حفظ بهره‌وری در ماه رمضان

بهره وری در رمضان

ما مسلمانان موظف‌ایم به عنوان یک تکلیف الهی، در ماه رمضان، روزه بگیریم. روزه گرفتن، گاهی نیازمند تغییراتی در برنامۀ کاری روزانه است که در مشاغل آزاد، به مراتب آسان و امکان‌پذیرتر است. به ویژه برای کسانی که دارای مشاغل اداری و رسمی هستند، امکانِ ایجادِ انعطاف در برنامۀ روزانه کمتر است اما این امر نباید عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

«پردیس توسعه انسانی» در این مقاله، برای حفظ کارآمدی و حتی افزایش بهره‌وری در حین روزه‌داری، پیشنهاد‌هایی دارد که تقدیم کرده است. با ما همراه باشید.

یک نسخه برای همه روزه‌داران وجود ندارد

برای حفظ و بهبود عملکرد در حین روزه‌داری، مهم‌ترین نکته‌ها را می‌توان به دو دستۀ مراقبت از سلامت جسمی، و مراقبت از انجام وظایف، تقسیم کرد. جدا کردنِ این دو وجه از هم، امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل، ما نکته‌های کلیدی را مطرح می‌کنیم و میزان و نحوه بهره‌مندی از این نکات را به مشخصات فردی؛ ویژگی‌ها و مختصات شغلی؛ و خلاقیت و اهتمام شما وا می‌گذاریم.

مراقبت از خود، شرط اول است

اگر نتوانید از خود و سلامتی‌تان مراقبت کنید، به احتمال زیاد، نمی‌توانید از توانایی خود برای حفظ و بهبود عملکرد در ماه رمضان بهره ببرید. پس برای اطمینان از این امر، به چند نکته زیر تامل و وضعیتِ خودتان را در رابطه با آنها، ارزیابی کنید:

  1. بخش مهمی از موفقیت ما در حفظ و بهبود عملکرد سازمانی در ماه رمضان، به نحوۀ برخورد با خود، در تمامی 24 ساعت شبانه-روز بر می‌گردد. برای مثال مهم است که در ساعات غیر روزه‌داری، به‌اندازۀ کافی آب بیاشامید تا بدن خود را هیدراته نگه‌دارید. مطمئن شوید که بدن شما انرژی لازم برای عملکرد بهینه را دارد.
  2. در طول روز و هنگام روزه‌داری، سعی کنید دشوارترین و چالشی‌ترین کارهای خود را برای زمان‌هایی که بیشترین انرژی و تمرکز را دارید، مانند نیمه اول روز برنامه‌ریزی کنید.
  3. به بدن خود گوش دهید و در صورت لزوم استراحت کنید. اگر در هر زمانی از روز، احساس خستگی یا سُستی داشتید، در شرایطی که هستید، به بهترین نحو، استراحت کوتاهی داشته باشید و حرکات کششی سبک را امتحان کنید تا به جریان یافتن خون و بهبود هوشیاری شما کمک کند.
  4.  با خودتان مهربان باشید و انتظارات خود را بر اساس آن تنظیم کنید. روزه گرفتن می‌تواند شرایط جسمی شما را تغییر دهد و این باعث ‌شود که نتوانید با همان سرعت، عمل کنید. اگر دیدید که جسم‌تان کم آورده است، به خودتان سخت نگیرید. با برنامه‌ریزی خلاقانه، ضمنِ مراقبت از خود، همچنان می‌توانید مثمر ثمر و موفق باشید. برای مثال، در صورتی که نوع کار و وظیفه شما اجازه می‌دهد، انجام برخی کارها را به بعد از افطار محول کنید تا آنها را در خانه انجام و در روز بعد، از نتیجه آن در کار روزانه استفاده کنید.

شش کاری که بهره‌وری شما در حینِ روزه‌داری را حفظ می‌کند

اگر روزه گرفتن با تدبیر برای تغییراتی در برنامۀ روزانه و نحوه فعالیت همراه نباشد، می‌تواند برای حفظ بهره‌وری شما چالش‌ ایجاد کند، اما با برنامه‌ریزی و آمادگی مناسب، همچنان می‌توانید عملکرد اثربخش داشته باشید و فعالیت‌های خود را به‌عنوان یک کارمند یا نیروی انسانی حرفه‌ای، مدیریت کنید. در اینجا 6 کار را پیشنهاد می‌دهیم که به شما در برنامه‌ریزی فعالیت‌های خود در طول روزه‌داری کمک می‌کند:

1. وظایف خود را اولویتبندی کنید: مهم‌ترین کارهایی که باید در طول روز انجام شوند را شناسایی کنید و آنها را اولویت‌بندی کنید. اولویت‌بندی به شما کمک می‌کند تا روی حیاتی‌ترین فعالیت‌های شغلی تمرکز و از هدر دادن انرژی برای کارهای کمتر مهم جلوگیری کنید.

2. برای کار خود برنامه‌ریزی کنید: برنامۀ کاری روزانه را بر اساس روالِ روزه، برنامه‌ریزی کنید. در زمان و ساعت‌هایی که بیشترین انرژی را دارید کار کنید و در زمان‌هایی که حس می‌کنید انرژیِ پایینی دارید، استراحت کنید. می‌توانید از مدیر خود بخواهید که در دادن مجوزِ برنامه زمانیِ کار، انعطاف داشته باشد که برنامه کار روزانه با وضعیت جسمی شما برای انجام کار انطباق بیشتری پیدا کند.

3. برای حفظ آب بدن، هشیار باشید: حتما در ساعات غیر روزه مقدار زیادی آب بنوشید تا در طول روز و فعالیت اداری، هیدراته بمانید. کم آبی بدن در طول روز، می‌تواند باعث خستگی و کاهش توانایی شما برای صرف انرژیِ کافی، و تمرکز روی کارها شود.

4. پرهیز از فعالیت بیش از حد: در ساعت‌های روزه‌داری، مخصوصاً در ساعت‌های پایانی روز، از انجام کارهایی که نیاز به انرژی جسمی یا ذهنی زیادی دارند پرهیز کنید. در عوض، روی کارهای سبک‌تری تمرکز کنید که می‌توانید بدون احساس خستگی انجام دهید.

5. به‌طور متناوب استراحت کنید: استراحت‌های کوتاه در طول روز می‌تواند به شما کمک کند تا سطح انرژی خود را بالا نگه‌دارید و حفظ کنید. زمان‌های استراحت را به نحوی تنظیم کنید که به الزامات شغلی و وظایف روزمره‌تان لطمه وارد نشود. به ویژه اگر پاسخگوی مردم هستید، تنظیم درست و دقیقِ زمان‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. از زمان استراحت خود برای رفعِ خستگی، عبادت، آرامش، یا شرکت در سایر فعالیت‌های آرامش‌بخش استفاده کنید.

6. برای وعده‌های غذایی خود برنامه‌ریزی کنید: در ظاهر شاید این نکته ربطی به بهره‌وری شما در سازمان نداشته باشد اما در حقیقت، این نکته یکی از اثرگذارترین عوامل در حفظ آمادگی برای انجامِ وظایفِ سازمانی در طول روز و ضمنِ روزه‌داری است. وعده‌های غذایی خود را با دقت برنامه‌ریزی کنید تا اطمینان حاصل کنید که در ساعات غیر روزه‌داری، بدن‌تان مواد مُغذّی و انرژی کافی دریافت می‌کند. مطمئن شوید که غذاهای حاوی پروتئین، فیبر، و چربی‌های سالم بالا را به اندازه کافی دریافت می‌کنید. تغذیه درست، به شما کمک کند در طول روز پرانرژی بمانید.

به یاد داشته باشید که با برنامه‌ریزی و آمادگی مناسب می‌توانید ضمنِ روزه‌داری، بهره‌وری خود در کار را بالا نگه‌دارید و فعالیت‌های خود را به درستی مدیریت کنید.

جمع‌بندی

حفظ بهره‌وری در کار، وظیفه همه انسان‌ها در همه حال است. شغل از ما انتظار دارد که آن را بشناسیم و در هر شرایطی بیشترین کوشش خود برای آن را انجام دهیم. ماه رمضان، با ویژگی منحصر به‌فرد آن که روزه‌داری است، تکلیف ما در انجام درست و کامل وظایف شغلی را کم نمی‌کند. این ما هستیم که باید با احساس مسئولیت، زندگی شخصی و شغلیِ خود را به نحوی تنظیم کنیم که هم از زیبایی‌های روزه‌داری بهره‌مند شویم و هم بهره‌وری خود را در شغل حفظ کنیم.  

برای دریافت اطلاعات بیشتر یا مشورت با متخصصانِ ما در مدیریت عملکرد، با «پردیس توسعه انسانی» در تماس باشید.

برای مشاهده کامل درس، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.
دکتر محمدرضا آهنچیان
تولید کننده محتوی:
دکتر محمدرضا آهنچیان
پردیس توسعه انسانیی

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌ های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »