خود-رهبری؛ غلبه بر چالش‌های زندگی

خودرهبری-1536x819_3108

کار خود را، به امیدِ دگران مگذاری!

در مصرع بالا، حکمت­‌های زیادی نهفته است که برای هر یک از ما، ارزش و کاربرد خود را دارد. شاید در تجربه‌­های زندگی موقعیت­‌هایی بوده است که می­‌توانسته‌­اید بهتر عمل کنید و نتیجه بهتری بگیرید. این خیلی طبیعی­ است که هر کسی از پس همه تصمیمات سخت و انتخاب­‌های دشوار زندگی بر نیاید. در مجموع، تصویری که از خود می­‌سازیم یا در نظر دیگران می­‌آید، حاصلِ یکی دو مورد موفقیت یا شکست نیست، بلکه بر اساس «میانگینِ» موفقیت و شکست‌­ها در انتظارات یا وظایفی است که در طول زندگی بر عهده­ داشته‌­ایم.

پردیس توسعه انسانی در راه تدارکِ درس ­­های کاربردی و موثر برای توسعه فردی اعضای خود، در این مقاله، «خود-رهبری» را به­ عنوان یک استراتژی در توانمندسازیِ خویش، برای غلبه بر چالش‌های زندگی معرفی می­ کند.

خود-رهبری و من

خود-رهبری (Self-leadership) مخصوصِ مدیران در فضای سازمان­ های رسمی نیست. منظور از «خود» در خود-رهبری، «من» است. پس در هر شغل یا در هر موقعیت اجتماعی که هستید، می ­توانید با توانمند شدن در خود-رهبری، استعداد و ظرفیت خود برای رشد و کامیابی را افزایش دهید. منظورِ ساده و دلنشینی پشت این مفهوم وجود دارد: «رهبری» برای مدیران، یعنی نفوذ در پیروان (کارکنان) تا از آن طریق بهتر بتوان هدف ­های سازمان را محقق کرد. اما در خود-رهبری، «سازمانِ» شما، وجود خودتان است که شما بر آن مدیریت می­ کنید. بنابراین در خود-رهبری:

  • «رهبر»، خودتان هستید؛
  • «پیرو»، ویژگی ­های شخصی، شامل علایق و انگیزه ­ها، و میانگینِ توانایی­ ها و ناتوانایی ­های شما است؛ و
  • «هدف»، رشد کردن و کامیابی در زندگی است.

خود-رهبری برای من یا برای دیگری؟

فقط در صورتی می‌­توانید به دیگران برای خود-رهبر شدن کمک کنید که قبلاً خودتان خود-رهبری را تجربه کرده باشید. با قبول این نکته، پاسخ به سوال: خود-رهبری برای من است یا برای دیگری؟ چندان دشوار نیست.

تا نتوانسته باشیم به انسانی خود-رهبر تبدیل شده باشیم، نمی ­توانیم به دیگران کمک کنیم تا خود-رهبر باشند. اگر مادر یا پدری هستید که مایل­اید فرزندان خود را به شکل موثرتری رهبری کنید؛ زن یا شوهری هستید که احساس می ­کنید باید نفوذ بیشتری بر اندیشه و رفتار همسر خود داشته باشید؛ یا اگر مدیر یک سازمان قدیمی و بزرگ، یا شرکتی نوپا و کوچک هستید که احساس می­ کنید برای ادامه دادن راه، یا برای موفقیت در آغاز راه، نیاز به توانایی رهبری بیشتری دارید، توانمند شدن در خود-رهبری در این موارد به شما کمک خواهد کرد.

این مقاله، یک تبلیغ زرد در صفحۀ یک سایت بازاری نیست، «پردیس توسعه انسانی» با تکیه بر آخرین دستاوردهای علمی روز دنیا در پاسخ به سوالات بالا خود-رهبری را، راهی اطمینان بخش برای موفقیت در همه موضوعات و زمینه‌­های زندگی می ­داند. خود-رهبری در درجه نخست به شما کمک می­کند تا با اطمینان بیشتری، بر چالش­ های زندگی غلبه کنید. پس از آن، شما قادر خواهید بود تا برای دیگران همچون رهبری اثر بخش، رفتار کنید.

خود- رهبری، همان «توسعه فردی» است که به ما انگيزه می‌دهد تا در کارهایی که ترجیح ما نیست و برای ما جذابیت ندارد، با انگیزه رفتار کنیم و موفق باشیم.

خود-رهبری چیست؟

خود-رهبری مفهوم بسیار ساده­‌ای دارد. آیا تاکنون این تجربه را داشته ­اید که با مرورِ گذشتۀ خود متوجه اشتباهات عجیب و باور نکردنی در رفتارهای خودتان شده باشید؛ تصمیماتی گرفته باشید که به ضرر شما تمام شده باشد؛ یا مسئله‌ای که دارای اولویت زمانی بوده است را به دست فراموشی سپرده و به موقع پی‌گیری نکرده باشید؟ ریشه بسیاری از این مشکلات، در مدیریت و کنترل ذهن، قرار دارد.

به کمک خود-رهبري می‌توانیم در ذهن خود ‏نفوذ کنیم و رفتارهاي‍مان را تحت هدايت و كنترل خود در آوریم. ‎خود-رهبری، همان «توسعه فردی» است که می‌تواند به ما انگيزه بدهد تا در کارهایی که جذابیت ندارند، با انگیزه رفتار کنیم. در این صورت نیرو و تمرکز شما آزاد خواهد شد. خود-رهبری، قابلیت انتقال دارد: یعنی از آن طریق می‌توانید در هر سطحی که باشید به دیگران و کسانی که در آینده با آنها در ارتباط خواهید بود کمک کنید تا بتوانند خود را رهبري کنند. افرادی که ظرفیت‌های رهبري را در آنها ایجاد کرده‌اید، در آینده مستقل خواهند بود و نیازی نخواهند داشت تا برای یافتن جهت و انگیزه، فردِ دیگری دست آن ها را بگیرد و کمک‌شان کند.

مرور مفاهیم کلیدی

هرچند سیاست «پردیس توسعه انسانی»، ورود به مباحث نظری یا تئوریک نیست، اما در درس‌های پایه و اصلی که شاید در آینده اطلاعات زیادی بر آنها بنا گذاشته شود، لازم است برخی مفاهیم کلیدی به اختصار مرور شود. در این درس، لازم است سه مفهوم «خود-مدیریتی»، «خود-کارآمدی»، و «خود-راهبری» مرور و رابطه آن با خود-رهبری مشخص شود.

رابطه خود-رهبری و خود-مدیریتی. تفاوت خود-رهبری و خود-مدیریتی (Self-managing) در «انگیزش» است. خود-مدیریتی مبتنی بر تنظیم رفتارهای پایۀ افراد مبتنی بر «انگیزه‌های بیرونی» است، اما خود-رهبری فرایند شناسایی و راهبردهای «خود-تأثیرگذاری» است که فرد می‌داند باید چه کاری انجام شود؛ چرا؛ و چگونه باید انجام شود؟ در اینجا برای انجام کار، نوعی خود-انگیختگی مبتنی بر شناخت، ایجاد می‌شود. خود-رهبری شامل انگیزه درونی است و در راه رشد و توسعه فردی به ما کمک می‌کند.

رابطه خود-رهبـری و خود-کــارآمدی. تفاوت خود-رهبـری و خود-کــارآمدی، کاملاً روشن است: خودکــارآمدی (Self-efficacy) توانایی افراد در سازماندهی وظایف و انجام آنها برای هدف معینی است. فرد با خودکارآمدی احساس می‌کند که قادر است وظایف خود را با بهترین نتایج انجام دهد. خود-کارآمدی در انگیزش و اقدام ما نقش کلیدی دارد در حالیکه با کمک خود-رهبری رفتارهايمان را تحت هدايت و كنترل در می‌آوریم. نکته قابل توجه اینکه، با آموختن خود-رهبري، خود-کارآمدي نیز افزایش می‌یابد. این بدان معنا است که اگر بتوانیم در خود-رهبری توانمند باشیم در خود-کارآمدی نیز قدرتمند خواهیم شد.

رابطه خود-رهبری با خود راهبری. درکِ تفاوت خود-رهبری و خود-راهبری (Self-directing) نیازمند دقت بیشتری است. خود-راهبری، فرایندی است که به موجب آن افراد از پس وظیفه نظارت و تنظیم استراتژی‌­های رفتاری خود بر می‌آیند. خود-راهبری شامل خود-انگیختگی، کوشش، خود-باوری و رفتار هدف-محور در کارهایی است که آنها را ترجیح داده و انتخاب کرده‌اید. اما خود-رهبری در همه کارها، حتی کارهایی که آنها جزو ترجیحات شما، و در نتیجه انتخاب‌تان نیستند، انگیزه‌ شما را به خوبی حفظ می‌کند. با خود-رهبری می‌توانید بر قدرت خواست‌ها و هدف‌های خود بیفزایید و در برخورد با محیط پیچیده و چالشی به شکل اثربخش‌تری اقدام کنید. ادامه زندگی با خود-رهبری آسان‌تر است زیرا به کمک آن می‌توانید نیروها و اراده و اختیار خود را در مسایل دشوار و ناخوشایند زندگی نیز به سمت کامیابی هدایت کنید.

خود-رهبری آموختنی است

اگر اکنون احساس می‌کنید که می‌توانید از خود-رهبری در زندگی خود بهره ببرید خوب است بدانید که خوشبختانه خود-رهبری آموختنی است. برای این کار، وجود یک مربیِ شخصی، سرعت شما را در یادگیری و تمرین خود-رهبری افزایش خواهد داد اما این بدان معنا نیست که به طور شخصی و مستقل نمی‌توانید آن را بیاموزید یا در آن به تبحر برسید. برای شروع، در اینجا درس‌هایی برای یادگیری و تمرین خود-رهبری را ارایه داده‌ایم. آنها را جدی بگیرید و وارد اتفاقات زندگی روزمره کنید.

  1. رفتارهای خود را در هر روز و برای فعالیت‌های جدی، با دقت مشاهده کنید تا رابطه آن با دلیل یا چرایی رفتارهای خاص را درک کنید. علاوه بر این بتوانید هر زمان که خواستید رفتارهای خاص را کنترل کنید و تغییر دهید.
  2. پیش از دست زدن به اقدام، عواقب و نتایج رفتارتان را به ­طور کامل بررسی، و آسیب و ضررهای غیر قابل جبران آن را پیش بینی و کنترل کنید
  3. برای خود هدف­ های شخصی، جدی و چالش‌انگیز طراحی کنید؛ کارهایی که برای تحقق آن هدف‌ها ضرورت دارد را انجام دهید و پی‌گیری کنید.
  4. برای تقویتِ رفتارهای مطلوب که شما را در رسیدن به هدف کمک می‌کند، از موضوعات ملموس یا عینی استفاده کنید.
  5. در مواقعی که رفتار نامطلوبی از شما سر زده است، به جای اینکه به خودتان غرولند کنید، برای تغییر و یا اصلاحِ رفتارهای نامطلوب، به نقد خود بپردازید. نقد درست و منصفانه، بهتر از تنبیه در بهبود رفتارهای شما موثر خواهد بود.

منـابع:

آهنچیان، محمدرضا. (1398). روابط انسانی و رفتار سازمانی. تهران: انتشارات سمت.

Stewart, G.  L., Courtright, S.  H., & Manz, C.  C.  (2019).  Self-leadership: A paradoxical core of organizational behavior.  Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior,6, 47-67

دکتر محمدرضا آهنچیان
تولید کننده محتوی:
دکتر محمدرضا آهنچیان
پردیس توسعه انسانی
این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌ های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »