن رفتار از سوی معلم شده است؟ شاید روزی اگر شما در جایگاه مشابه با معلم قرار بگیرید بهتر بتوانید درک کنید که در هنگام تنظیم ذهن برای بروز یک رفتار اجتماعی که در محیطی با حضور 20 یا 30 دانش‌آموز شکل می‌گیرد، چه پیچیدگی‌هایی وجود دارد و چه تعداد عوامل مستقیم و غیر‌مستقیم نقش دارند؟

با توجه به دو نکته بالا، دوباره رفتارهای دیگران، و از جمله معلم خود که از نگاه شما با عدالت تناسب نداشته است را در ذهن خود مرور کنید. آیا احساس شما تغییری کرده است؟

وضعیت ناخوشایند را در 5 مرحله مدیریت کنید

در وضعیتی که احساس می‌کنید «عدالت» در مورد شما مراعات نشده است چه ‌می‌کنید؟ تجربه‌هایی که در یکی دو هفته اخیر در این مورد داشته‌اید را از نظر بگذرانید. وقتی احساس می‌کنید که مورد بی عدالتی قرار گرفته‌اید چه رفتاری از خود نشان می‌دهید؟ واکنش شما چیست؟ ناراحت می‌شوید و در خود فرو می‌روید یا عصبانی می‌شوید و خشم خود را بیرون می‌ریزید؟

همه ما در برابر رفتار ناعادلانه به یک صورت واکنش نشان نمی‌دهیم. مشکلی نیست! اما همه ما باید بدانیم که هنگام رو به رو شدن با رفتاری که احساس می‌کنیم در آن عدالت در مورد ما مراعات نشده است، چه کنیم.

محیط آموزشی، باید مساعد زندگی و متناسب برای یادگیری و رشد باشد. وجود و شیوع رفتار ناعادلانه بر خلاف هدف‌های تربیت و آموزش است. بنابراین شما به‌عنوان دانش‌آموز باید کمک کنید تا با واکنش صحیح، بروز و شیوع چنین رفتارهایی کنترل شود و کاهش پیدا کند. بی‌تفاوتی شما نسبت به رفتار ناعادلانه، به شکلی که احساس کرده‌اید، به چنان رفتاری دامن می‌زند و این به صلاح و خیر شما و سایر دانش‌آموزان نیست.

وضعیتی که در آن معلم با شما رفتاری داشته است که آن را نشانه عدالت نمی‌دانید، برای هیچ دانش‌آموزی خوشایند نیست. بروز واکنش‌های مختلف در چنین وضعیتی طبیعی است؛ اما توصیه می‌کنیم در تصمیمی که در واکنش به آن، از خود نشان می‌دهید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. رفتار غیرعادلانه معلم را با دقت مرور کنید و به این سوالات فکر کنید: آیا در گذشته نمونه مشابهی از آن را دیده بودید؟ آیا گمان می‌کنید آن رفتار عامدانه بوده است؟ آیا فکر می‌کنید در آینده تکرار خواهد شد؟ آیا نمونه آن رفتارِ معلم را، در مورد سایر همکلاسی‌های خود نیز مشاهده کرده‌اید؟
  2. صبور باشید؛ تأمل کنید؛ و بلافاصله واکنش نشان ندهید: از امروز تا فردا راه زیادی نیست اما صبوری شما، پاداش خواهد داشت چون تصمیم در مورد نوع واکنش به رفتار غیرعادلانه را به تصمیم بهتری تبدیل خواهد کرد. رفتار معلم را با جزییات در نظر داشته باشید و تحلیل کنید و با پدر، مادر یا یکی از افراد دارای تجربه و سن بیشتر در میان بگذارید و نظر آنها را نیز بخواهید.
  3. کمی تردید کنید و از خود بپرسید: “آیا واقعاً معلم با من با بی‌عدالتی رفتار کرده است“؟ فراموش نکنید که شاید از نگاه دیگران یا خود معلم، رفتار او با شما «غیرعادلانه» نبوده است زیرا «احساس» هر انسانی همیشه با آنچه در واقع اتفاق افتاده است انطباق ندارد. در نظر داشته باشید که ساخت ذهنی انسان‌ها در طول زمان و در نتیجه تجربه‌های گوناگون شکل می‌گیرد؛ این تجربه‌ها ممکن است از ما انسان خوش‌بین یا بدبینی ساخته باشد. آیا اگر دوباره با «خوش‌بینی» به موقعیت نگاه کنید، به همان نتیجه قبلی می‌رسید؟
  4. وقتی زمینه بروز رفتار از سوی معلم را به دقت ارزیابی کرده‌اید؛ با افراد باتجربه که دوست شما هستند، مشورت کرده‌اید؛ و درباره احتمال خطای ذهن در قضاوت درباره رفتار معلم، تامل داشته‌اید؛ و با وجود این 3 اقدام ضروری، باز هم تصور می‌کنید که رفتار معلم با شما از روی عدالت نبوده است، از معلم وقت بگیرید و از او بخواهید که برای کار مهم و حساسی چند دقیقه برای شما وقت بگذارد تا با او به تنهایی صحبت کنید. وقتی زمان ملاقات فرارسید، بدون قضاوت قبلی و با در نظر گرفتن این احتمال که شاید دچار خطا در برداشت شده‌اید، مسئله را برای او شرح دهید و احساس خود را بی‌پرده و با صراحت، اما ضمنِ حفظ ادب و احترام، با او در میان بگذارید و از او بخواهید که برای آرامش شما، درباره دلیل رفتار خود، به شما توضیح بدهد. هر معلمی در هر جای دنیا که باشد وظیفه دارد برای آرام کردن ذهن دانش‌آموزِ خود، به او کمک کند. یک ذهن پریشان و ناآرام، نمی‌تواند یادگیرنده خوبی باشد.
  5. وقتی صحبت‌های معلم را شنیدید و از توضیحات او راضی شدید، تشکر کنید و از وقتی که در اختیار شما گذاشته است به‌عنوان پاداش و هدیه او به شما یاد کنید. اگر از توضیحات معلم راضی نشدید، این نتیجه را با احترام و آرامش به او بگویید و از وی بخواهید تا شما را راهنمایی کند. اگر معلم همان گفتگو را کافی دانست، انتخاب‌های متعددی پیش روی شما قرار دارد. برای مثال می‌توانید بعد از یکی دو هفته مجددا این چرخه را تکرار کنید! اگر این کار باعث ناراحتی معلم می‌شود، بهتر است به انتخاب‌های دیگر فکر کنید؛ دوباره تامل کنید و اگر همچنان، رفتار گذشته را ناعادلانه و غیر قابل هضم می‌دانید، با پدر و مادر خود و یا مشاور مدرسه مشورت کنید.

با‌هم‌آموخته‌های پردیسانه

  1. نگه داشتن حرمت و حفظ شأن و جایگاه معلم به ما و اطرافیان ما کمک می‌کند که در جامعه بهتری زندگی کنیم. نکته‌هایی که در بالا گفته شد را با تاکید بر این ضابطه انجام دهید.
  2. اگر رفتار ناعادلانه‌ای که احساس کرده‌اید را به حال خود رها کنید، هم به معلمی که آن رفتار از او سر زده است ظلم کرده‌اید و هم به خودتان. به او ظلم کرده‌اید چون ممکن است آن رفتار که ناآگاهانه و بی‌قصد و غرض از وی سر زده باشد، در آینده نیز از او مشاهده شود و باعث رنجش دیگران و پایین آمدن جایگاه معلم در نزد دانش‌آموزان شود. علاوه بر این با بی‌توجهی به وضعیت ناخوشایند، به خودتان هم ظلم کرده‌اید چون احساسِ مراعات نشدنِ عدالت، در مورد شما، گاهی تا سال‌ها از ذهن‌تان خارج نخواهد شد و روان شما را خواهد آزرد.

بار دیگر از شما دعوت می‌کنیم که اگر درباره این مقاله و نکته‌هایی که گفته شد تجربه یا پیشنهادهایی دارید، با ما تماس بگیرید.

دکتر محمدرضا آهنچیان
تولید کننده محتوی:
دکتر محمدرضا آهنچیان
پردیس توسعه انسانی
این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌ های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »