با نمره بد امتحان فرزندم چه کنم؟

ch-p-young-girl-bad-grade_2255

این روزها، فصل امتحانات فرا رسیده است و برای والدینی که به اصطلاح «بچه-مدرسه‌ای» دارند، دوباره بحث و گفتگو درباره امتحانات پایان سال فرزندان‌شان داغ شده است. شاید مهم‌ترین موضوعی که به امتحان بچه‌ها مربوط است، و جدی‌ترین نگرانی خانواده‌ها، صحبت، درباره «نمره» باشد. گاهی این تصور وجود دارد که گرفتنِ نمره بد، به معنی تمام شدنِ کار و از دست رفتن تمام زحمات است؛ در حالی که چنین نیست.

رسیدن از نمره بد به نتیجه خوب، هنر است: انتظار نداشته باشیم که کودکان و نوجوانان بتوانند، بدون کمک و همکاری مادر و پدر خود، از پس این کار بر بیایند. وقتی دانش‌آموزان، کودک هستند، نیاز به مراقبت‌های یادگیری بیشتری از سوی بزرگترها و به‌ویژه والدین خود دارند؛ شما باید در این راه یعنی رسیدن از نمره بد به نتیجه خوب با آنها یار و همراه باشید. مخصوصاً بچه‌های کلاس چهارم تا نهم به مراقبت‌های نزدیک و دقیق‌تر شما نیاز دارند. به نظرتان آیا شناخت و توانایی لازم در این زمینه را دارید؟

«پردیس توسعه انسانی»، با رویکرد مشورتی و توسعه‌آفرین، در صددِ کمک به پدران و مادران، برای ایفای نقش موثرتر در خصوص توسعه انسانی است. این مقاله با هدف ارایه نکات مشورتی به شما به منظورِ مدیریتِ صحیح نمرۀ دور از انتظارِ امتحان فرزندتان، تهیه شده است. خواهشمندیم اگر نظر یا پیشنهاد اصلاحی یا تکمیلی دارید با ما در میان بگذارید.

قانون کلیدی: نتیجه امتحان فرزندمان، نتیجه امتحان ما نیست!

«نمرۀ بدِ» مطلق معنی ندارد. برای هر دانش‌آموزی استانداردی از نمره بد یا خوب وجود دارد. شاید در یک کلاس، برای دانش‌آموز اولی نمره 17 بهترین نتیجه و برای دیگری همین نمره، بدترین نتیجه باشد.

نمره بد چیزی است که هیچ دانش‌آموز یا مادر و پدری از دیدن آن خوشحال نمی‌شوند. احتمالاً نتیجه نامطلوب از یک امتحان، برای بسیاری از فرزندان ما در طول تحصیل اتفاق می‌افتد. از نگاه متخصصان یادگیری و آموزش، اشتباه کردن بخشی از فرآیند یادگیری است. به هر دلیلی که نمره فرزندتان در یک یا چند درس کمتر از حد انتظار خودش و شما شده است، گذر درست و منطقی از نمره بد امتحان، سهم بزرگی در بهتر شدن عملکرد فراگیر در آینده خواهد داشت. اینجا هم به عنوان مادر یا پدر از خودتان بپرسید که “چگونه می‌توانم به فرزندم کمک کنم تا از «نمره بد»، به «نتیجه بد» نرسد”؟ این سوال را اگر لازم شد دوباره بخوانید تا به این موضوع فکر کنید که «نمره بد»، همیشه معادل و برابر با «نتیجه بد» نیست، و در این باره بیندیشید که چگونه ممکن است، نمره بد را به نتیجه بد تبدیل نکرد؟

اگر شما هم مانند صاحب‌نظران و دانشمندان علوم تربیتی و آموزش، نکته بالا را پذیرفته باشید، آمادگی اولیه آن را دارید تا در این مقاله همراه ما باشید و راه‌هایی که برای کاستن از پیامدهای منفی نمره فرزندان‌تان وجود دارد را بشناسید. شناخت، مقدمه اقدام است؛ «پردیس توسعه انسانی» مشاور شما است تا بتوانید متناسب با واقعیت‌های زندگی فرزندتان، بهترین راه را برای استفاده مطلوب از نتیجه امتحان او انتخاب کنید.

اگر خواندن این مقاله را تا پایان ادامه دهید درخواهید یافت که اگر فرزندتان در امتحان نمره خوبی نگرفت باید چه کنید تا در آزمون‌های بعدی بهتر عمل کند؟

راهی برای رستگاری هست!

به دوران کودکی خود، زمانی که دانش‌آموز دبستان یا دوره راهنمایی بودید برگردید. آیا به یاد دارید که گاهی در مسیر برگشت از مدرسه به خانه، دچار اضطراب و نگرانی شدیدی باشید چون در کیف خود کارنامه‌ای دارید که نمی‌دانید درباره نتیجه یا نتایجِ بد امتحانات میان-دوره یا پایانِ نیمسال به مادر و پدر خود چه بگویید؟ در این مواقع همیشه بهترین کار، با هر میزان احتمالِ تنبیه، یا امکان شنیدن جملات سرزنش‌آمیز که با آن رو به رو بودید، اطلاع دادن به والدین و یا بزرگترها بود. چرا باید آنها را در جریان می‌گذاشتید؟ به طور طبیعی هیچکدام از ما، از تنبیه و سرزنش دلِ خوشی نداشتیم، اما یا به دلیل اجبار مدرسه و کنترل پدر و مادر، یا به دلیل نیاز به کمک گرفتن از آنها، نتیجه امتحانات را به آنها اطلاع می‌دادیم. هر چند شاید تنبیه سخت و آزاردهنده نبود، اما با وساطت کسی یا رخ دادنِ اتفاق تلطیف‌کننده‌ای، راهی برای رستگار شدن یا از تنبیه خلاصی یافتن، وجود داشت. همانقدر که احتمال تنبیه وجود داشت؛ امکانِ بخشش هم بود. امروز که بزرگتر شده‌ایم و به گذشته برمی‌گردیم گاهی به خودمان می‌گوییم: “کاش همیشه تنبیه یا بخشش، به یک پیامد ختم می‌شد: کاش پدر و مادر به من می‌گفتند که برای رسیدن به نتیجه بهتر در آینده باید چه کنم“؟

وقتی بچه‌ها کارنامه تحصیلی یا نتیجه آخرین امتحانات‌شان را با خود به خانه می‌آورند، ممکن است نگران واکنش شما باشند. در چنین مواقعی شاید کاملا اطمینان نداشته باشید که باید چه کار کنید یا چه چیزی بگویید؟ حقیقت این است که در چنین مواردی یک نکته درست، و قابل قبول برای گفتن به همه وجود ندارد. یک پدر و مادر واقع‌بین همیشه خودشان را برای چنین موقعیت‌هایی آماده می‌کنند؛ مهم‌ترین نکته این است که در برخورد با نمره بد فرزندتان، به موضوع، فراتر از نمره یک امتحان یا نمرات مجموعه‌ای از امتحانات نگاه کنید. اینجا یکی از بکرترین میدان‌های اثرگذاری بر نگاه درست فرزندتان به خود، عملکرد خود، و زندگی است.

بهترین تصمیمات شما در واکنش به نمره بد فرزندتان

استرس نگیرید

نشان دادن نگرانی و استرس بدترین واکنشی است که می‌توانید نسبت به نمره بد فرزندتان نشان دهید. هرگز این کار را نکنید! اگر فرزند شما، در آزمون نمره بدی گرفت، نگران نشوید. نگرانی شما به عنوان یک رفتار طبیعی به او سرایت خواهد کرد و در اثر تکرار چنین رفتاری، به او یاد می‌دهید که همۀ عمر، در برابر موقعیت ناخوشایند، به‌طور خودکار رفتار تنش‌زا از خود نشان دهد. یک نمره بد پایان دنیا نیست: از فرزندتان بپرسید که فکر می‌کند چرا این نتیجه را گرفته است؟ به کودک‌تان کمک کنید تا پیش از اینکه دوباره به بررسی دلیل گرفتنِ آن نمره بپردازد، از حالت‌های روانی منفی درباره خودش فاصله بگیرد.

اشتباهِ احتمالی را به‌طور مشترک بررسی کنید

خیلی با آرامش و خونسرد کنار فرزندتان بنشینید و اشتباه احتمالیِ فرزندتان را با هم مرور کنید. به دنبال الگویی باشید که به شناسایی دلیل این اشتباه کمک کند. آیا در امتحان نوع خاصی از سؤال مانند چند گزینه‌ای یا تشریحی با پاسخ طولانی، به کار رفته بود که او برای چنان امتحانی تمرین یا آمادگی کافی نداشته است؟ آیا سوالات از نقاطی از کتاب استخراج شده بود که فرزندتان به آن توجهی نداشته است؟ آیا موفق به فهم مطالب درسی که منبع امتحانی بود، نشده است؟ آیا با وجود فهمِ مطلب، آمادگی کافی برای امتحان نداشته است؟ اینها فقط برخی از دلایل احتمالی برای نمره بد کودک شما است، در حالی‌که می‌تواند ده‌ها دلیل دیگر هم وجود داشته باشد. هنگامی که با هم متوجه دلیلِ عدم موفقیت او شُدید، تمرکز خود را بر اصلاح آن خطاها و ترمیم نقص‌ها قرار دهید.

انتظارات خود را درباره موفقیت تحصیلی فرزندتان دوباره تنظیم کنید

گاهی اوقات یک «نمره بد» آنقدرها هم که فکر می‌کنید بد نیست. اگر شما و فرزندتان به دریافت مستقیم 20 عادت کرده‌اید، نمره 18 نمره ضعیفی به نظر می‌رسد! توقع‌تان را کمی پایین بیاورید و سطح انتظارات خود را از نو تنظیم کنید. بهترین دانش‌آموزان دنیا هم هر چند وقت یک‌بار نمره‌ای می‌گیرند که از آن راضی نیستند. اگر هدف فرزندتان نمرات عالی است، به او یادآوری کنید که گرفتن نمره خوب و متوسط هم اشکالی ندارد – هیچ کس نمی‌تواند همیشه کامل باشد!

نقاط ضعف یا قابل بهبود را شناسایی کنید

به دنبال نقاط قابل بهبودی در توانایی‌های تحصیلی فرزندتان باشید که باید برای امتحان بعدی روی آنها بیشتر کار کند. یادتان باشد که همیشه نمره بد ناشی از تلاش کم و بی حوصلگی در درس خواندن نیست. شاید فرزندتان در یادگیری برخی مفاهیم یا موضوعات، مشکلی دارد که باید توسط یک متخصص یادگیری با دقت بررسی شود. شاید مشکل یادگیری وجود ندارد بلکه موضوع خیلی ساده است: او فقط باید تمرین یا تمرکز بیشتری داشته باشد. اگر به این نتیجه می‌رسید که فرزندتان به اندازه کافی برای موفقیت تحصیلی، آماده نمی‌شود، به او کمک کنید تا یک برنامه مطالعه تنظیم کند که شامل مطالعه فشرده‌تر، قبل از آزمون بعدی باشد. اگر این برنامه، با کسب نمره بهتر جواب داد یعنی نقطه قابل بهبود را پیدا کرده‌اید.

اهداف جدید تعیین و برنامه‌ریزی کنید

بعد از اینکه شما و فرزندتان متوجه شدید که چرا او نمره ضعیفی دریافت کرده است، برای آزمون یا تکلیف بعدی هدف‌های جدید تعیین کنید. این هدف، می‌تواند ارتقای نمره او در یک دامنه منطقی، مثلاً از 16 به 17 یا از 17 به 5/17 باشد، اما باید درباره «چگونگی تحقق» این امر نیز فکر کنید و نتیجه بگیرید. برای مثال ایجاد یک برنامه جدید مطالعه روزانه یا مرور مطالب کلاس به تعداد 3 زمان 20 دقیقه‌ای در یک ساعت و نیم، در هر بعدازظهر یا عصر روزهای هفته، نمونه‌هایی از «چگونگی تحقق هدف» را نشان می‌دهد. به کودک خود کمک کنید تا از برنامه روزانه خود استفاده کند و به آن پای‌بند باشد. از او بخواهید تاریخ امتحاناتِ بعدی، زمان شروع مطالعه، مدت زمان مطالعه هر شب، و مطالبی که باید پوشش دهد را مشخص کند.

مراقب اعتماد به نفس فرزندتان باشید

گاهی حتی یک نمره ضعیف می‌تواند قاتل اعتماد به نفس باشد. اگر فرزندتان از نمره‌ خود ناامید شده است، او را تشویق کنید تا از آن به عنوان انگیزه برای بهتر شدن عملکرد درسی‌اش در امتحانات بعدی استفاده کند. به جنبه‌های مثبت و نقاط قوت او نگاه کنید و از آن به عنوان فرصتی برای کمک به فرزندتان برای بهبود زمینه‌های درسی که در آن مشکل داشته است استفاده کنید. این توجه و مراقبت شما نه فقط باید به موفقیت بیشتر او کمک کند که باید اعتماد به نفس او را بالا نگه‌ دارد.

با معلم صحبت کنید

اگر فرزندتان در دوره دبستان است که بیشتر دروس به‌وسیله یک معلم تدریس می‌شود از معلم وقت بگیرید و به مدرسه بروید. اگر فرزند شما دانش‌آموز دوره متوسطه اول است، از طریق دفتر مدرسه، با معلم درس خاصی که نیاز به مذاکره دارید، هماهنگ شوید. یادتان باشد ما به‌عنوان پدر و مادر برای فرزندمان، از معلمان، نمره درخواست نمی‌کنیم. اغلب معلمان کار خود را خوب می‌دانند. بنابراین با این هدف به مدرسه بروید که به کمک معلم، از زاویه جدیدی، به بررسی دلیل نمرۀ بد فرزندتان در امتحانِ اخیر بپردازید. بازخورد گرفتن از معلم که حرفه و شغلِ او «آموزش» است، مثل دسترسی به کلید گنج، در پیدا کردن بهترین روش بهبود عملکرد تحصیلی فرزندتان است. صحبت کردن با معلم به شما کمک می‌کند تا بهتر متوجه شوید که فرزندتان در کلاس چگونه عمل می‌کند؟ در کنار هدف یافتن تصویر کامل‌تری از عملکرد فرزندتان در کلاس، این احتمال را هم در نظر بگیرید که برخی از معلمان به دانش‌آموزان اجازه می‌دهند تا برای کمک به بهبود نمره بد خود، تکلیف یا کار خاصی انجام دهند. با معلم صحبت کنید و ببینید آیا چنین شانسی وجود دارد؟ شما حق ندارید از معلم نمره اضافی بخواهید اما حق دارید از او بخواهید تا در صورت امکان، با معرفی تکلیف یا کار جدید، به همه دانش‌آموزان از جمله به فرزند شما اجازه دهد تا بتوانند در صورتی که مایل باشند، برای بالا بردن نمره خود کوشش اضافی داشته باشند.

یک مشاور آموزشی مطمئن پیدا کنید

علاوه بر معلم پسر یا دختر شما، یک مشاور آموزشی (Educational advisor) هم می‌تواند به استاندارد ساختن برنامه مطالعه و یادگیری فرزند شما مطابق با توانایی‌ها و بر اساس پایه تحصیلی‌اش کمک کند. در کمترین سطح انتظار، یک مشاور خوب و مطمئن می‌تواند به فرزند شما در تلاش برای بهبود نمرات درسی، مشورت بدهد. یک مشاور آموزشی مطمئن می‌تواند به شناسایی زمینه‌هایی بپردازد که فرزند شما با پیشرفت در آن می‌تواند پایه‌های محکم‌تری برای موفقیت تحصیلی خود بسازد. از جمله این زمینه‌ها که تاثیر مستقیم آن در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان موثر است، می‌توان به تحلیل ساخت یادگیری، مدیریت زمان، مهارت‌های مطالعه، یا مطالب موضوعی برای کمک به افزایش عملکرد دانش‌آموز اشاره کرد.

یادتان باشد بهترین مشاوران آموزشی، دارندگان مدرک تحصیلی «علوم تربیتی» هستند. علوم تربیتی یا Educational Studies رشته‌ای است که تحصیل در آن به‌طور تخصصی به دانشجویان این رشته، صلاحیتِ تحلیل و برنامه‌ریزی آموزش و یادگیری در سطح فردی و گروهی را می‌دهد.

جمع‌بندی

در این مقاله آموختید که نمره بد فرزندتان را باید طوری مدیریت کنید که به نتیجه بد ختم نشود. برای این کار، مشورت‌هایی دادیم که به نوبه خود، اگر جدی گرفته شوند، می‌توانند کاملاً موثر باشند. در نظر داشته باشید که در این موقعیت شاید خود شما هم نیاز به حمایت داشته باشید. اگر این حس را دارید در کمترین سطحِ انتظار، با مسئولان مدرسه یا مشاور مدرسه صحبت کنید. در نظر داشته باشید که تعداد زیادی از خانواده‌ها موقعیت‌های مشابه شما دارند. بنابراین بدون استرس و با اطمینان فکر کنید و بهترین تصمیمات را بگیرید.

ما در «پردیس توسعه انسانی» با ترکیب بدیعی از بهترین استادان و متخصصان آموزش و یادگیری، آمادگی ارایه مشورت به شما را داریم. با ما در تماس باشید.

برای مشاهده کامل درس، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.
دکتر محمدرضا آهنچیان
تولید کننده محتوی:
دکتر محمدرضا آهنچیان
پردیس توسعه انسانیی

2 دیدگاه

  • چگونه به فرزندم کمک کنم تا از نمره بد به نتیجه بد نرسد؟
    این سوال عالی بود، و البته پاسخ هایی که به اون داده شد هم بسیار مفید و کاربردی.
    ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌‌های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »