روش تحقیق پیشرفته - آشنایی با پدیدارشناسی

پدیدارشناسی-1536x864_0397

دانستن روش تحقیق، مثل یک همراه خوب و صمیمی است. راستی کدام یک از ما نمی خواهیم که در زندگی دوستان موافق و قابل اعتماد بیشتری داشته باشیم؟ بیایید از زاویه دیگری به ارزش و اهمیت چیزی نگاه کنیم.

به تجربه دیگران اعتماد کن! در مسیر زندگی وقتی با مشکلی رو به رو شوی که بخواهی با اطمینان آن را بررسی و با اعتماد به درست بودن نتیجه، مشکل را حل کنی، روش تحقیق در کنار تو است. اگر این نکته پندآموز را از معلم یا استادتان شنیده باشید واکنش شما چیست؟ آیا گمان می‌­کنید که این یک شعار و بزرگ‌نمایی است؟

شما هر قضاوتی درباره توصیه بالا داشته باشید، باید بپذیرید که تا پایان عمر بزنگاه­‌های زیادی در زندگی­تان وجود خواهد داشت که غلبه بر آن‌ها یا حل مشکلات مرتبط با آن، نیازمند اطلاعات و دانش است. به هر دلیلی، همیشه دیگران نیستند که به کمک­تان می‌­آیند: این نکته را در این مقاله از من بشنوید که: “در زندگی بارها پیش خواهد آمد که شما، تنها کسی هستید که برای کمک به خودتان باقی مانده است“! این یک جمله قصار یا شعار جذاب نیست بلکه واقعیتی است که با افزایش سن و بالا رفتن تجربه­‌های زندگی به آن خواهید رسید.

«روش تحقیق» یک درس نیست

«روش تحقیق» یکی از درس‌­های اصلی در تمام رشته‌­های علوم اجتماعی، علوم انسانی، و برخی از شاخه­‌های علوم پزشکی است که همه دانشجویان باید آن را بگذرانند. دانشجویان به دلایل مختلف ممکن است در ضمن گذراندن درس و دوره تحصیل، یا پس از پایان تحصیل، متوجه شوند که با روش تحقیق به­‌طور کلی و یا با یکی از روش­‌های آن، به طور خاص، به قدر کافی آشنا نیستند. به عنوان استاد دانشگاه، بارها و بارها با افرادی مواجه شده‌­ام که از این موضوع گلایه داشته­‌اند و از من مشورت خواسته­‌اند تا خلاء یادگیری خود را در روش تحقیق برطرف کنند. شاید امروز، طی دوره دانشجویی، شنیدن این نکته برایتان کمی تعجب آور باشد اما اگر شما هم:

  • در موقعیتی هستید که خواسته باشید پاسخ مطمئنی برای مسائل ذهنی خود پیدا کنید؛
  • کارمندی باشید که مدیرتان از شما خواسته است، یک پروژه مطالعاتی مرتبط با حرفه و کارتان را با روش علمی انجام دهید و گزارش تحقیق را در زمان معینی به وی ارائه دهید؛
  • در حال آماده شدن برای طراحی پایان نامه یا رساله خود هستید؛
  • خود را برای شرکت در کنکور یا مصاحبه‌­های ورودی مقطع دکتری تخصصی (D) آماده می­‌کنید؛ و یا
  • در صدد اعزام به خارج از کشور برای تحصیل و کار هستید؛

درخواهید یافت که، «روش تحقیق»، برای انسان­‌های فکورِ امروزی، بیش از یک درس است.

روش تحقیق چیست؟

ممکن است از «روش تحقیق» معانی متفاوتی در نظر داشته باشید، در اینجا منظور از «روش تحقیق» یک فرآیند نظام‌­مند برای یافتن پاسخ به پرسشی نظری یا راه‌­حل یک مسئله است. در هر یک از دو حالت، می‌­دانیم که روش تحقیق، روش شناخت جهان و بخش­‌هایی از آن است که ما در آن بخش تحصیل می‌­کنیم.

روش­‌های تحقیق به صورت‌­های مختلف طبقه­‌بندی شده است که یکی از رایج­‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • روش­‌های تحقیق کمی؛
  • روش­‌های تحقیق کیفی؛
  • روش­‌های تحقیق آمیخته.

 

پژوهش کیفی در اردوگاه پژوهش‌هایی قرار دارد که رویکرد آن را در اصطلاح، «رویکرد تفسیری» می‌­گویند. منظور از تفسیری این است که در این روش به محقق اجازه داده می­‌شود تا به اتکای ذهن و ذهن پردازی خود، جهان و پدیده‌­های آن را ببیند و تفسیر کند. به عبارت دیگر پژوهشگر کیفی، پدیده‌­ها و چیزها را در موقعیت­‌های طبیعی آن‌ها مطالعه می کند و می­‌کوشد تا پدیده‌­ها را برحسب معناهایی که برداشت می‌کند، مفهوم پردازی و تفسیر کند.

پدیدارشناسی چیست؟

پدیدار شدن عبارت از شکل گرفتن و تشکیل شدن موضوعی یا پدیده‌­ای در ذهن است. وقتی می­‌گوییم «پدیدارشناسی» یعنی ظاهر شدن موضوعی در ذهن، به نحوی که آن موضوع در فضای اختصاصیِ ذهن ما، به آن صورت شکل گرفته و پدیدار شده است. تصور کنید که یک فرد چهل ساله، که سال‌­هاست به خاطر شغلِ خود، در بیمارستان با بیمار و همراهِ بیمار مواجه است، چه تصویری از «درد» و «هم­درد» دارد؟ بازتاب تجربه‌­های واقعی او، «درد» و «هم­دردی» را به شکل خاصی در «ذهن» این فرد «پدیدار» می­‌کند که خاص اوست و شاید در انسان­‌های دیگر، تصویری با این جزئیات و ترکیب، وجود نداشته باشد. پژوهشگر پدیدارشناسی، وارد میدان پژوهش می­‌شود تا تصویرِ یک موضوع را در لایه‌­های عمیقِ ذهن مشارکت­‌کنندگان تحقیق خود کشف کند و بیرون بکشد. روشن است که این امکان وجود دارد که در بین تعداد مشارکت کنندگان زیاد، که دارای تجربه‌­های نزدیک به هم هستند، کشف حس و برداشت‌­های شبیه به هم وجود دارد. ضمن اینکه پژوهشگر کیفی به دنبال یافتن این شباهت‌­ها و تفاوت‌­ها نیست.

تا اینجا باید تفاوت پدیده و پدیدار برای شما روشن شده باشد؛ پدیده شامل فرایندها، حوادث، یا موضوعات موردنظر پژوهشگر، و پدیدار تصویر منعکس شده از پدیده در ذهن فرد یا مشارکت کننده است.

برای تکمیل اطلاعات شما، ناگزیریم کمی شبیه به کلاس­‌های درس دانشگاهی حرف بزنیم! در این صورت باید اضافه کرد که اصطلاح پدیدارشناسی، معادل واژه phenomenology است. phenomen در لغت به معناي نمود یا چیزی است که از یک موضوع یا پدیده، در ذهن پدیدار می‌­شود. در اصطلاح فلسفه، مقصود از واژه پدیدارشناسی، روشی است که به دنبال کشف و آگاهی مستقیم نسبت به تجربیات و مشاهدات، یا به عبارت بهتر نسبت به پدیدارهایی است که بی واسطه در تجربه انسان­‌ها ظاهر می­‌شود. شاید لازم باشد بدانید که، این اصطلاح در ابتدای سده بیستم میلادی توسط ادموند هوسرل آلمانی پایه‌­گذاری شد و سپس توسط کسانی که با او هم­‌نگاه بودند، گسترش یافت.

نگاهی به روش پدیدارشناسی

پدیدارشناسی پژوهشی درباره جهان است؛ آن­گونه که بر افراد جلوه‌­گر می‌شود. پدیدارشناسی هنگامی به نتیجه می‌­رسد که افراد، خود را در حالتی از آگاهی قرار دهند که گویاي تلاشی براي آزاد شدن از سوگیري‌­ها، تعصب­‌ها و عقیده‌­های رایج باشد. به عبارت دیگر، روش پژوهش پدیدارشناسی به جهان، آن چنان که به‌­وسیله یک فرد، زیسته و تصور می‌شود نگاه می‌­کند. روش پدیدارشناسی کشف دنیایی است که در ذهن سوژه (انسان- مشارکت کننده در تحقیق) شکل گرفته و معمولا پنهان شده است. این روش یکی از پرکاربردترین رو­ش‌­های تحقیقات کیفی است و به‌­عنوان جنبشی اصلاح گرایانه برای کمک به رهاسازی جریان تولیدات علوم اجتماعی-علوم انسانی از چنبرۀ روش‌های تحقیق کمّی در دانشگاه‌ها شروع شد.

راهنمای تنظیم پروپوزال تحقیق پدیدارشناسی

برای پاسخ­گویی به نیاز شما برای تنظیم پروپوزال یک پژوهش پدیدارشناسی، هر یک از عناصر لازم برای تهیه پروپوزال، به‌­طور خلاصه در زیر ارائه شده است.

عنوان

عنوان پژوهش پدیدارشناسی کوتاه و نشان­‌دهنده تاکید شما بر اهمیت تجربه زیسته و واقعی مشارکت‌کنندگان در میدان پژوهش است.

بیان مسئله

مسئله پژوهش پدیدارشناسی، مربوط به یک مضمون با درجه تجرّد یا انتزاعی بودن بالا از تصویری است که درباره یک موضوع یا پدیده، در ذهن مشارکت کنندگان وجود دارد. شما باید نشان بدهید که کشف و شناسایی این مضمون که فرض کرده‌­اید در ذهن مشارکت کنندگان پدیدار شده است، چه اهمیتی دارد و به چه سوالی پاسخ می­‌دهد؟

هدف پژوهش

هدف پژوهش‌­های کیفی، مهم‌­ترین عنصر یک پروپوزال است که نقش تعیین کننده و جهت دهنده دارد. اغلب هدف‌­ها در روش پدیدارشناسی به صورت جزئی و به تعدادِ زیاد وضع نمی­‌شوند و به دلیل لزوم باز نگه داشتن دست پژوهشگر در خلق معانی جدید و نوآورانه، به وضع یکی دو هدف اصلی اکتفا می­‌شود.

سوال پژوهش

تحقیقات کیفی نمی‌­توانند فرضیه داشته باشند اما داشتن یا نداشتن سوال برای چنین تحقیقاتی هم الزامی نیست، زیرا پژوهشگر می‌تواند به اتکای هدف پژوهش، مسیر جمع آوری اطلاعات و ارائه یافته‌­ها را سامان و نظم دهد.

تعریف مضامین

مانند سایر تحقیقات کیفی، باید تعداد محدودی از مضامین اصلی که در بیان مسئله و شاید در هدف پژوهش از آن‌ها استفاده کرده‌­اید در این قسمت تعریف شوند.

مرور ادبیات پژوهش

نقش ادبیات پژوهش در تحقیقات کیفی از جمله در پژوهش پدیدارشناسی، آگاه ساختن پژوهشگر از خلاءهای دانشی و نیاز رشته‌­های علمی به توسعه نظریه نیست. به علاوه هدف مرور پیشینه پیشگیری از تکرار تحقیقات به واسطه روشنگری از دستاوردهای سابق سایر پژوهشگران درباره موضوع پژوهش هم نیست. مرور ادبیات در این روش تحقیق، ذهن پژوهشگر را از اطلاعات لازم برای ورود پخته و جامع نگر به همه زوایای مفروض موضوع آگاه می­‌سازد اما برای آن قالب و چارچوب معینی تعیین نمی‌­کند تا  کمک کند که آزادی اندیشه او، همچنان برای آفریدن یافته‌­های نوآورانه و خلاق، شاداب و آماده باشد.

روش

باید دلیل انتخاب روش پدیدارشناسی که در این قسمت توضیح داده می‌­شود، روشن و به اندازه کافی قانع کننده باشد. به شما به­‌طور خاص تاکید می‌­کنیم که اگر دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد هستید، برای انجام پروژه تحقیقاتی و پایان نامه خود از روش پدیدارشناسی استفاده نکنید: انجام این روش، بسیار دشوار و نیازمند تبحر و تجربه کافی است که معمولا دانشجویان در این دو مقطع هنوز به آن دسترسی ندارند.

ابزار

ابزار جمع‌­آوری اطلاعات در پژوهش پدیدارشناسی از طریق طراحی و انجام مصاحبه­‌های عمیق است.

میدان پژوهش

باید میدان پژوهش را با دقت و کامل شرح دهید.

مشارکت کنندگان و روش انتخاب مشارکت کنندگان

مشخصات مشارکت کنندگان تا آنجا که شناسایی آن‌ها از سوی دیگران به آسانی مقدور نباشد را مشخص کنید. این موضوع از آنجا اهمیت دارد که در بسیاری از تحقیقات کیفی، پژوهشگر حق ندارد مشخصات و اسامی مشارکت کنندگان را اعلام کند. روش انتخاب مشارکت کنندگان در روش پدیدارشناسی، به صورت هدفمند و شامل یکی از روش­‌های پر کاربرد مانند روش زنجیره­ای و گلوله برفی است. تعداد مشارکت کنندگان بر حسب اشباع نظری معین می‌­شود و تعیین تعداد آن‌ها از پیش، در پروپوزال امکان ندارد.

روش تحلیل و تفسیر یافته­‌ها

رویکرد تحلیل یافته­‌ها در این روش، شناسایی مضامین و مفاهیم در سطوح مختلف، فهرست ­بندی مضامین مهم، تعیین معنای مضامین، و شناسایی ماهیت پدیده است.

روش اعتبار سنجی

اعتبــــــاریابی نتایج پژوهش پدیــــدارشناسی با استفاده از 4 عنـــــصر «باورپذیری»، «انتقال‌پذیری»، «تأییدپذیری»، «اطمینان‌پذیری» صورت می‌­گیرد.

باورپذیری. برای افزایش باورپذیری می­‌توانید پس از پایان صحبت‌­های مشارکت کنندگان یا مصاحبه‌شوندگان در فرایند مصاحبه، برداشت خود از گفته‌های مصاحبه‌شونده را برای او بازگو کنید تا به تأیید مصاحبه‌شونده برسد؛

انتقال‌­پذیری. برای قابلیت انتقال‌یافته‌ها می‌­توانید توصیف جامعی از میدان پژوهش ارائه دهید تا از این طریق اطلاعات کافی به سایر ذی نفعان مفروض، درباره کاربردپذیری نتایج در محیط‌های مشابه داده باشید؛

تاییدپذیری. به منظور دسترسی به قابلیت تأییدپذیری، باید تا حد امکان پیش‌فرض‌های ذهنی خود را در فرایند گردآوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها دخالت ندهید؛ و

اطمینان­‌پذیری. برای قابلیت اطمینان‌پذیری لازم است یادداشت‌ها و گزارش‌های کار خود در پژوهش را به محقق دیگری بدهید تا از این طریق امکان موشکافی و بررسی از سوی دیگر پژوهشگران فراهم باشد.

بیان ملاحظات اخلاقی

باید پیش بینی لازم را برای توجه و مراعات مسائل اخلاقی پژوهش، خواه در مرحله اجرا یا در مرحله تحلیل و تفسیر یافته­‌ها داشته باشید و ارائه دهید.

منابع

بر اساس یک سبک معتبر مانند APA منابع مورد استفاده برای تهیه پروپوزال خود را فهرست کنید.

باهم‌­آموخته­‌های پردیسانه

پدیدار شناسی، در این درس به‌­طور خلاصه به­‌عنوان شناخت یا بررسی پدیدارها، شناخت نمودها، یا ظهور و پدیدایی چیزها معرفی شد. این روش تحقیق به فهم عمیق‌­تری از ماهیت و معانی تجارب زیسته انسان کمک می­‌کند. دو نکته اساسی از این درس را می‌­توان به عنوان مهم‌­ترین باهم‌­آموخته‌­ها اعلام کرد:

  1. پدیدارشناسی روش پیچیده و دشواری است که طراحی و اجرای آن برای پژوهشگران جوان با مخاطراتی همراه است؛

     2.یافته‌­های پدیدارشناسی، تصویری از جهان پنهان شده در اذهان بشری به ما ارائه می‌­دهد که در درک پیچیدگی­‌های شناخت، بی نظیر و فوق‌­العاده باارزش است.

 
 

چند پرسش برای مرور آموخته‌­های این درس:

–       در چه مواردی و برای چه هدفی از روش پژوهش پدیدارشناسی استفاده می‌کنیم؟

–       منظور از رویکرد تفسیری در تحقیق چیست و چرا پدیدارشناسی را تابع آن می­‌دانیم؟

–       ابزار جمع‌­آوری اطلاعات در روش پژوهشی پدیدارشناسی چیست؟

–       منظور از تاییدپذیری در سنجش اعتبار یافته‌­های تحقیق پدیدارشناسی چیست؟

 

منابع

منابعی که در تهیه این مقاله از آن‌ها استفاده شده است:

  • امامی سیگارودی، عبدالحسین و دیگران (1371). روش شناسی تحقیق کیفی: پدیدارشناسی، فصلنامه پرستاری و مامایی جامع نگر، شماره 6.
  • سلیمی، محمدرضا؛ شرفی، روح انگیز (1394). بررسی ساختار و ابعاد روش تحقیق کیفی پدیدارشناسی. کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی.
  • طباطبایی، امیر؛ حسنی، پرخیده؛ مرتضوی، حامد؛ طباطبایی چهر، محبوبه (1392). راهبردهایی برای ارتقا دقت علمی در تحقیقات کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی، 5 (3).
  • گال، مردیت و همکاران (1398). روش هاي تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمه: احمدرضا نصر و همکاران، تهران: سمت.
  • نقیب زاده، احمد؛ فاضلی، حبیب الله (1385). در آمدی بر پدیدارشناسی به مثابه روش علمی، پژوهش نامه علوم سیاسی.
دکتر محمدرضا آهنچیان
تولید کننده محتوی:
دکتر محمدرضا آهنچیان
پردیس توسعه انسانی
این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌ های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »