روش تحقیق پیمایشی (Survey research)

روش تحقیق پیمایشی

دانشجویان دوره کارشناسی، با روش‌های تحقیق، آشنایی نسبی دارند اما گاهی در بازخوانی هر روش، و به ویژه در کاربرد آن مشکلاتی دارند. اگر آنها خواسته باشند ادامه تحصیل دهند یا پس از دریافت مدرک کارشناسی، به کاری مشغول شوند، در هر دو وضعیت، دانستن روش تحقیق، یکی از ابزارهای همیشگیِ مورد نیازِ آنها برای موفقیت محسوب می‌شود.

«پردیس توسعه انسانی» با درکِ این مشکلِ رایج، در کنار شما است تا روش‌های پرکاربردِ تحقیق کمّی و کیفی را از زاویه‌‎ای جدید و با رویکرد کاربردی معرفی کند. برای دانشجویان، در پاسخ به سوالات تحقیقی‌شان، انواع روش‌ها وجود دارد. انتخاب روش تحقیقِ متناسب، به عوامل متعددی از جمله هدف تحقیق؛ نوع سؤالات تحقیقی که باید به آنها پاسخ داده شود؛ ابزاری که در اختیار دارند؛ و در دسترس بودن منابع، بستگی دارد. هدف این مقاله، آموزشِ تحقیق پیمایشی به‌عنوان یکی از روش‌های انجام تحقیق است تا شما بتوانید نکات اصلی درباره این روش تحقیق را مرور، و در صورت لزوم طراحی و اجرا کنید.

در صورت تمایل می‌توانید، با جستجوی واژه تحقیق در سایت پردیس، به تعداد بیشتری از درس‌های روش تحقیق دست پیدا کنید. عضویت در سایت، رایگان، و امکان استفاده از تمام-متنِ مقالات برای شما وجود دارد. در اینجا، روش تحقیق پیمایشی به زبان ساده و کاربردی ارایه شده است.

چرا تحقیق پیمایشی؟

دانشجویان در کلاس‌های روش‌های تحقیق من اغلب احساس می‌کنند که پیمایش را به خوبی می‌شناسند، زیرا به جز فراوانیِ کاربرد در زمینه‌های دانشگاهی، «پیمایش»، بخشی از زندگی ما در دنیای امروز است. هرچند با پیمایش آشنا هستید اما جزییاتی وجود دارد که طراحی پیمایش را، نیازمندِ برنامه‌ریزی سنجیده، و دقت کافی در اجرا می‌سازد. همانطور که در این درس خواهیم آموخت، انتخاب تحقیق پیمایشی مزایای زیادی دارد.

چرا تحقیق پیمایشی را انجام می‌دهیم؟ تحقیق پیمایشی یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایِ «اندازه‌گیریِ وضعیتِ موجود»، در تحقیقات اجتماعیِ کاربردی است. تحقیق پیمایشی، هر نوع اندازه‌گیری است که شامل پرسیدنِ سوال از پاسخ‌دهندگان، دربارۀ موضوع معینی می‌شود. یک پیمایش می‌تواند طیف گسترده‌ای از فرم‌های بازخورد کوتاهِ کاغذ-مدادی، تا مصاحبه‌های انفرادی و پنل‌های تخصصی را شامل شود، اما اغلب، ابزار مورد استفاده در پیمایش، پرسشنامه است.

تحقیق پیمایشی چیست؟

از میان تعاریف زیادی که از تحقیق پیمایشی شده است، تعریف زیر را برای شما انتخاب و معرفی می‌کنم زیرا اعتقاد دارم به کامل‌ترین وجه، اما ساده و کوتاه‌ترین صورت، آن را تعریف کرده است:

جمع‌آوری داده‌ها از نمونه‌ای از افراد، به کمک ابزار معتبر، با هدفِ توصیف و شناسایی طرز فکر و رفتار آنان

جمع‌آوریِ داده‌ها از افراد و گروه‌ها با استفاده از تحقیقات پیمایشی یکی از قدیمی‌‎ترین روش‌های تحقیق برای پاسخ به سوالات علمی است. این کار را می‌توانید با پرسیدن چند سوال هدفمند از مردمی که از خیابان می‌گذرند، یا به دست آوردن اطلاعات مربوط به رفتارها و ترجیحات گروه محدودی از اقلیت‌ها، با استفاده از چندین ابزار معتبر و قابل اعتماد انجام دهید.

تحقیقات پیمایشی از نگاهِ تاریخی شامل جمع‌آوری داده‌های بزرگ مبتنی بر جمعیت است. هدف اولیه این نوع تحقیقاتِ پیمایشی، به دست آوردن اطلاعاتِ توصیف‌کنندۀ ویژگی‌های نمونۀ بزرگی از افراد به روشی نسبتاً سریع بود. نظرسنجی‌ها، نوع ساده و اولیه پیمایش هستند که در آن از طریقِ «سرشماری»، اطلاعاتی به دست می‌آید که به‌طور مثال، بازخوردِ مصرف‌کنندگان را درباره یک محصول شناسایی می‌کند. اما در سال‌های اخیر، همزمان با پیشرفت‌هایی که در مطالعات روش‌شناسی و روشِ تحقیق حاصل شده است، تحقیقات پیمایشی به روشِ سخت‌گیرانه‌تری برای تحقیق تبدیل شده است. اکنون «پیمایش» می‌تواند طیف وسیعی از اهداف تحقیق، راهبردهای نمونه‌گیری، ابزار جمع‌آوری داده‌ها، اعتبار سنجیِ ابزار، و روش‌های مدیریت داده‌ها را نشان دهد.

به عنوان یک روش جمع‌آوری داده‌های کمّی، تحقیق پیمایشی می‌تواند معدن طلایی از داده‌ها را در اختیار شما قرار دهد. تحقیقات پبمایشی، در خارج از فضاهای دانشگاهی نیز به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال اگر خواسته باشید برای تصمیم‌گیری آگاهانه برای توسعه محصول، تا کمپین‌های بازاریابی اطلاعات موثق در اختیار داشته باشید، پیمایش، بهترین روش در میان انتخاب‌های شما است.

چرا از روش تحقیق پیمایشی استفاده می‌کنیم؟

بسته به نوع اطلاعاتی که به دنبال آن هستید، می‌توانید درباره استفاده از روش‌های تحقیق مختلف استفاده کنید. یادمان باشد که تحقیقات کمّی، از جمله تحقیق پیمایشی، جزو تحقیقاتِ «گستره‌نگر» هستند. یعنی داده‌های زیادی در سطح یا لایۀ رویین ارایه می‌دهند و اطلاعات عمیقی درباره موضوع در اختیار ما نمی‌گذارند. اگر روش پیمایشی را انتخاب می‌کنید، با ما، 3 مورد از امتیازات، و 3 مورد از محدودیت‌های آن را مرور کنید:

امتیازات

1_ سهولت اجرا

به طور کلی، طراحی و اجرای پیمایش آسان است.

2 _ مقرون به صرفه

انجام تحقیقات پیمایشی مخصوصاً اگر بتوانید اجرای ابزار را به صورت آن‌لاین (online) انجام دهید، به‌صرفه‌ترین راه برای جمع‌آوری داده‌ها در میانِ روش‌های تحقیق کمّی است.

3 _ امکان جمع‌آوری داده‌ از نمونه‌های بزرگ

با پیمایش، می‌توانید در مدت زمان کوتاهی، داده‌های جمعیت بزرگی را جمع‌آوری کنید.

محدودیت‌ها

1 _ دقت

شرکت‌کنندگان در پیمایش ممکن است احساس کنند که به دلیل ناشناس بودن پرسشگر، مخصوصاً اگر به صورت آن‌لاین انجام شود، نیازی به ارایه پاسخ‌های صادقانه ندارند.

2 _ نقص در پاسخگویی

شرکت‌کنندگان ممکن است نخواهند به همه سوالات پاسخ دهند؛ این امر، به سوگیری در نتایج منجر خواهد شد.

3 _ تفاوت در فهم و پاسخگویی

اگر روایی و پایایی ابزار اندازه‌گیری نشده باشد، شرکت‌کنندگان ممکن است در فهم و پاسخگویی هر سوال با مشکل مواجه شوند.

خطاهای تحقیق پیمایشی

با توجه به مراحل مختلف در انجامِ تحقیقِ پیمایشی، خوب است بدانید که خطرهای زیادی اعتبار تحقیقات پیمایشی را تهدید می‌کند که مهم‌ترینِ آنها، خطای سوگیری (bias) است. انواع متداول خطا در تحقیق پیمایشی، به همراه منابع خطا و استراتژی‌های کاهش خطا، در جدول زیر خلاصه شده است.

انواع پیمایش

درباره اینکه آنچه معرفی خواهد شد نوعی روش «تحقیق پیمایشی» است، کمی پیچیدگی وجود دارد، اما دست کم از این بابت اطمینان وجود دارد که در تحقیق پیمایشی، به ابزاری نیاز داریم که بتواند اطلاعات مورد نیاز از وضعیت موجود را با دقت کافی در اختیارِ محقق قرار دهد؛ و از این رو، می‌توان آنها را نوعی «پیمایش» دانست. به عبارت دیگر در این باره که چگونه می‌توانید تحقیق پیمایشیِ خود را انجام دهید، چندین راه وجود دارد که در اینجا به‌عنوان انواع «پیمایش»، معرفی می‌شوند.

1 _ پرسشنامه

بسیاری از شما با پرسشنامه، آشنا هستید. پرسشنامه «ابزاری است برای جمع‌آوری اطلاعات آماری در مورد ویژگی‌ها و نگرش‌های یک جمعیت از طریق طرح سؤالات استاندارد». استفاده از پرسشنامه که اغلب برای تحقیقات توصیفی مفید هستند، پوشش گسترده‌ای از جمعیت را در اختیار محقق قرار می‌دهد تا او بتواند داده‌های کافی درباره ویژگی‌ها، نگرش‌ها، و اعمال افراد را جمع‌آوری کند. به طور کلی، هدف از تهیه و توزیع پرسشنامه، به دست آوردن اطلاعات مناسب برای تجزیه و تحلیل آماری با هدف پاسخگویی به سوال یا سوال‌های تحقیق است. رایج‌ترین ابزار جمع‌آوری داده در تحقیق پیمایشی، پرسشنامه است. جزییات بیشتری از پرسشنامه را در درس‌های بعدی «پردیس توسعه انسانی» ارایه خواهیم داد.

2 _ پیمایش تلفنی

در حالی که پیمایش‌های تلفنی در گذشته، به‌ویژه برای اندازه‌گیری رفتار یا باورهای کلی، رایج و محبوب بوده است، میزانِ آن از دهه 1990 کاهش یافته است. پیمایش‌های تلفنی معمولاً با استفاده از سیستمِ شماره‌گیری تصادفی و نرم‌افزاری انجام می‌شود که محقق از پیش مجوز لازم برای استفاده از آن را دریافت کرده باشد. این روش زمانی مفید است که بخواهید جمعیت زیادی را بررسی کنید، اما منابع لازم برای انجام پیمایش‌های تحقیقاتی چهره به چهره را ندارید، یا می‌خواهید سؤالات چند گزینه‌ای و باز، بپرسید.

از جمله نقاط ضعفِ پیمایش تلفنی این است که می‌تواند بسته به میزان پاسخ‌دهی، زمان زیادی طول بکشد، و این باعث شود مجبور شوید برای دریافت اطلاعات مورد نیاز تماس‌های سرد زیادی انجام دهید. همچنین این خطر وجود دارد که پاسخ دهندگان کاملاً صادق نباشند؛ زیرا اغلب می‌خواهند به سرعت به سؤالات پاسخ دهند تا تماس با آنها قطع شود.

3 _ مصاحبه حضوری

پیش از آنکه فناوری، امکان انجام تحقیقات با استفاده از پیمایشِ آن‌لاین را فراهم کند، مراجعه حضوری، تلفن، و پست، محبوب‌ترین پیمایش‌ها بودند. با این حال، مصاحبه‌های حضوری ارزش خود را داشت اما به دلیل هزینه‌های گزاف، کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفت. مصاحبه حضوری نیاز به محققان آموزش دیده دارد که بتوانند پاسخ‌های مبهم یا دوپهلو را برطرف کنند و به داده عینی دست پیدا کنند.

4 _ گروه‌های کانونی

از گروه‌های کانونی در پیمایش به‌عنوان یک روش کیفی جداگانه هم استفاده می‌شود. گروه کانونی، بیشتر برای پیش‌آزمایش و طراحی پیمایش استفاده می‌شوند، اما علاوه بر این گروه کانونی، ابزاری عالی برای تولید نظرات و داده‌ها از طیف متنوعی از افراد است. ایراد اصلی این نوع پیمایش، گران بودنِ آن و دشوار بودن تجزیه و تحلیل صحیح داده‌های به دست آمده از گروه کانونی است. در درس‌های بعدی «پردیس توسعه انسانی» درباره گروه کانونی اطلاعات بیشتری دریافت خواهید کرد.

5 _ پیمایش آن‌لاین

پیمایش آن‌لاین به دلیل مقرون به صرفه بودن، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین روش های پیمایش شده است که محققان را قادر می سازد تا به سرعت و دقت، داده‌های جمعیت زیادی را جمع‌آوری کنند. پیمایش آن‌لاین که می‌تواند توسط هر کسی برای هر هدف تحقیقاتی استفاده شود به محقق این امکان را می‌دهد که: انواع مختلف سوال را بپرسد؛ داده‌ها را فوراً جمع آوری؛ و تجزیه و تحلیل کند. با این حال، باید از خطرات بالقوۀ استفاده از پیمایش آن‌لاین آگاه باشید که احتمال دارد همه کسانی که به این فناوری دسترسی ندارند یا نمی‌دانند چگونه از آن استفاده کنند را از نمونه شما حذف کند. برای مثال استفاده از فناوری‌های نوین برای سالمندان جامعه و یا دسترسی بدان برای افراد کم-درآمد دشوار است. یادتان باشد که وقتی نوبت به پیمایش می‌رسد، هر صدایی اهمیت دارد.

6 _ پیمایش از طریق «پنل»

پنل (Panel) در زبان انگلیسی یعنی گروهِ برگزیدۀ کوچکی از افراد برای مشاوره دادن، تصمیم‌گیری، یا گفتگوهای عمومی درباره یک نظر یا عقیده. در پیمایش به روش پنل، افرادی توسط محقق انتخاب می‌شوند که به‌طور خاص از پیش برای پاسخ به پیمایش شناسایی شده‌اند. معمولاً پنل با دقت انتخاب می‌شود تا نمونه‌ای از جمعیت هدف را نشان دهد. پیمایش از طریق پنل، به شما امکان دسترسیِ آسان به پاسخ دهندگان مورد نظر را می‌دهد اما باید مراقبِ نقطه ضعف این نوع پیمایش باشید که در بسیاری دیگر از انواع پیمایش هم وجود دارد. باید مراقب باشید که در مرحله شناساییِ اعضا، پنل، معرفِ جامعه باشد و اعضا، در مرحله اجرا، برای پایان یافتنِ جلسه، عجله نداشته باشند.    

جمع‌بندی

در این درس، با مفاهیم کلیدی درباره روش تحقیق پیمایشی آشنا شدید. در جمع‌بندی به 6 نکته زیر توجه کنید:

1 _ پیمایش، یک رویکرد پژوهشی است که هدف آن به دست آوردن اطلاعات از نمونۀ معرف از یک جامعه، با طرح سؤال است.

2 _ تحقیق پیمایشی برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد گروه‌های جمعیتی برای «آشنایی در مورد ویژگی‌ها، نظرات، نگرش‌ها یا تجربیات قبلی آنها» استفاده می‌شود.

3 _ پیمایش، روشی برای جمع‌آوری اطلاعات با پرسش مستقیم از پاسخ دهندگان در مورد برخی از اطلاعاتی است که به احتمال زیاد در اختیار آنان قرار دارد.

4 _ معمولاً در پیمایش برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استفاده می‌شود.

5 _ در فرآیند تحقیق پیمایشی، ابزار جمع‌آوری داده‌ها، به شکل حضوری یا آن‌لاین، برای پاسخ دهندگان ارسال می‌شود یا در اختیار آنان قرار می‌گیرد. پس از اینکه پاسخ دهندگان ابزار را کامل کردند، محققان داده‌ها را برای تجزیه و تحلیل استفاده می‌کنند.

6 _ در تحقیق پیمایشی، داده‌های به دست آمده از نمونه، برای تعیین وضعیت اعضای آن نمونه، در رابطه با توصیفِ یک یا چند متغیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4601897/

https://www.qualtrics.com/uk/experience-management/research/survey-research/?rid=ip& prevsite=en&newsite=uk&geo=DE&geomatch=uk

برای مشاهده کامل درس، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.
تولید کننده محتوی:
پردیس توسعه انسانی
پردیس توسعه انسانیی

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌ های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »