شایستگی در مدیریت: مدل‌های شایستگی (بخش دوم)

شایستگی در مدیریت

در بخش اول این درس، مفهوم شایستگی (competency) را با هم مرور، و برداشت و تعریف­های مختلفی که از این اصطلاح پر کاربرد می­شود را با نگاهی کوتاه اما جامع به مفهوم شایستگی، معرفی کردیم. برای مدیران منابع انسانی، «شایستگی»، مفهومی کلیدی و با اهمیت است که دارای کاربردهای زیادی، از مرحله کارمندیابی، تا انتخاب، تا به کار گماری، آموزش و بهسازی، جبران خدمت، و ارزشیابی عملکرد دارد. اهمیت مفهوم شایستگی به قدری است که سازمان بین المللی استاندارد در سال 2019 در تازه ترین نسخه ISO10015 که در راستای تحقق افزایش کیفیت آموزش به نگارش در آمده است، به جای عبارت «آموزش» از مفهوم  «شایستگی» استفاده کرده است. «پردیس توسعه انسانی»، این درس را برای جامعۀ مخاطب دانشجویان، مدیران، و کارشناسان بخش مدیریت منابع انسانی سازمان‌ها تهیه کرده است.

کاربردهای شایستگی

با جمع بندی تعریف شایستگی در بخش اول این درس، این سوال مطرح می‌شود که دلیل محبوبیت بالای «شایستگی» در ادبیات مدیریت منابع انسانی چیست؟ یکی از شرکت‌های مشاوره بین المللی در حوزه منابع انسانی و توسعه رهبری، پاسخ این سوال را با بر شمردن کاربردهای زیر برای شایستگی، ارایه می‌‌دهد:

    1.تصاحب استعدادها:

تحقیقات بیانگر آن است، شرکت‌هایی که از شایستگی‌ها استفاده می‌کنند به احتمال زیاد فرآیندهای کارمندیابی خود را در هنگام پر کردن سمت‌های کلیدی، سریع‌تر و موثرتر طی می‌کنند. به ویژه زمانی که شایستگی‌های حیاتی کسب ‌وکار و شغل فرد در مصاحبه‌های شایستگی-محور مورد ارزیابی‌ قرار می‌گیرند؛ دو نتیجه مهم رخ می‌دهد: 1) استعدادهای وارد شده به سازمان برای برآوردن نیازهای کسب ‌وکار بهتر و موثرتر آماده می‌شوند؛ و 2) زمان انطباق فرد با شغل و سازمان کاهش می‌یابد.

  2. یادگیری و توسعه:

شایستگی‌ها، چارچوبی فراهم می‌آورند که افراد می‌توانند بر اساس آن برنامه‌های توسعه ایجاد کنند و مدیران می‌توانند به کارکنان خود بازخورد ارائه دهند. در سطح سازمانی، زمانی که رفتارها و مهارت‌های خاص به وضوح شناسایی و به اشتراک گذاشته شود، توسعه می‌تواند به طور مؤثرتری برنامه‌ریزی و اجرا شود.

 3. مدیریت جانشین پروری:

شایستگی‌ها، استانداردهایی ارایه می‌دهند که می‌توان به‌واسطه آن‌ها افراد را در سراسر سازمان ارزیابی کرد و با خروجی‌ای که از ارزیابی به‌دست می‌آید، می‌توان شکاف‌ استعداد را قبل از اینکه کمبود‌ها در سازمان خود را نشان دهد و تأثیر منفی بر نتایج کسب‌ و کار بگذارد، مشخص کرد.

  4. مدیریت عملکرد:

با به‌کارگیری شایستگی‌ها، مدیران و کارکنان، زبان مشترکی دربارۀ چگونگیِ بیانِ برنامه‌های عملکردی به‌دست می‌آورند. بدون وجود شایستگی‌ها، راهنمایی‌های رفتاری مغفول می‌ماند و تمایل برای ارایه برنامه‌های عملکردی‌ای که به‌شدت بر نتایج/اهداف تکیه می‌کنند، افزایش می‌یابد. به بیان دیگر، شایستگی‌ها به توسعه برنامه‌های عملکردی کمک می‌کنند تا منابع انسانی، رفتارهای خاصی که برای دستیابی به نتایج باید از خود نشان دهند را درک کنند. به علاوه، چارچوب شایستگی در ارزیابی همکاران و ارایه بازخورد در طول چرخه عملکرد، مفید است.

  5.برنامه‌ریزی شغلی:

با شناسایی و انتقال شایستگی‌های حیاتی مرتبط با موفقیت در سطح شغلی، سازمان‌ها می‌توانند سیستم‌های برنامه‌ریزی شغلی استراتژیک‌تری ایجاد کنند. با کمک شایستگی‌ها، مدیران می‌توانند به کارکنان خود کمک کنند تا برای توسعه متمرکز بر آینده مسیرهای شغلی را شناسایی کنند که برای حرکت بعدی در مسیر شغلی، آن‌ها را بهتر آماده می‌کند

  6. فرهنگ:

شایستگی‌ها به ملموس ساختن ارزش‌های سازمان کمک می‌کنند. به‌عنوان مثال، یک سازمان ممکن است تمایل به ایجاد فرهنگ نوآوری داشته باشد. با این حال، نوآوری به‌عنوان یک ارزش تا حدودی مبهم است مگر اینکه بتوانید رفتارها یا مهارت‌های ضروری برای نوآوری را شناسایی کنید. مدیران باید رفتارهای متناسب با فرهنگ مورد نظر را تقویت کنند و افرادی را در سازمان استخدام کنند که دارای مهارت‌ها و انگیزه‌های متناسب با فرهنگ باشند.

الگوها و مدل‌های شایستگی

مدل‌های شایستگی مشخص می‌کنند که عملکرد موفق در سازمان برای هر شغلِ منحصربه‌فرد، باید چگونه باشد. به بیان دیگر، مدل شایستگی، مهارت‌ها، دانش و الزامات رفتاری خاصی را تعیین می‌کند که فرد را قادر می‌سازد تا کار خود را با موفقیت انجام دهد. به علاوه، طراحی مدل‌های شایستگی به همراستایی شایستگی‌ها با استراتژی‌های سازمان، تعریف دانش، مهارت‌ها و توانایی‌های لازم در یک شغل، جذب و استخدام کارآمدتر داوطلبان استخدام، شناسایی نقاط قوت و ضعف و شناسایی نیازهای آموزشی کارکنان، کمک شایان توجهی کرده است و این امر باعث شده است که خیل عظیمی از شرکت‌های تراز اول دنیا، پس از تعریف و مدل سازی شایستگی‌های خود، عملکرد سازمانی بالاتری را تجربه کنند؛ به‌طوری که از بین 500 مدیر ارشدی که در نظرسنجی انجمن مدیریت منابع انسانی امریکا (SHRM) شرکت کرده‌اند، 93 درصد اعتقاد داشتند وجود مدل شایستگی در موفقیت عملکرد سازمان‌شان نقش ویژه‌ای داشته ‌است. براي اين كه يك سازمان، رويكرد مبتني بر شايستگي را نسبت به منابع انساني اجرا كند، بايد شايستگی‌ها تعيين شوند و مدلي توسعه پيدا كند كه اين شايستگی‌ها را توصيف كند. به‌طور متوسط شركت‌های امریکایی، هر سال 100 ميليون دلار بر روي توسعه، اجرا و اصلاح مدل‌هاي شايستگي هزینه مي‌كنند. در تحقيقي كه بر روی 292 عضو گروه الگوبرداري منابع انساني انجام شد، مشخص گردید كه:

 الف) 75 درصد سازمان‌ها در گزينش، ارتقا، آموزش و بالندگي نیروی‌های انسانی، از شايستگی‌ها استفاده مي‌كردند.

 ب) 65 درصد سازمان‌ها در مديريت عملكرد از شايستگی‌ها استفاده می‌كردند.

پ) بسياري از سازمان‌ها در برنامه‌ريزي موفقيت و كار-راهه شغلي از شايستگی‌ها استفاده می‌كردند.

گام‌های اجرایی طراحی مدل شایستگی

به‌منظور طراحی و دستیابی به مدل‌های شایستگی، می‌بایست گام‌های اجرایی زیر طی شود:

گام اول: مطالعه ادبیات تخصصی حوزه شایستگی

در این گام به منظور آشنایی هر چه بیشتر با مفاهیم و مدل‌های شایستگی شرکت‌های بزرگ و برتر دنیا و همچنین مدل‌های شایستگی شرکت‌های موفق حاضر در صنعت بررسی، جستجو کنید و مطالعات لازم را انجام دهید.

گام دوم: مرور اسناد استراتژیک، فرآیندها، شرح وظایف واحدها و اسناد شرح مشاغل سازمان

در گام دوم، اسناد استراتژیک، فرآیندها، شرح وظایف واحدها و اسناد شرح مشاغل سازمان را بررسی و مرور کنید تا ضمن آشنایی با آن‌ها، شایستگی‌های کلیدی منعکس شده در موارد بالا را بررسی و شناسایی نمایید.

گام سوم: گردآوری و تحلیل داده‌ها

در ادامه، جمع آوری داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز با بهره‌گیری از روش‌ها و ابزارهایی مانند پرسشنامه و مصاحبه و سپس تحلیل  داده‌ها و اطلاعات می‌تواند شایستگی‌های لازم برای شکل‌گیری مدل شایستگی را فراهم آورد. بهتر است در این گام، داده‌ها از مدیران، رؤسا، و کارکنان با عملکرد بالا جمع آوری کنید تا مهارت‌ها و رفتارهای کلیدی که برای ایفای وظایف شغلی لازم هستند، احصا گردند و در مدل شایستگی منعکس شوند.

گام چهارم: اعتباریابی، اصلاح و ارائه مدل نهایی

در این گام، پس از شناسایی و تهیه فهرستِ شایستگی‌ها و رفت و برگشت با افرادی که در ارایه داده‌ها و اطلاعات دخیل بوده‌اند، نظرات آن‌ها را اعمال؛ فهرستِ نهایی شایستگی‌ها را تنظیم، و مدل نهایی شایستگی را ارایه دهید.

 

توجه داشته باشید که به‌منظور اعتبار بخشیدن به فهرستِ شایستگی‌های احصا شده و مدل نهایی شایستگی، در تمامی مراحل گردآوری، تحلیل، و اصلاح، از نظرات پنل خبرگی که جمعی از مدیران و رؤسای سازمان آن را تشکیل می‌دهند، استفاده کنید.

تفاوت شرح شغل و مدل شایستگی

به عنوان آخرین سرفصل این درس، در اینجا در نظر داشته باشید که شرح شغل و مدل شایستگی تقریباً شبیه هم هستند زیرا هر دو مواردی که یک کارمند باید در یک شغل انجام دهد را توصیف می‌کنند. پس تفاوت آن‌ها در چیست؟ تفاوت این است که شرح شغل خلاصه‌ای کلی از مهارت‌های مورد نیاز برای یک شغل ارایه می‌دهد، در حالی که مدل شایستگی رفتارهای خاصی را ارایه می‌دهد که یک کارمند باید در محل کار، برای حصولِ موفقیت، انجام دهد.

باهم‌­آموخته‌­های پردیسانه

شایستگی یک مفهوم عام دارد، اما شما به‌عنوان مدیر منابع انسانی می‌توانید برای شرکت خود، با الهام از تعریف کلی، مفهوم خاص مورد نظر خود را داشته باشید؛

کاربردهای شایستگی را مرور کنید و از میان آن‌ها، اولویت کاربرد در شرکت خود را تعیین کنید؛

درباره تنظیم یا ویرایش مدل شایستگی خاص شرکت خود، اقدام کنید؛

به منظور تنظیم مدل شایستگی، گام‌هایی پیشنهاد شد که بر اساس آن‌ها، اولین نسخه‌ مدل شایستگی شرکت‌تان را طراحی و در صورت لزوم با متخصصان پردیس توسعه انسانی، مشورت کنید.

منابع:

Antiushko, D., Gordopolov, V., & Husarevych, N. ISO 10015: 2019: Innovations in Personnel Competence Management.‏

Tefft, M., & Hanson, E. (2015). Competency management at its most competent. Development Dimensions International, Inc. Retrieved from https://media. ddiworld. com/articles/competency-management-at-its-most-competent_ article_ddi. pd f.‏

Vitello, S., Greatorex, J., & Shaw, S. (2021). What Is Competence? A Shared Interpretation of Competence to Support Teaching, Learning and Assessment. Research Report. Cambridge University Press & Assessment.‏

دکتر امیر شجاعیان
تولید کننده محتوی:
دکتر امیر شجاعیان
پردیس توسعه انسانی
این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌ های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »