آموزش و توسعه منابع انسانی در استرالیا

Australia

مقایسه کردن، یکی از لذت‌های ذهن است. «پردیس توسعه انسانی» در مجموعه مقالاتی، نظام‌های آموزش و بهسازی منابع انسانی در برخی کشورهای دنیا را معرفی می‌کند. هدف آن است که شما بتوانید تجربه‌های موفق سایر کشورها را بشناسید؛ از برتری‌ها و کاستی‌های آنها آگاه شوید؛ و آنها را با وضعیت کشور بزرگ‌مان، و با شرکت خود مقایسه؛  تا از این طریق بتوانید برخی از تجربه‌های موفقِ آنها را در اینجا پیاده کنید.

درباره استرالیا

استرالیا کمتر از 26 میلیون نفر جمعیت دارد و تنها کشور جهان است که یک قاره را در بر می‌گیرد و از نظر جغرافیایی یکی از پهناورترین کشورهای جهان است. اگرچه این کشور از نظر منابع طبیعی غنی است و زمین‌های حاصلخیز زیادی دارد، اما بیش از یک سوم استرالیا را بیابان تشکیل می‌دهد. این کشور یکی از متنوع‌ترین کشورهای جهان از لحاظ قومیتی و یک کشور مهاجرپذیر است. نزدیک به یک چهارم افرادی که در استرالیا زندگی می‌کنند در کشورهای دیگر متولد شده‌اند.

به‌عنوان یک کشور مشترک‌المنافع (Common-wealth) رئیس دولت استرالیا، پادشاه بریتانیا است. پایتخت استرالیا شهر کانبرا (Canberra) و بزرگترین شهر آن سیدنی است. مردم استرالیا به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند اما زبان‌های دیگر به ویژه زبان‌های آسیای شرقی در آن رواج دارد.

اقتصاد استرالیا از نظر منابع طبیعی غنی است. این کشور از سال 2021، پس از لوکزامبورگ، دارای دومین میزان ثروت به ازای هر بزرگسال است. استرالیا دارای نیروی کار بیش از 13 میلیون نفر با نرخ بیکاری 5/3 درصد تا تیرماه 1401 است. بر اساس گزارش شورای خدمات اجتماعی استرالیا، نرخ فقر استرالیا از 13 درصد جمعیت فراتر رفته و حدود 3 میلیون و دویست هزار نفر را شامل می شود. استرالیا صادرکننده مهم کالاهای کشاورزی مانند پشم، گندم، گوشت گاو و میوه است. این کشور همچنین از نظر مواد معدنی و فلزات غنی است و چهارمین تولیدکننده بزرگ طلا در جهان است. به دلیل استعداد بی نظیر استرالیا از نظر مواهب طبیعی، گزارش‌هایی که ظرف 10 سال گذشته اعلام شده است چشم انداز اقتصادی و ریسک سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور استرالیا را به‌عنوان هفتمین مقصد جذاب، برای سرمایه‌گذاران رتبه‌بندی کرده است. این کشور یکی از امن‌ترین و مطمئن‌ترین مقاصد برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان در کنار سوئیس، کانادا و نروژ، است.

وضعیت نیروی کار و اشتغال

نرخ بیکاری در استرالیا بالا نیست و این کشور با هدف توسعه پایدار و رقابت اقتصادی با سایر کشورها، به نیروی کار زیادی نیاز دارد. دولت استرالیا با وضع قوانین مشخصی به نیروهای انسانی متخصص از سایر نقاط دنیا اجازه می‌دهد تا برای کار، وارد این کشور شوند. دولت امکانات و تسهیلات زیادی را فعال کرده است تا اگر یک فرد استرالیایی یا مهاجر، نیاز به مهارت و تخصص مورد نیاز داشت، بتواند با گذراندن دوره آموزش و بهسازی، شایستگی اولیه برای کار در شرکت‌های آن کشور را احراز کند. در سال 2021، استرالیا با نرخ 5/3 درصد، رتبه 35 را در میان کشورهای دنیا در میزانِ بیکاری داشته است. در همین سال کشور قطر با یک دهم درصد کمترین نرخ بیکاری و کشور نیجریه با 3/33 درصد بیشترین میزان بیکاری را در جهان داشته‌اند.

در آگوست 2022، برابر با مرداد 1401، کمیته منتخب مجلس نمایندگان برای خدمات استخدامی نیروی کار استرالیا (House Select Committee on Workforce Australia Employment Services) برای بررسی و گزارش در مورد مسایل مربوط به خدمات استخدام نیروی کار استرالیا تشکیل شد. در همان سال، این کمیته تصمیم گرفت برنامه‌های قبل از استخدام و تکمیلی را در حیطه تحقیقات خود قرار دهد و به‌طور خاص، برنامه‌ای با نام  ParentsNext را ارایه دهد. در این برنامه به والدین و کودکان خردسال به‌عنوان بخشی از سیستم خدمات اشتغال در کشور، آموزش‌های لازم داده می‌شود و در فرایند تربیت کودکان مداخله‌هایی صورت می‌گیرد تا به کمک والدینِ آموزش دیده و آگاه، کودکانی پرورش پیدا کنند که در بزرگسالی، کارآفرین، مولد، و آماده کار و اشتغال باشند.

برنامه‌های ملی برای آموزش و بهسازی نیروی انسانی

سازمان‌های زیادی در استرالیا، مسئولِ کمک به تربیت نیروی انسانی هستند که در اینجا 3 سازمان بزرگ و اثرگذار معرفی می‌شوند. اطلاعاتی که در اینجا به دست آمده است از آخرین منابع موجود در اینترنت اقتباس شده است.

  • وزارت کار استرالیا

وزارت کار، مسئول کمک به شهروندان استرالیایی در امور مربوط به کار، و آماده شدن برای اشتغال است. برخی از مهم‌ترین وظایفی که این وزارتخانه دنبال می‌کند عبارت است از:

آموزش برای افراد جویای کار و جوانان. صندوق JobTrainer دوره‌های آموزشی رایگان یا کم هزینه را در سراسر استرالیا برای جویندگان کار و جوانان فراهم می‌کند تا آنان برای مشاغل مورد نیاز، مهارت‌های مورد نیاز را بیاموزند.

اعطای مجوز فعالیت به سازمان‌های آموزشی ثبت‌شده. این سازمان‌ها، دوره‌هایی را برگزار می‌کنند که به داوطلبان کمک می‌کند مهارت‌های مورد نیاز برای یک شغل خاص را به دست آورند و یا مهارت‌های قبلی خود را بهبود ببخشند.

راهنمایی شغلی. وزارت کار، جلسات راهنمایی شغلی برای داوطلبان 15 تا 24 ساله به‌صورت رایگان ارایه می‌دهد.

توسعه مهارت‌های پایه. وزارت کار به داوطلبانی که آموزش‌های عمومی کافی و لازم را دریافت نکرده‌اند کمک می‌کند تا مهارت‌های خواندن، نوشتن، ریاضی، و مهم‌تر از همه سواد دیجیتال خود را بهبود بخشید.

کمک به بازگشت به کار. برای کسانی که به دلیل کاستی در مهارت‌های خود، شغل‌شان را از دست داده‌اند کمک می‌کند تا بتوانند دوباره آن را به دست آورند. به این منظور، مهارت‌های آنان را ارزیابی و بر اساس نتایج ارزیابی با ارایه مشاوره شغلی، مربیگری و کمک به داوطلبان در تامین مالی آموزش‌های مورد نیاز، آنان را در برگشت به کار یاری می‌دهد.

مراقبت از کیفیت آموزش‌های شغلی. وزارت کار استرالیا از کیفیت آموزش‌های شغلی که توسط موسسات آموزشی در سراسر کشور ارایه می‌شود مراقبت می‌کند. یکی از برنامه‌های جدید و جذاب مراقبت از کیفیت بر اساس بازخورد مشتری است. به همین دلیل به مشتری اجازه داده می‌شود تا از موسسه ارایه‌دهنده آموزش خود شکایت کند. برای تسهیل این فرایند، خط تلفن ملی شکایات آموزشی این امکان را به افراد می‌دهد تا با مقام مربوطه در مرکز مدیریت کیفیت، مرتبط، تا به شکایت او رسیدگی شود.

ارایه و پیشنهاد جوایز آموزشی ملی. وزارت کار از طریق تعیینِ جوایز آموزشی ملی، کیفیتِ موسسات ارایه‌دهنده آموزش‌های شغلی و مهارتی را ارزیابی، و پس از انتخاب برترین‌ها، به جامعه معرفی می‌کند.

یافتن مشاغل منطقه‌ای. وزارت کار طی برنامه‌هایی به داوطلبان کمک می‌کند تا بتوانند در یافتن شغل در منطقه‌های دور از مرکز و یا روستایی موفق عمل کنند.

پشتیبانی از اجتماعات دورافتاده. دولت استرالیا از طریق برنامه‌های توسعه جامعه از مردمی که در مناطق حاشیه‌ای و دورِ کشور زندگی می کنند حمایت می‌کند. شرکت‌کنندگان در این برنامه، مهارت‌ها را به دست می‌آورند؛ موانع اشتغال را برطرف می‌کنند؛ و به اجتماع خود نیز یاری می‌رسانند. برنامه مشابهی برای رفع شکاف‌های اشتغال محلی نیز وجود دارد که بر مهارت‌آموزی و ارتقای مهارت افراد برای پاسخگویی به تقاضای کارفرمایان محلی تمرکز دارد.

ایجاد فرصت‌های شغلی برای زیر 25 ساله‌ها. این برنامه برای داوطلبان استرالیایی که زیر 25 سال سن دارند، کمک می‌کند تا برای یافتن و انجام دادن شغل آماده شوند.

در مجموع وزارت کار دولت استرالیا، استراتژی خود را فراهم کردن شغل برای افرادی که از توانایی‌های کافی برای اشتغال برخوردار نیستند، قرار نداده است. بلکه به کمک به آموز‌ش‌های شغلی، به افرادی که جویا و خواهان اشتغال هستند این امکان را فراهم می‌آورد تا شایستگی‌های لازم را برای کارآفرینی و اشتغال به دست آورند.

  • وزارت آموزش و پرورش استرالیا

هرچند وزارت کار به‌طور مستقیم، مسئولیت آموزش نیروهای انسانی استرالیا را بر عهده دارد و زمینه قانونی و تسهیلات اجرایی برای اشتغال را ایجاد می‌کند اما این وزارت‌خانه تنها مسئول تحقق این هدف محسوب نمی‌شود. در سراسر کشور، مسئولیت نظارت بر موسسات آموزشی و دانشگاه‌هایی كه وظیفه آموزش نیروی انسانی را برعهده دارند با وزارت آموزش و پرورش است. این وزارتخانه در زمینه‌های زیر مسئولیت مستقیم دارد:

  • آموزش نيروی انسانی براي کار بر اساس آخرین دانش و فناوری
  • پاسخگو بودن به نيازهای در حال تغييرِ نيروی انسانی به آموزش و بهسازی
  • برقراری و توسعه ارتباط بين آموزش و پرورش و داوطلبانی که در حال آموزش دیدن هستند
  • تداوم آموزش شغلی برای همه عمر
  • اتخاذ رويكرد شايسته-محوری در آموزش‌های شغلی بر اساس نیازهای واقعی نیروی کار
  • اطمینان از کیفیتِ آموزش‌ها از طریق حفظ ارتباط مستمر با کارفرمایان و بازار کار.
  • موسسات ارایه‌دهنده آموزش‌های شغلی

موسسات آموزش‌های مهارتی استرالیا در همه رشته‎‌ها و زمینه‌های شغلیِ مورد نیاز، آموزش‎‌های نظری و عملی ارایه می‎‌دهند. دوره‌های این موسسات در قالب برنامه‌های کوتاه (در حد چند ساعت) و بلند مدت (حداکثر تا 3 سال) برنامه‌ریزی شده‌اند. هزینه داوطلب برای شرکت در این دوره‌ها در مقایسه با دوره‌‎های مشابه در دانشگاه‌‌ها کمتر است. علاوه بر این دانشجو پس از انتخاب رشته و دوره مورد نظر می‌‎تواند به‌صورت پاره وقت مشغول به‌کار باشد. ویژگیِ ممتاز این دوره‎‌ها نسبت به رشته‌‎های دانشگاهی توجه به آموزش‌‎های عملی است که باعث شده است کارفرمایان، برخورداری از مدرک دانش آموختگان این موسسات را بر مدارک دانشگاهی ترجیح ‎دهند. یکی از معروف‌ترین برنامه‌های کلان ملی برای آموزش و بهسازی نیروی انسانی در کشور استرالیا به نام تیف (TAFE) معروف است.

دوره TAFE. در دوره‌های تیف یا TAFE (Technical and Further Education) داوطلبان پس از 18 سالگی و به پایان رسیدن دبیرستان واردِ این موسساتِ آموزش مهارتی می‌شوند. «تيف» يک سازمان دولتي و متعلق به دولت استراليا است. به این دلیل، به‌عنوان سازماني قابل اعتماد، که گواهینامه مهارتی ارایه می‌دهد، مورد قبول دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی ملی و بين‌المللی است. تعداد رشته‎‌های ارایه شده در تیف بسیار متنوع است که در همه آنها استاندارد‌های نظام آموزشی استرالیا به دقت مراعات می‌شود. داوطلبان پس از به پایان رساندن دوره «تیف»، گواهینامه پایان دوره دریافت می‌کنند که با آن می‌‎توانند در بازار کار، متقاضی استخدام شوند و کاری برای خود بسازند یا پیدا کنند.

مزایای دوره TAFE. تيف دور‌ه‌های آموزشیِ کاربردی، با بالاترين کيفيت را عرضه می‌کند و با بهره‌مندی از مدرسانی که از میان زبده‌ترین کارشناسان بخش عمومی و خصوصی انتخاب شده‌اند، دوره‌های آموزشیِ اثربخشی را ارایه می‌دهد. تمامی دوره‌های آموزشی «تیف» با همکاری نزديک متخصصان و کارشناسان مشاغل مرتبط، طراحی و اجرا می‌شوند. از اين رو دوره‌های آموزشی، بیشترین انطباق را با دنیای واقعی کار دارد و می‌تواند به سرعت داوطلبان را برای اشتغال یا بهبود وضعیت شغلی آماده کند.

هر داوطلب با شرکت در «تیف» و دریافت گواهینامه از این موسسه، از امتیازاتی برخوردار خواهد شد که سه مورد از آنها عبارتند از:

  1. دریافت گواهینامۀ معتبرِ مهارتی، که در همه دنیا اعتبار دارد؛
  2. حفظِ کارِ پاره وقت، همزمان با دوره آموزش؛ 
  3. پایین بودن سطحِ هزینه‌هایِ آموزش، نسبت به دوره‌های دانشگاهی.

جمع‌بندی

در سال‌های اخیر تخصص آموزش و بهسازی منابع انسانی به میزان زیادی در کشور ما رواج پیدا کرده است و دوره‌های عالی در دانشگاه‌ها، طراحی و اجرا شده‌اند. در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک کشور هم مدیران و کارشناسان آموزش و توسعه منابع انسانی، برای افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد نیروی انسانی، مشغول فعالیت هستند. برای این گروه بزرگ از افراد موثر در توسعه منابع انسانی، افزودن دانش و ارتقای توانایی‌های تخصصی، برای تصمیم‌گیری‌هایِ پخته‌تر، و اقداماتِ موثرتر، از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

«پردیس توسعه انسانی» در این مقاله، تصویر مختصری از تجربه یکی از کشورهای نسبتاً موفق دنیا در آموزش و بهسازی منابع انسانی، یعنی کشور استرالیا را معرفی کرده است. هدف از این اقدام، انتقال تجربه‌های موفق جهانی به کشور و کمک به توسعه چشم‌اندازِ بین‌المللی برای شما همراهان عزیز «پردیس توسعه انسانی» است.

باهم‌آموخته‌های پردیسانه

از مرور نظام آموزش و بهسازی منابع انسانی در کشور استرالیا می‌توان درس‌های زیر را آموخت:

  • یک وزارتخانه یا سازمان به تنهایی نمی‌تواند عهده‌دار فعالیت گسترده و پیچیده آموزش و بهسازی منابع انسانی باشد؛
  • موضوع اشتغال، تا حد زیادی وابسته به آموزش است. به سخنِ دیگر، آموزش می‌تواند بخشی از موفقیت یک کشور در کاستن از بیکاری و افزایش اشتغال را تبیین کند؛
  • آموزش شهروندان یک جامعه، برای اینکه نیروهای انسانی مولد و توانمندی باشند لزوماً از بزرگسالی آغاز نمی‌شود. بهترین دوره آموزش برای کارآفرینی و درک مهارت‌های شغلی، دوران کودکی و از طریق یادگیری مهارت‌های پایه در خانه است؛
  • توجه به استانداردهای جهانی کار، در تربیت نیروی انسانی، فرصت‌های اشتغال و درآمدزایی را در دو بُعد فردی و اجتماعی افزایش می‌دهد.

منبع:

https://kids.nationalgeographic.com/geography/countries/article/australia

برای مشاهده کامل درس، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

این اثر مشمول قانون حق مالکیت معنوی و استفاده از محتوای آن بدون اجازه پردیس توسعه انسانی غیرقانونی است.
دکتر محمدرضا آهنچیان
تولید کننده محتوی:
دکتر محمدرضا آهنچیان
پردیس توسعه انسانیی

دیدگاهتان را بنویسید

جدید‌ترین‌ های پردیس

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

چگونه می‌توانیم از علم آینده‌پژوهی، برای ساختن آینده خود استفاده کنیم؟

عادت‌هایت را اینگونه بشناس

روی پای خودت به هر چی می‌خوای برس

این داستان: توسعه منابع انسانی به روش مربی پرورش اندام

51 شاخص، تعریف، مصداق، و سوالِ مصاحبه استخدامی

پردیس در شبکه اجتماعی

Translate »