بهترین راه موفقیت تحصیلی در دانشگاه پس از تعطیلات

موفقیت تحصیلی بعد از تعطیلات

خیلی از ما در دوره تحصیل از تعطیلی مدرسه و دانشگاه خوشحال می‌شیم اما بعد از پایان تعطیلات، به دلیل فاصله‌ای که در جریان درس و مشق داشتیم، با مشکلاتی روبه‌رو می‌شیم. تعطیلات نوروزی، مثل تعطیلات تابستونی نیست که سالِ قبلی تحصیلی رو پشت سر گذاشته باشیم و بعد از چند ماه تعطیلی، وارد سالِ بالاتر بشیم. تعطیلات نوروزی در میانه تِرم، اتفاق می‌افته، به همین دلیل معمولاً بزرگترین مشکلاتِ تحصیلیِ ناشی از تعطیلات رو در رابطه با نوروز تجربه می‌کنیم. این ویژگی، باعث می‌شه که بعضی از ما، روال خوبِ مطالعه و پیشرفت‌مون تا پایان اسفند رو از دست بدیم. بیشترین بچه‌هایی که در این مورد ضرر می‌کنن اونایی هستن که در کورس رقابت تحصیلی با یکی یا چند تا از همکلاسی‌هاشون هستن، و به دلیل نداشتنِ برنامه، یا برنامه‌ریزی نادرست در تعطیلات نوروز، قافیه رو به رقیب می‌بازن.

ما در «پردیس توسعه انسانی»، در کنار شما هستیم تا در چنین مواردی بتونیم مشورت‌های تخصصی رو ارایه بدیم. حالا که در آستانه تموم شدن تعطیلات نوروزی هستیم و شما باید خودتون رو برای ادامه تِرم آماده کنین، این مقاله، به شما برای یک شروع خوب و موثر کمک خواهد کرد.

چرا تعطیلات خوب، ممکن است برای تحصیلات خوب، بد باشد؟

تعطیلات سال نو در ایران یکی از طولانی‌ترین تعطیلات آموزشی در دنیا است. اهمیت سال نو و مراسم فرهنگی زیبا و بی نظیری که در نوروز ایرانی وجود دارد را باور داریم و قدر می‌دانیم اما در ضمن از آثارِ منفیِ طولانی بودن تعطیلات سال نو، برای روندِ طبیعیِ بعضی فعالیت‌های اجتماعی مانند آموزش آگاه هستیم. از ویژگی‌های اختصاصی آموزش در ایران، تقارن زمانی تعطیلات سال نو، با دوره اوج فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌ها است. اگر به طور معمول سال تحصیلی در ایران را 8 ماه و نیم بدانیم، 6 ماه از این دوره، پیش از تعطیلات سال نو و حدود 2 ماه آن پس از سال جدید، قرار می‌گیرد. یعنی در حالی‌که دوندگان سرعت گرفته‌اند و به خط پایان نزدیک می‌شوند، فرایند آموزش متوقف می‌شود. بر اساس قواعدِ علمِ آموزش، یادگیری در زمان مناسب، یکی از مهم‌ترین شرایط برای موفقیت است. به دلیل اهمیت برنامه‌ریزی هوشمندانه تحصیل بر اساس زمان، باید دقت کرد که پیشرفت تحصیلی ما تحت تاثیر منفیِ «عاملِ زمان» قرار نگیرد.

اگر نتوانیم در برابر قدرت سهمگینِ عقیده و توافق عمومی نسبت به تعطیلات دو هفته‌ای نوروز، و رسوم پر مشغلۀ آن، ایستادگی کنیم، راه‌هایی وجود دارد که به کمک آنها کاری کنیم تا به پیشرفت تحصیلی‌مان لطمه وارد نشود. به هر حال توجه داشته باشید که تعطیلات نوروزی هر چقدر هم بر روند تحصیل شما تاثیرِ منفی گذاشته باشد نباید قطار پیشرفت تحصیل شما را از ریل خارج کند. کاری کنید که تعطیلات، بیشتر از توقف قطارِ تحصیل شما در یک ایستگاه بین راهی، اثر مخرّبِ دیگری نداشته باشد؛ در این صورت می‌توانید به سرعت، به شرایطِ پیش از نوروز خود برگردید. برای یافتن بهترین روش بازگشت به شرایطِ مطلوبِ قبلی، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

قطار از ریل خارج، یا در ایستگاه متوقف شده است؟

امیدواریم طوری برنامه‌ریزی و اقدام کرده باشید که قطار پیشرفت شما از ریل خارج نشده باشد! بازگشت به سرعت قبلیِ تحصیل پس از یک توقف نسبتاً طولانی، ممکن است کار سختی به نظر برسد، اما نگران نباشید چون با توجه کافی به چند نکته و داشتنِ پشتیبانی خوب، برگشت به مسیر موفقیت، کار دشواری نیست.

10 نکته کلیدی برای برگرداندن پیشرفتِ تحصیل

اگر در مورد بازگرداندن مغزتان به «حالت مطالعه»، کمی عصبی هستید، طبیعی است. شاید زمانی که برای این بازگشت می‌گذارید، کمی بیشتر از حد انتظار طول بکشد، اما نگران نباشید. 10 نکته زیر به شما کمک می‌کند در کوتاه‌ترین زمان به وضعیت مطلوب برگردید:

1- طرحی بریزید

در دوره‌های دانشگاهی به نسبت دوره دبیرستان، زندگی، شلوغ‌تر است. برنامه‌ریزی برای تحصیل، بین «اوقات فراغت»، «مسئولیت‌های خانوادگی»، «مراقبت از خود»، و احتمالاً «کار»، کمی اضافی به نظر برسد. اما چاره‌ای جز هماهنگی بین همه این فعالیت‌ها برای رسیدن به موفقیت وجود ندارد. یک طرح حساب شده، به شما کمک می‌کند تا همه اینها را به خوبی مدیریت کنید. یک طرح دست کم باید شامل 3 عنصر باشد:

  • فعالیت،
  • زمان، و
  • دستاورد.

طرح خود را بر روی یک کاغذ، یادداشت یا تایپ کنید و از آن پرینت بگیرید و روی دیوار اتاق یا کمدتان بچسبانید. عکسی از طرح را روی گوشی خود نگه دارید تا بتوانید به‌طور مستمر آن را ورانداز کنید و به زمان و شرایط خود کنترل داشته باشید. اولویت را در درس‌هایی که ارزش واحدی بالاتری دارد، قرار بدهید و در اولویت دوم، درس‌هایی را قرار بدهید که به نظرتان از اهمیت ویژه برخوردارند. منظور از درسی با اهمیت ویژه، درسی است که پیش نیاز درس‌های بعدی است یا قبولی در آن، روند تحصیل شما طبق برنامه توصیه شده دانشگاه را تضمین می‌کند.

واقع بین باشید و سعی کنید در مورد بخش‌هایی از طرح که همه چیز به‌طور دقیق، مطابق  با زمان پیش بینی شده در برنامه پیش نمی‌رود، کمی انعطاف به خرج دهید. با همه اینها، فراموش نکنید که برای جبران عقب ماندگی قصد خودکشی ندارید؛ برای آرامش، سلامتی، و تفریح متعادلِ خود هم وقت بگذارید.

2- سازماندهی کنید

تکلیف‌هایی که پیش از پایانِ سال، توسط استادان تعیین شده است؛ آزمونک‌ها؛ و مهلتِ آنها را مرور کنید و ترتیبِ و اهمیتِ آنها را در نظر داشته باشید. از خودتان بپرسید: آیا اطلاعات شما دربارۀ «همۀ آنچه باید انجام دهید»، کامل است. اطمینان داشته باشید که در مورد انجام تکالیف، دانش یا مواد مناسب و کافی را در اختیار دارید. توجه به این موارد، بخشی از سازماندهی برای بازگشت به مطالعه پس از تعطیلات نوروزی است.

3- یک فضایِ استثنایی و متفاوتِ مطالعه داشته باشید

یادتان باشد که بنا است جبران کنید و سرعت‌ِ پیشرفت‌تان را به اندازه پیش از نوروز و حتی بیشتر از آن برسانید. در این صورت، داشتن فضایی که به شما انرژی مضاعفی بدهد، کمک کننده است. درگیر شدن با دروس مختلف و تمرکز بر مطالعه، در محیط مناسب، کار را برای شما آسان‌تر می‌کند. مهم‌ترین شاخص در انتخاب محیط، آن است که بتواند حواس پرتی شما را به حداقل برساند. به دنبال منطقه‌ای از خانه یا خوابگاه بگردید که سکوت بیشتر، و نورِ طبیعی کافی را دارد، زیرا نور لطیف خورشید، به شما انرژی و انگیزه بیشتری برای یادگیری خواهد داد. اطمینان داشته باشید که هر چیزی را که نیاز دارید در دسترس‌تان قرار دارد: یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر، کتاب‌ها و بقیه منابع درسی، دفتر و قلم‌ها، ماژیک‌های رنگی، شارژرها و رابط‌های برق قابل دسترس و شاید مهم‌تر از همه میز مخصوص مطالعه و یک صندلیِ راحت، از جمله مهم‌ترین نیازهای یک محیط مناسب برای مطالعه هر دانشجو است.

لزومی ندارد فکر کنید همه دانشجویان دارای فضای مطلوب و آرام برای مطالعه هستند. اغلب چنین نیست! می‌باید بیاموزیم که در میان محدودیت‌ها، بهترین‌ها را برای این کار انتخاب کنیم. اگر دست‌تان نمی‌رسد که همیشه محیط مناسب مطالعه داشته باشید، با عالم و با خودتان قهر نکنید! فضا یا فضاهایی برای مطالعه وجود دارند که ممکن است از زمانی به زمان دیگر یا از درسی به درس  دیگر تغییر کنند: آنها را شناسایی و به‌موقع استفاده کنید. شاید گاهی یک کافه، میزی در گوشۀ کتابخانه، بخشی از نمازخانه دانشکده، یا حتی در قطار، حینِ یک سفر طولانی از شهرِ محلِ زندگی‌تان به شهر دانشگاهی، همان جایی باشد که بیشتر جذب یادگیری را دارید.

4روی هدف‌هایتان تمرکز کنید

اگر تصمیم گرفته‌اید که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بهترین نتایج، دوباره بر روی ریل با سرعت کافی حرکت کنید، تمرکز مجدد بر هدف‌ها به شما کمک می‌کند تا به نتیجه برسید. اگر در این مسیر احساس می‌کنید با کوشش‌های زیاد به نتیجه نرسیده‌اید و استرس دارید، با دوست‌تان که به مشورت او اطمینان دارید یا با استاد/مربی خود تماس بگیرید و از آنها مشورت بخواهید. به هر دلیلی، بازگشت به مطالعه پس از تعطیلات طولانی، ممکن است طاقت‌فرسا به نظر برسد. خوشبختانه، تجربه نشان داده است که برای دانشجویانِ باانگیزه، تمرکز بر اهداف در یک طرحِ تحصیل، به معنی موفقیت در برگشت به مسیر یا سرعت گرفتن در آن است.

5- یک دوستِ مطالعه، پیدا کنید

هنوز چنین دوستی ندارید یا او را پیدا نکرده‌اید؟ زمانی که حس می‌کنید درجا می‌زنید و هنوز حال و هوای درس و مطالعه به سرتان برنگشته است، داشتنِ یک دوست خوب، برای مشارکت در مطالعه، کمک کننده است. لازم نیست هنگام مطالعه یا تلاش برای برگشت به فضای درس خواندن، کنار هم بنشینید و درس‌های مشابهی را مطالعه کنید. همین کافی است که بتوانید روزی یکی دو بار به صورت کوتاه، از طریق تماس تلفنی یا شبکه‌های پیام رسان، به وضعیت پیشرفتِ همدیگر رسیدگی کنید تا پیشرفت خود در رسیدن به هدف‌ها را بهتر ارزیابی کنید. اگر دوست دارید به خودتان برای یادگیری بهتر، انگیزه بدهید، سعی کنید به دوست یا دوستان همکلاسیِ‌تان انگیزه دهید و از آنها بخواهید این کار را برای شما انجام دهند.

6- یادداشت بردارید تا مراقب پیشرفتِ خود باشید

یک قسمت مهم از راه‌هایی که برای برگشت به ریل یا سرعت گرفتن در پیشرفت تحصیلی لازم است در محیط آموزشی و در کلاس‌های درس اتفاق می‌افتد. حتی اگر پیش از تعطیلات نوروزی، در کلاس‌ها به هر دلیلی از محتوای تدریس استاد، یادداشت بر نمی‌داشتید، حالا برای مدتی این کار را انجام دهید. ممکن است به دلیل وقفه‌ای که ایجاد شده است، ذهن شما تمرکز خود بر موضوعات درسی را از دست داده باشد، در نتیجه میزانِ جذبِ یادگیری شما، مانند گذشته نیست. وقتی بعد از تعطیلات به دانشگاه بازمی‌گردید، برایتان مشکل است که تمرکز خود را در طول تدریس استاد از دست ندهید. بهترین راه برای کنار آمدن با این مشکل، یادداشت‌برداری در طول کلاس است. فایده دیگر این کار آن است که وقتی برای گوش دادن به حرف‌های استاد بی انگیزه هستید، یادداشت‌برداری، به افزایش انگیزه و توجه شما کمک خواهد کرد.

شاید شما هم جزو دانشجویانی هستید که از تجهیزاتِ الکترونیکی خود برای یادداشت‌برداری یا ضبط صدای استاد در کلاس استفاده می‌کنند. استفاده از آخرین فناوری‌ها خوب است اما تحقیقات ثابت کرده است افرادی که با کاغذ و قلم یادداشت بر می‌دارند، بیش از نیمی از محتوای یادداشت‌ها را به دلیلِ نوشتن با دست، به یاد می‌سپارند. استفاده از کاغذ و قلم برای یادداشت‌برداری، به افزایش علاقه و تمرکز بیشتر بر محتوای تدریس کمک می‌کند. اما این بدان معنا نیست که استفاده از تجیهزاتِ الکترونیکی یا یادداشت‌برداری دیجیتال بی‌فایده است.

7- از مکمل‌های الکترونیکی برای تمرکز استفاده کنید

همه شما با اپ‌ها (App) و کاربرد آنها در فضای الکترونیکی آشنا هستید. برای تقویت بیشترِ یادگیری در زمان‌های مطالعه، شاید بتوانید از ابزارها و برنامه‌هایی استفاده کنید که به تمرکز شما کمک می‌کنند. اگر مقاومت در برابر نگاه کردن دایم به گوشی و به پیام‌رسان‌ها برایتان سخت است، اپلیکشن‌های ضدِ حواس‌پرتی را پیاده و از آنها استفاده کنید: هرچند به شما تاکید می‌کنیم خودتان را به استفاده از این اپ‌ها وابسته نکنید: برای مدت کوتاهی تا تمرکز خود را به دست آورید و روی ریل قرار بگیرید، از اپ‌ها استفاده کنید.

یک برنامه ضد حواس پرتیِ خیلی خوب، Cold Turkey است که وب‌سایت‌های خاصی را در زمان‌های مشخص، مسدود می‌کند. برنامۀ FocusMe هم به شما برای مسدود کردن سایت‌های خاص در مدت زمانِ معین کمک می‌کند. برای بهبود بیشتر تمرکز، ممکن است از تکنیک‌های افزایش بهره‌وری استفاده کنید. احتمالاً با تکنیک پومودورو (Pomodoro) آشنا هستید. این تکنیک ساده تمرکز شما را بهبود می‌بخشد و شامل کار در حالت تمرکز عمیق به مدت 25 دقیقه و سپس یک استراحت 5 دقیقه‌ای است. این کار، 3 بار تکرار می‌شود و پس از آن به شما پیشنهاد یک استراحت طولانی‌تر در حدود نیم ساعت می‌دهد. نسخه‌های رایگانِ این برنامه بر روی گوشی تلفن همراه یا لپ‌تاپِ شما قابل بارگذاری است. لینکِ این تکنیک را برای شما اینجا اضافه می‌کنیم که با برنامه‌های مشابه اشتباه نشود:

https://pomodoro-tracker.com

یادتان باشد که هر تکنیکی می‌تواند برای یک دانشجو موثر باشد و برای دانشجوی دیگر جواب ندهد. بنابراین بهتر است مدل مطلوب شخصی برای یادگیری را با بررسی دقیق، پیدا، و از آن تابعیت کنید.

8- به الگوی خواب پیش از نوروز خود برگردید

دیگر تا ساعت 3 بامداد وقت کم‌یاب‌تان را صرف نگاه کردن به پیام‌های متنوع و بی‌سرانجام در پیام‌رسان‌ها نکنید: کلیپ‌های ظاهراً جذاب و خنده‌دار، در پایان تِرم، شاید یکی از عوامل ناراحتی و اندوه شما باشند. وقت آن است که به روال عادی خواب خود، یعنی بین 6 تا 8 ساعت خواب عمیق در شبانه-روز برگردید. بازگشت به روال عادی یک شبه اتفاق نمی‌افتد اما بهتر است تا یک هفته بیشتر، بعد از تعطیلات، طول نکشد. بنابراین قبل از اینکه از شدتِ خستگی هلاک شده باشید، زودتر بخوابید و زنگ ساعت گوشی همراه‌تان را برای زمان زودتری تنظیم کنید. اگر این کار را انجام دهید، خیلی زود متوجه خواهید شد که روزهای‌تان در حال طولانی‌تر شدن هستند و زمان بیشتری برای جبرانِ انجامِ کارهای عقب افتاده دارید که آنها را تا پایانِ تعطیلات انجام نداده‌اید.

9- یک سیستم پاداش تنظیم کنید

چه بخواهید رتبه خود در کلاس را بهتر کنید یا موقعیت‌ِ خود، پیش از تعطیلات نوروز را حفظ نمایید، به عنوان یک دانشجو، چیزی را در ذهن دارید که به شما انگیزه می‌دهد تا موفقیت تحصیلی خود را حفظ کنید یا ارتقا دهید؛ و این خیلی خوب است! یک سیستم پاداش راه‌اندازی کنید که شما را تشویق کند تا به اهداف موردی و کوتاه مدتِ طرحِ مطالعاتی خود برسید و بتوانید از مشوق‌های روزانه، هفتگی، یا ماهانۀ آن برای برانگیختنِ خود استفاده نمایید. پاداش‌هایی که به خود می‌دهید کاملا خلاقانه و وابسته به علایق و امکاناتِ هر دانشجو است. برای مثال پاداش‌ها می‌توانند برنامه‌ریزیِ تعطیلات بعدی، برنامه‌ریزی خوردنِ شام با دوستان در رستورانِ مورد علاقه، تماشای برنامۀ مورد علاقۀ تلویزیونی، ملاقاتِ کوتاه با یک دوست برای نوشیدنِ قهوه، و یا تهیۀ چیزی باشد که برایتان جذاب و مورد نیاز بوده است. بسیار مهم است که موفقیت‌های بزرگ و کوچک تحصیلیِ خود را جشن بگیرید: اگر موفق عمل کرده باشید، شما لیاقت هر پاداشی را دارید.

10- همیشه همه چیز با موفقیت همراه نیست!

حالا با این همه، گاهی نمی‌شود که نمی‌شود! اگر برای هدف خود موفق نشدید، آسمان به زمین نیامده است. دوباره به خود و به طرح مطالعه‌تان با نگاهِ نقادانه بنگرید. شاید در طرح، به خود سخت گرفته بودید، یا شاید منابع لازم را در اختیار نداشته‌اید و بیشتر از حد با خوش‌بینی ارزیابی کرده بودید. در هر صورت، به خودتان مسلط باشید؛ منابع داخل دانشگاه مانند مشاوران تحصیلی را در نظر بگیرید. استادانی که گمان می‌کنید از تجربه و درایت کافی برای این کار برخوردار هستند را طرف مشورت خود قرار بدهید. آنها معمولاً وقت محدودی دارند اما شما می‌توانید از قبل هماهنگی لازم برای تعیین وقت مناسب را انجام دهید. آنچه ممکن است برای شما یک بحران باشد، ممکن است برای سایر همکلاسی‌هایتان فقط یک دردِسر کوچک باشد. نفس عمیق بکشید و با انگیزۀ بیشتر، به کوشش خود ادامه بدهید.

باهم‌آموخته‌های پردیسانه

در این مقاله با مرور یک واقعیت شروع کردیم که احتمالاً از دوره راهنمایی یا متوسطه اول تا دانشگاه، در فرایند تحصیلی با آن مواجه بوده‌اید. «رخوت تحصیلی» در تعطیلات نوروزی، به هر دلیلی که روی داده باشد، درمان دارد و جبرانِ آن امکان پذیر است. اما این کار، به طرح دقیق و تلاش متناسب نیاز دارد که در این مقاله درباره آن با شما سخن گفتیم.

«پردیس توسعه انسانی»، را در چنین مواردی دوست خود ببینید و تجربه‌ها و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.  

برای مشاهده کامل درس، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.
تولید کننده محتوی:
پردیس توسعه انسانی
پردیس توسعه انسانیی

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌ های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »