اقدام‌پژوهی برای دانشجویان

اقدام پژوهی برای دانشجویان

آیا تا به حال اصطلاحِ اقدام‌پژوهی را شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید این روش پژوهش چه تفاوتی با دیگر روش‌ها دارد؟ دلیل جذابیت و اقبال به آن، در سال‌های اخیر چیست؟

اقدام‌پژوهی، از جذاب‌ترین و چالش‌برانگیزترین روش‌های تحقیق است، زیرا در این روش تنوع در برداشت‌ها و تفاوت در مفهوم‌پردازی‌ها و تعاریف وجود دارد. این ویژگیِ اقدام‌پژوهی، یعنی تنوع در نظرات و روش‌ها، ریشه در انعطاف‌پذیریِ بالایِ این روش دارد. با وجود اینکه این روش، جنبه‌های ویژۀ خود را دارد، اما یک نسخه معین و ثابت را پیشنهاد نمی‌کند، بلکه دست ما را تا حدود زیادی در هر مرحله از انجام اقدام‌پژوهی باز می‌گذارد، و این ویژگی، خلقِ ایده‌های جدید در حل مسئله را افزایش می‌دهد.

در دوره‌های تحصیلی خود از کارشناسی تا دکتری تخصصی، درس روش تحقیق، یک درسِ رایج در اغلبِ رشته‌های تحصیلی وزارت علوم، و وزارت بهداشت محسوب می‌شود. نگاهی به سرفصل‌هایِ برنامۀ درسی رشته‌ها، نشان می‌دهد که اقدام پژوهی، جزو اولویت‌های برنامه نیست، در حالی‌که در دنیای بیرون از برنامه‌های درسی، استقبال از این روش، روز به روز در حالِ افزایش است. در سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به «تحقیق و توسعه» اهمیت می‌دهند نیز «اقدام‌پژوهی» روش موثر و پر کاربردی است که در حل مسایل سازمانی و حرفه‌ای، و در میانِ همۀ روش‌های تحقیق جلـوداری می‌کند. هر دانشجـویی با یادگیـری و کسب مهارت در طراحی و اجرای اقدام‌پژوهی، «مهارتی» را برای فردا آموخته است و به کمکِ آن شانس تقویت «روزمه» خود برای کار و اشتغال را افزایش داده است. یادگیریِ اقدام‌پژوهی، دانستنِ مهارتی برای فردا است.

«پردیس توسعه انسانی» با درکِ این نقص در برنامه‌های درسی دانشگاهی از یک سو، و تشخیص نیاز روزافزون به کاربردِ روش اقدام‌پژوهی در دنیای واقعی کار و سازمان، از سویِ دیگر، مجموعه مقالاتی در پردیسکده‌های مدیران و کارکنان/معلمان، درباره اقدام‌پژوهی ارایه داده است که شما می‌توانید از آن استفاده کنید. در پردیسکده دانشجویان نیز می‌توانید مقالۀ «اقدام‌پژوهی را آن‌طور که هست، بشناسیم» را بینید و بخوانید. همچنین ثبت‌نام و گذراندنِ دوره «اقدام‌پژوهی» شما را در اجرای یک تحقیق به روش اقدام‌پژوهی، توانمند خواهد ساخت. با ما همراه باشید.

ورود به دنیای شگفت‌انگیز اقدام‌پژوهی

در حال حاضر، نهضت جدیدی به وجود آمده است که می‌تواند امیدبخش تحولی بزرگ در قلمروی نظام‌های مختلفِ تولیدی و خدماتی در هرجای جهان باشد. نهضتی که تغییردهنده وضعیت کار و عملکرد در همه زوایای چالش انگیزِ آن است. اقدام‌پژوهی (action research) پتانسیل زیادی برای کمک به پُر کردن شکاف بین تحقیق و عمل دارد. محققان و افراد حرفه‌ای و شاغلان می‌توانند با همکاریِ همدیگر، راه حل‌های معینی را بر اساس یافته‌های تحقیق، ایجاد، و به بهبود عملکرد فردی و سازمانی کمک کنند. نتایج عملی که از اقدام پژوهی به دست می‌آید، فراتر از بهترین شیوه‌های رایج برای یافتن و پیاده‌سازی راه حل‌های مسایل کاری و سازمانی، قابلیت استفاده و کاربرد دارد. با ورود به دنیای شگفت‌انگیزِ اقدام پژوهی، نیاز کاروران (practitioners) به تلاش‌های متفرقه و پُر هزینه برای حل مسایل سازمانی، به‌طور ملموس، کاهش خواهد یافت.

این تجربه بسیار ارزشمندی برای شما است که در طول دوره کار حرفه‌ایِ خود، دست کم برای یک بار، به مسایل شغلی و حرفه‌ایِ خود با نگاهِ پژوهش-محور، در شناسایی مسایل و تصمیم‌گیری برای حلِ آنها وارد شوید. در این صورت، با اطمینان باور داشته باشید که هیچ روشی، موثرتر و کاربردی‌تر از «اقدام پژوهی»، در دسترسِ شما نخواهد بود.

اینجا میدانِ عمل است

در کتاب‌هایی که در پایانِ این مقاله معرفی شده است شما می‌توانید اطلاعات کامل درباره اقدام‌پژوهی به دست آورید یا با ثبت‌نام و گذراندن این دوره، به نتایج کاملِ موردِ انتظارِ خود برسید. اما در این مقاله، ما به‌شکلِ مستقیم وارد میدان عمل می‌شویم. پیش فرضِ ما این است که شما، اطلاعات پایه را از منابع معتبر بالا به دست آورده‌اید. بر این اساس، ساختارِ اقدام‌پژوهی معرفی می‌شود. شما می‌توانید از این ساختار، در طراحی و اجرای اقدام‌پژوهی به طور مستقل استفاده کنید.

ساختار اقدام‌پژوهی

ساختار اقدام‌پژوهی دارای مراحل و عناصرِ زیر است که در بسیاری موارد با سایر روش‌های تحقیق تفاوت دارد:

1_ تشخیص مسئله و عنوانِ پژوهش

«عنوان»، در تمامی پژوهش‌ها، معرف ماهیتِ تحقیق است که معمولا در قالب یک عبارت و جمله کوتاه بیان می‌شود. نحوه تنظیم و انتخاب «عنوانِ» در اقدام‌پژوهی باید در درجۀ اول، معرف مشکلی باشد که از طریقِ این روشِ تحقیق، قابل پژوهش و حل است.

ویژگی‌هایِ عنوانِ اقدام‌پژوهی

  • جامع بودن یا درون‌مایۀ مسئله تحقیق را داشتن؛
  • تمرکز بر بهبود عملکرد و اصلاح یک مشکل؛
  • پرهیز از کلی‌گویی و ابهام؛
  • پژوهش‌پذیر بودن؛
  • ارتباط هرچه بیشتر با مباحث حرفه‌ای پژوهشگر.

نمونه عنوان اقدام‌پژوهی: چگونه توانستم عملکرد خود در تحلیل رفتارِ مشتری را، بهبود ببخشم؟

2_ بیان مسئله

«مقدمه»، مستقیماً از عنوان اقتباس می‌شود. پس از شناخت مسئله، در بیان مسئله، وضعیتی که برای ما مشکل به وجود آورده است را به دقت توصیف می‌کنیم. در مقدمه لازم است شواهد کافی درباره وجود مسئله و تاثیرِ جدی آن در روند کارها ارایه شود.  

3_ اهداف و سوالاتِ پژوهش

هر پژوهشگری، باید بر اساس مسئلۀ تحقیق، اهداف خود از پژوهش را به‌صورت روشن بیان کند تا برای دیگران مشخص شود که چرا انجام این تحقیق لازم است و انتظار می‌رود در پایان، به حل کدام مسئلۀ محقق، بینجامد؟

بعد از اینکه مسئله و موضوع اقدام‌پژوهی را مشخص و بیان کردید، باید سوال یا سوالات تحقیق ارایه شوند. هر سوال از مسئله‌ای گرفته شده است که محقق در کار و یا محیط سازمانی، با آن رو به رو بوده است. هر اقدام‌پژوه باید بتواند دغدغه خود درباره مسئله‌ای که کشف کرده است را در قالب سوال تحقیق بیان کند.

نمونه هدف پژوهش: بتوانم دلیل عدم موفقیت در افزایش نرخِ فروش با استفاده از تحلیلِ رفتارِ مشتری را دریابم.

نمونه سوال پژوهش: چرا تحلیل‌های من از رفتار مشتری، نمی‌تواند تبدیل به استراتژی موثر برای افزایشِ نرخِ فروش شود؟

4_ مرورِ پیشینه

اطلاعات اقدام‌پژوه، بر محور مسئله «من»، یا «خودِ» او تهیه می‌شود. پس مانند سایر روش‌های تحقیق، مرور پیشینه با هدفِ جمع‌آوریِ مبانیِ نظری و مرور پیشینه تجربی به طور وسیع انجام نمی‌شود. به همین دلیل به جای کوشش برای گسسترش دامنه یافته‌های بیشتر، محقق تلاش می‌کند اطلاعاتی به دست آورد و ارایه دهد که تصویر روشن‌تر و دقیق‌تری از مسئله‌ای که با آن مواجه شده است را ارایه دهد. اشتباه رایجی که در به کارگیری پیشینه به وجود می‌آید و بسیاری از اقدام‌پژوهان در دام آن اسیر می‌شوند، مراجعه به پیشینه پس از توصیف مسئله و شواهد مسئله است. در حالی‌که محقق باید برای اطمینان از مسئله‌ای بودنِ مسئله، و یافتن ابعاد و جزییاتِ آن، ابتدا پیشینه را مرور و سپس به توصیفِ مسئلۀ خود بپردازد. پیشینه می‌تواند زاویۀ نگاه نویی، به مسئله ایجاد کند و حتی در تجدید نظر درباره هدف و سوالات تحقیق هم موثر باشد. چه بسا اطلاعاتی در اختیار محقق قرار بگیرد که وی را در ضرورت انجام پژوهش نیز مردد کند.

5_ شواهد و داده‌ها

شاید برای اقدام‌پژوهانِ جوان، داده و شاهد باهم تفاوتی نداشته باشد در حالی‌که چنین نیست. داده‌ها آن‌گاه به شاهد تبدیل می‌شوند که توان اثبات ادعاهای محقق را داشته باشند. خوب است تاکید داشته باشم که ما در اقدام پژوهی به شواهد نیاز داریم و آن را در دو گروه شواهد نوع 1 و شواهد نوع 2 تقسیم می‌کنیم.

  • شواهد نوع 1، شواهدی هستند که محقق به عنوان تایید و پشتیبانی از وجود مسئله ارایه می‌دهد.
  • شواهد نوع 2، شواهدی هستند که محقق، پس از اعمالِ راه حل، و مشاهده اثرات آن در حل مسئله، جمع‌آوری می‌کند و ارایه می‌دهد.

6_ روش‌های جمع‌آوریِ داده‌ها

داده‌هایی که اقدام‌پژوه می‌تواند به وسیله آن، شواهد دال بر وجودِ مسئله را نشان دهد، می‌تواند به صورت‌های مختلف جمع‌آوری شود که در داده‌های کمّی عبارتند از پرسشنامه، اسناد، مصاحبه، مشاهده، و نظایر اینها. این روش‌های جمع‌آوری داده،    در خصوصِ داده‌های کیفی می‌توانند عبارت باشند از یادداشت‌های روزانه، زندگی‌نامه شخصی، مصاحبه باز و نیمه‌ساخت‌یافته، و مشاهده. انتخاب نوع روش جمع‌آوری داده‌ها بستگی به ماهیت مسئله و میزان توانایی محقق در استفاده درست از این ابزار و روش‌ها دارد.

7_ تحلیل و تفسیر داده‌ها

این مرحله در اقدام‌پژوهی، سرنوشت پژوهش را رقم می‌زند. در واقع یک تفسیر و تحلیل صحیح و جامع از داده‌هایی که دال بر وجود مسئله است، می‌تواند برای تصمیم‌گیری درست در مسیر دستیابی به راه حل‌های مناسب به کار گرفته شود. تحلیلِ درست از داده‌ها، به نحوی که همکارانی که احتمالاً با مسایل مشابه مواجه هستند، با تحلیلِ به عمل آمده موافق باشند، و وجود مسئله همراه با ابعادِ توصیف شدۀ آن را تایید کنند، راه را برای پیش بردنِ هدف تحقیق، و رسیدن به بهترین راه حل، هموار می‌کند.

8_ اقدام برای حلِ مسئله

این مرحله از اقدام‌پژوهی، گامی پر هیجان و ضمناً بسیار چالش برانگیز است زیرا در مرحله نهم، از تحلیل تمامی داده‌هایی که درباره مسئله به دست آمده است، نتیجه‌گیری صورت می‌گیرد. راه حل‌های به‌دست آمده از این تحلیل‌ها را باید در جهت حل مسئله و بهبود، جمع‌آوری کرد.

این مرحله شامل گام‌های کلیدی است که عبارتند از:

1. انتخاب راه حل

2. اعتبارسنجی راه حل

3. اجرای راه حل انتخاب شده

4. ارزیابی از اجرای راه حلِ انتخاب شده

5. اصلاح و تغییر راه حل

9 _ جمع‌آوری شواهد بهبود و اعتبار یافته‌ها

بعد از گذر از مرحلۀ اقدام، باید شواهد بهبود یا اطلاعاتی که نشان بدهد، مسئله حل شده است جمع‌آوری شود. در این مرحله، چند باید توجه داشت که اولاً شواهد به صورت اطلاعات نظام‌مند و منطقی جمع‌آوری شده باشد؛ و ثانیاً، شواهد برای نشان دادنِ حل مسئله و ایجادِ تغییر، کافی و به اندازه باشد. در جمع‌آوری شواهد مبنی بر بهبود، بیش از همه باید مراقبِ «اعتبارِ» یافته‌ها باشید. در سایر منابعی که در طوب مقاله گفته شد درباره اعتبار یافته‌ها به تفصیل توضیح داده شده است.

10 _ گزارش اقدام‌پژوهی

اقدام‌پژوهی به منزله سفری پر فراز و نشیب است که باید شرح کاملی از شروع سفر، که شناسایی مسئله است تا پایان آن، یعنی رسیدن به حل مسئله و دستیابی به بهبود، نوشته شود. انتشار و بازگویی عمومی گزارشِ اقدام‌پژوهی، راهی برای دسترسی همگانی به یافته‎‌ها و دستاوردها با امید به کمک به دیگران در یافتن مسئله و اقدام نظام‌مند برای حلِ آن در زندگی شغلی است.

ملاحظات اخلاقی پژوهش

در همه مراحلِ طراحی و اجرای روش اقدام‌پژوهی، باید با حساسیت، مراقب ملاحظات اخلاق پژوهشی بود. رعایت مسائل اخلاقی در اقدام‌پژوهی از سایر روش‌های تحقیق مهم‌تر است زیرا در این روش، نتایج بدون واسطه در عمل به کار گرفته می‌شود. اگر نتایج، با بی توجهی به ملاحظات اخلاقی در مرحله پاسخ‌گویی به سوالات تحقیق، به دست آمده باشد یا در اجرای راه‌حل به نکاتِ اخلاقی توجه نشده باشد هر استفاده‌ای از نتایج برای حل مسئله و گزارش آن، منجر به خطاهای شناختی خواهد شد. این خطاها، می‌تواند ان قدر موثر باشد که با سرنوشت افرادی که اصلاح و بهبود بر روی آنها صورت گرفته است، بازی کند.

جمع‌بندی

اقدام‌پژوهی از چالش‌برانگیزترین روش‌های تحقیق است که در سال‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای را در میان دانشگاهیان و به‌ویژه کاروران و نیروهای انسانی حرفه‌ای، کسب کرده است. هدف تمامی کسانی که این روش را بر می‌گزینند، این است که بتوانند مشکلات کاری و حرفه‌ای خود را در موقعیت سازمانی، کسب و کار و حتی در وضعیت‌های گستردۀ اجتماعی، به نحو بهتری کنترل، و به بهبود اوضاع کار، و گسترشِ دانشِ خود از طریقِ حل مسایل حرفه‌ای و کاری بپردازند. راهی که به این ترتیب باز می‌شود، آگاهانه‌ترین و اطمینان‌پذیرترین راه برای حل مسئله و برای توسعه است.

برای مشاهده کامل درس، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.
تولید کننده محتوی:
پردیس توسعه انسانی
پردیس توسعه انسانیی

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌‌های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »