روش تحقیق کیفی - آمیخته یا ترکیبی (بخش اول)

تحقیق-آمیخته-ترکیبی-1536x973_8119

دانستن روش تحقیق، مثل یک همراه خوب و صمیمی در زندگی، جزو یاورانِ همیشه همراه و قابل اعتماد ما است. بیایید از زاویه دیگری به ارزش و اهمیت این موضوع نگاه کنیم.

“به تجربه دیگران اعتماد کن! در مسیر زندگی وقتی با مشکلی رو به رو شوی که بخواهی با اطمینان آن را بررسی و با اعتماد به درست بودن نتیجه، مشکل را حل کنی، روش تحقیق در کنار تو است”. اگر این نکته پندآموز را از معلم یا استادتان شنیده باشید واکنش شما چیست؟ آیا گمان می­کنید که این یک شعار و بزرگ نمایی است؟

هر قضاوتی درباره توصیه بالا داشته باشید، باید بپذیرید که تا پایان عمر بزنگاه ­های زیادی در زندگی­ تان وجود خواهد داشت که غلبه بر آنها یا حل مشکلات مرتبط با آن، نیازمند اطلاعات و دانش است. به هر دلیلی، همیشه دیگران نیستند که به کمک­تان می ­آیند: این نکته را در این مقاله از من بشنوید که: “در زندگی بارها پیش خواهد آمد که شما، تنها کسی هستید که برای کمک به خودتان باقی مانده است“! این یک جمله قصار یا شعار جذاب نیست بلکه واقعیتی است که با افزایش سن و بالا رفتن تجربه­ های زندگی به آن خواهید رسید. دانستن روش تحقیق و اجزای آن، دستیار همیشگی شما در خلق دانش مورد نیاز و حل مسئله­ های شغلی و شخصی زندگی است.

     این مقاله بیشتر از همه می­ تواند مورد استفاده گروه زیر باشد:
  • دانشجویان
  • کارکنان

«روش تحقیق» یک درس نیست

«روش تحقیق» یکی از درس ­های اصلی در تمام رشته ­های علوم اجتماعی، علوم انسانی، و برخی از شاخه ­های علوم پزشکی است که همه دانشجویان باید آن را بگذرانند. دانشجویان به دلایل مختلف ممکن است در ضمن گذراندن درس و دوره تحصیل، یا پس از پایان تحصیل، متوجه شوند که با روش تحقیق به ­طور کلی و یا با یکی از روش­های آن، به طور خاص، به قدر کافی آشنا نیستند. به عنوان استاد دانشگاه، بارها و بارها با افرادی مواجه شده ­ام که از این موضوع گلایه داشته ­اند و از من مشورت خواسته ­اند تا خلاء یادگیری خود را در روش تحقیق برطرف کنند. شاید امروز، طی دوره دانشجویی، شنیدن این نکته برایتان کمی تعجب آور باشد اما اگر شما هم در آینده:

  • در موقعیتی قرار بگیرید که خواسته باشید پاسخ مطمئنی برای مسایل ذهنی خود پیدا کنید؛
  • کارمندی باشید که رییس ­تان از شما خواسته است، یک پروژه مطالعاتی مرتبط با حرفه و کارتان را با روش علمی انجام دهید و گزارش تحقیق را در زمان معینی به وی ارایه دهید؛
  • در حال آماده شدن برای طراحی پایان نامه کارشناسی ارشد یا رساله دکتری تخصصی خود باشید؛
  • خود را برای شرکت در کنکور یا مصاحبه­ های ورودی مقطع دکتری تخصصی (D) آماده می­ کنید؛ و یا
  • در صدد اعزام به خارج از کشور برای تحصیل و کار هستید؛

درخواهید یافت که، «روش تحقیق»، برای انسان­ های امروزی، که خواهان بنا کردنِ راه مطمئنی برای موفقیت­ های فردای خود هستند، «بیش از یک درس» است.

روش تحقیق و تفاوت آن با روش­ شناسی تحقیق چیست؟

ممکن است از «روش تحقیق» معانی متفاوتی در نظر داشته باشید، در اینجا منظور از «روش تحقیق»، یک فرآیند نظام­مند برای یافتن پاسخ به پرسشی نظری یا راه ­حل یک مسئله است. در هر یک از دو حالت، می ­دانیم که روش تحقیق، روش شناخت جهان و بخش ­هایی از آن است که ما در آن بخش، تحصیل، مطالعه، و تأمل می­ کنیم.

روش ­های تحقیق به صورت ­های مختلف طبقه­ بندی شده است که یکی از رایج ­ترین آنها بر اساس «رویکرد»های پژوهشی است. معروف ­ترین طبقه ­بندی از این رویکردها شامل 3 طبقه زیر است:

  • رویکردهای تحقیق کمی؛
  • رویکردهای تحقیق کیفی؛
  • رویکردهای تحقیق آمیخته.

یکی از عوامل موفقیت در رسیدن به نتیجه مورد انتظار از پژوهش، آشنایی با پارادایم ­ها، رویکردها، و روش­ های پژوهش است. پژوهشگر باید بر اساس ماهیت مسئله و هدف پژوهش، متناسب ­ترین آنها را برگزیند. انتخاب روش تحقیق متناسب با مسئله پژوهش، نیازمند آشنایی شما با «روش ­شناسی پژوهش» است که بر مفهوم اصطلاحات کلیدی مانند پاردایم و رویکردهای پژوهش، روشنی می­­ افکند. هدف این درس، به ما اجازه ورود و گسترشِ ارایۀ اطلاعات درباره روش ­شناسی را نمی­ دهد. برای آگاهی بیشتر درباره این موضوع، می ­توانید اینجا کلیک کنید.

رویکرد تحقیق آمیخته یا ترکیبی چیست؟

پژوهش آمیخته در اردوگاه پژوهش ­هایی قرار دارد که پاردایم آن را در اصطلاح، « پراگماتیستی» می­ گویند. در پارادایم پراگماتیستی به محقق اجازه داده می­  شود تا برای حل مسئله خود، بهترین ترکیب از میان روش­های پژوهش، که «متناسبِ» مسئله ­اش باشد را انتخاب کند. «متناسب» یعنی با قابلیت اعتماد بیشتری، بتواند برای حل مسئله تحقیق، کاربرد داشته باشد. پژوهشگر در این انتخاب، لازم نیست مانند رویکردهای کمّی یا کیفی به یک پاردایم خاص، تن بدهد، بلکه با این باور که آنچه اصالت دارد، «عمل» و «نتیجه» است، خود را از مناقشات نظری رها می­ کند و با ترکیبی از روش­ ها، به دنبال حل مسئله می­ رود.

رویکرد پژوهش آمیخته یا ترکیبی، ویژگی­ های منحصر به ­فردی دارد که برخی از مهم ­ترین آنها عبارتند از:

  • از پارادایم پراگماتسیتی پیروی می­ کند؛
  • به هیچ نظامی از حقیقت معتقد نیست؛
  • دنیا را امر مطلق نمی­ بینند؛
  • پژوهشگر در این رویکرد، قدرت انتخاب بالایی دارد؛ و
  • حقیقت را چیزی می­داند که در زمان مشخص معنی و اثر دارد.

روش تشخیص متناسب بودن رویکرد آمیخته برای حل مسئله تحقیق

 پژوهشگر در رویکرد تحقیق آمیخته، خود را به يک روش محدود نمی­ کند، بلکه مجاز است در مراحل مختلف پژوهش، بسته به نیازي که براي پاسخگويی به پرسش ­هاي تحقیق خود دارد، از روش ­هاي مختلف استفاده کند. در رويکرد «آمیخته» (Mixed) يافته­ ها به جاي اینکه بر آمده از يک رويکرد، (کمّی یا کیفی) باشد، حاصل ترکیب این دو رويکرد است. در برخی از مسایل پیچیده، محقق به شواهد و اطلاعات بیشتری برای شناخت همه ­جانبه مسئله تحقیق و رسیدن به پاسخ، نیاز دارد. شما می­دانید که هر یک از رویکردهای تحقیق کمّی و کیفی، دارای امتیازات ویژه ­ای برای پاسخگویی به سوالات خاصی هستند. روش­های مورد استفاده در رویکردهای کمّی و کیفی «اختصاصی» همان رویکردها هستند زیرا بر پارادایم ­های کاملاً متمایز از همدیگر استوار شده ­اند. «اختصاصی بودن» روش­های کمّی و کیفی، در تشبیه مانند این است که برای باز کردن مهره و پیچ خاص، آچار مخصوصی لازم است. این ویژگی، اغلب یک امتیاز محسوب می­ شود اما در برخی مسایل پیچیده، امتیاز خود را از دست می­ دهد و تبدیل به محدودیت می­شود، زیرا اختصاصی بودن، می­ تواند هر مسئله­ای با هر میزان پیچیدگی را فقط با استفاده از داده ­های کمّی «یا» اطلاعات کیفی، بررسی کند، در حالی که برای حل پاره ­ای از مسایل پیچیده، نه داده­ های کمّی و نه اطلاعات کیفی، به تنهایی نمی­توانند پاسخگو باشند.

ترکیب بهینه و متناسب استفاده از روش­ های تحقیق در دو رویکرد کمّی و کیفی را محقق تشخیص می ­دهد؛ در حالی ­که مبنای تصمیم ­گیری محقق، ماهیت مسئله و تشخیص او درباره بهترین ترکیب برای غلبه بر پیچیدگی مسئله است. برای بالا بردن احتمال رسیدن به تشخیص معتبر، پژوهشگر بايد با پارادایم ­ها و رویکردها آشنا باشد و ضرورت استفاده از تحقیق کمّی و کیفی را بداند. او باید توضیح دهد که با کدامیک از طرح­های تحقیقِ رویکردِ آمیخته کار خواهد کرد. شاید شناخت پارادایم ­ها و رویکردهای پژوهش کار ساده ­ای نباشد و به زمان طولانی نیاز داشته باشد؛ به همین دلیل در اینجا از طریق «پردیس توسعه انسانی»، راه میان­برِ نوآورانه­ ای را معرفی می­ کنیم که در زمان کوتاه یاری رسان خواهد بود.

چارت جریانی زیر (فلوچارت) روش تشخیصِ متناسب بودنِ رویکرد آمیخته برای حل مسئله تحقیق را ساده ­ترین وجه به شما معرفی می­ کند:

مرور توصیفی فلوچارت

  1. مسئله تحقیق خود را با دقت بنویسید و چند بار بخوانید؛
  2. هدف­ها و سوال­های پژوهش­تان را ببینید و از انطباق آن با مسئله تحقیق­تان اطمینان حاصل کنید؛
  3. ببینید که آیا سوال(­های) تحقیق را می ­توانید فقط با استفاده از یکی از روش­ های رویکرد کمّی پاسخ دهید؟

اگر پاسخ شما مثبت است؛

  1. ادامه ندهید و به نکته بعدی نروید. به منابع علمی و معتبر تحقیق مراجعه و روش کمّی متناسب را انتخاب کنید و با مشورت استاد راهنمای خود، طرح تحقیق­تان را آماده نمایید.

اگر پاسخ شما به سوال 3 منفی است؛

  1. ببینید که آیا سوال(­های) تحقیق را می­ توانید فقط با استفاده از یکی از روش­های رویکرد کیفی پاسخ دهید؟

اگر پاسخ­تان مثبت است؛

  1. ادامه ندهید. به منابع علمی و معتبر تحقیق مراجعه و روش کیفی متناسب را انتخاب کنید و با مشورت استاد راهنمای خود، طرح تحقیق­تان را آماده کنید.

اگر پاسخ شما به سوال 5 منفی است:

  1. متناسب با سوال(های) تحقیق خود، یکی از طرح­های رویکرد آمیخته که در ادامه معرفی شده است را انتخاب و با مشورت استاد راهنما، طرح تحقیق­تان را آماده کنید.

در همین جا لازم است توضیح دهم و یادآوری کنم که پژوهش آمیخته، با پژوهش چند روشی تفاوت دارد.

تفاوت رویکرد آمیخته با پژوهش چند-روشی. در رویکرد آمیخته شما به دلیلی که در بالا گفته شد، تشخیص می­دهید که باید از روش یا روش­های تحقیق در دو رویکرد کمّی و کیفی به طور همزمان برای حل مسئله و پاسخ به سوالات پژوهش استفاده کنید. در پژوهش چند-روشی، شما در یکی از رویکرد کمّی یا رویکرد کیفی، بیش از یک روش را برای پاسخ به سوال پژوهش خود انتخاب می ­کنید.

امتیازات و محدودیت­ های رویکرد تحقیق آمیخته

مانند هر رویکرد دیگری، رویکرد تحقیق آمیخته نیز دارای امتیازات و محدودیت­ هایی است که هنگام تصمیم ­گیری درباره انتخاب رویکرد و روش، باید به آنها خوب و دقیق نگاه کنید و با آگاهی کامل تصمیم بگیرید.

امتیازات

  • امکان بهره­ مندی از نقاط قوت رو­ش­های کمّی و کیفی را فراهم می­  کند؛
  • محدودیت­ های روش ­های کمّی و کیفی را ندارد؛
  • پژوهشگر مجاز است از تمام ابزارهای قابل استفاده در روش­های پژوهش کمّی و کیفی برای جمع­آوری و تحلیل داده ­ها و اطلاعات استفاده کند؛
  • به مسئله­ های پیچیده پژوهش به­ صورت کامل پاسخ می ­دهد .

محدودیت­ ها

  • نیاز به تخصص و تسلط بیشتر پژوهشگر بر روش­ شناسی و روش تحقیق دارد؛
  • به زمان، امکانات، و صرفِ انرژی بیشتری نیاز دارد.

  ادامه این درس را در سایت پردیس توسعه منابع انسانی تعقیب کنید. در بخش دوم درباره انواع طرح­ های تحقیق آمیخته، مراحل طراحی و اجرای تحقیق آمیخته، و روش تهیه پروپوزال تحقیق آمیخته، مطالب کلیدی و تازه ­ای معرفی شده است.

       چند پرسش برای مرور آموخته ­های این درس:
  • آشنایی با روش­ شناسی تحقیق از چه طریق ممکن است؟
  • منظور از رویکرد پراگماتیستی در تحقیق چیست؟
  • چرا و در چه مواردی می­ توان از رویکرد تحقیق آمیخته یا ترکیبی استفاده کرد؟
  • تفاوت رویکرد آمیخته با چند-روشی در پژوهش چیست؟
 

منــابع:

  • ابراهیمی نیا, ع. (1398). چند و چون روش تحقیق آمیخته. تهران: سومین همایش روانشناسی و تعلیم و تربیت و سبک زندگ
  • بازرگان, ع. (1401). مقدمه ای بر روش های تحقیق کیفی و آمیخته رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: نشر دیدار.
  • دهکردی مبینی, ع. (1390). معرفی طرح ­ها و مدل­ ها در روش آمیخته. نشریه راهبرد. شماره 60. صص. 234-217.
  • شريفيان, ف. (1387). چيستي، خاستگاه ­ها و مباني نظري پژوهش ترکيبي. پژوهش ­هاي تربيتي و روانشناختي. شماره پیاپی 9. صص. 108-81.
  • علی­پور, د. (1401). آموزش روش تحقیق ترکیبی (آمیخته). بازیابی در تاریخ 27/10/1401 از: https://www.aparat.com/v/IXyST/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4_%D8%B1%D9%88%D8%B4_%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82_%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D8%A8%DB%8C_%28%D8%A2%D9%85%DB%8C%D8%AE%D8%AA%D9%87%29
  • کرسول، ر (1398). روش های تحقیق ترکیبی (کمی _کیفی). ترجمه ذاکری مقدم. تهران: نشر حیدری.
دکتر محمدرضا آهنچیان
تولید کننده محتوی:
دکتر محمدرضا آهنچیان
پردیس توسعه انسانی
این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌ های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »